• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

TravelNieuws: Hoe de Nederlander zijn reizen boekt online

15 november 2016 door Sanne Bakker

Vorige keer publiceerde we al de feiten en cijfers dat de Nederlander weer vaker op vakantie gaat. In het onderzoek van NBTC-NIPO is ook gekeken naar het boekingsgedrag online. Zo wordt 86% van de samengestelde reizen naar het buitenland online geboekt en is Facebook het kanaal waarop we tijdens onze vakantie het actiefste zijn.

Online accommodatie boeken: OTA’s hebben grootste aandeel

Van alle vakanties worden 6,3 miljoen hotelovernachtingen online geboekt. Hiervan is 3,5 miljoen in Nederland en 2,8 miljoen in het buitenland. Duitsland is hierbij ook weer koploper met meer dan 1 miljoen Nederlandse hotelreserveringen. België en Frankrijk volgen met beide meer dan 300.000 overnachtingen. Accommodaties worden vooral via een bemiddelende organisatie (OTA’s) zoals Booking.com en Expedia geboekt. In totaal is dit 38% van alle online geboekte accommodaties. 16% boekt een accommodatie via een reisorganisatie of touroperator en slechts 11% van de Nederlanders via de website van het hotel zelf!

Online boeken van vervoer

86% van de samengestelde reizen naar het buitenland wordt online geboekt. Bij vervoer wordt online 41% van de reizen via de website van een luchtvaartmaatschappij geboekt. 23% doet dit via de website van een reisorganisatie en touroperator en 15% via een bemiddelende organisatie (OTA). De resterende procenten zijn voor de spoorwegen en reisbureaus.

schermafdruk-2016-11-02-10-14-02

Figuur: de boekingsinstanties versus de generaties. (Bron: NBTC-NIPO)

Profiel van de online hotelboeker

Van de online hotelboeker is 35% tussen de 35 – 54 jaar. De leeftijd 18 – 34 jaar heeft een gelijk aandeel van 20% met de generatie van 55 – 64 jaar. 48% van alle online hotelboekingen wordt gemaakt in de drie grote steden of de westelijke zijde van Nederland. 70% van alle online hotelboekingen wordt gemaakt door de sociale klasses A hoog en B-boven. 67% van alle online hotelboekers heeft een gezin zonder kinderen en 11% is alleenstaand.

Ook de Babyboomer boekt online

Het lijkt nog steeds aannemelijk om te zeggen dat de babyboomer niet online savy is. Uit het onderzoek blijkt dat dit absoluut niet waar is. 78% van de 56+plussers boekt hun vakantie online. Het restant van procenten gaat op aan de telefoon of balie.

Device waarop geboekt wordt

Tegenwoordig kunnen we kiezen uit verschillende devices. Generatie Y (21-30 jaar) boekt het minste via een desktop of pc en het meeste via een laptop (62%). Slechts 4% boekt via een mobiel en hierbij zijn zij goed voor 56% van alle gemaakte mobiele reserveringen. Bij generatie X boekt ligt de verhouding desktop/laptop procentueel anders en wordt er meer (11% van het totaal) via een tablet geboekt en ook mobiel is een goede volger met 3%. Dit is meer dan Generatie Y! De Babyboom generatie prefereert de desktop (48%) boven een laptop (42%). Slechts 1% van de babyboomers boekt met een smartphone. In het onderzoek is ook generatie Z (-21 jaar) meegenomen. Voor hen is via de boeker (dus ouders) bepaald welke devices ze gebruiken.

trend-nederlander-vakantieimg_4446

Persoonlijk contact blijft belangrijk

Gemiddeld heeft 31% van de Nederlanders voorafgaand aan een boeking nog persoonlijk contact. Bij de babyboomers is dit slechts 26% maar bij generatie Z 37%. De ervarenheid in het boeken van reizen speelt hierbij een grote rol. Bij vervoerboekingen wordt er minder vaak contact gezocht, gemiddeld zo’n 10%. Bij accommodaties is dit een kwart van de Nederlanders.

Social media op vakantie

Dat we ook tijdens onze vakantie meer dan ooit online zijn was al bekend. Facebook is het sociale medium waarop alle Nederlanders op reis het meest actief zijn. Bij generatie Y is dit zelfs 68%. Bij de jeugd (generatie Z) winnen YouTube, Snapchat en vooral Instagram (o.a. door Instagram Stories) en Pinterest aan terrein. Van de Babyboomers gebruikt 18% geen social media tijdens zijn/haar vakantie.

schermafdruk-2016-11-02-10-20-55

Figuur: Social media gebruik tijdens vakanties.

Disclaimer: De cijfers en feiten zijn gepubliceerd door NBTC-NIPO research op 28 oktober 2016 en verscheen eerder op Ensanne.nl. 

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Nederlander gaat weer vaker op vakantie volgens NBTC-NIPO

    Tijdens de jaarlijkse editie van TravelPressentation presenteerde NBTC-NIPO de trends en ontwikkelingen van de Nederlandse…

  • Online reizen boeken: de mannen betalen

    Mannen overtreffen vrouwen als het om online shoppen gaat, zowel in aantal als frequentie. Onderzoek…

  • WUA!: Bijna de helft boekt bij eerst bezochte website tijdens oriënteren

    WUA! liet haar respondenten, net als in augustus, weer vrij oriënteren op gezinsvakanties naar Turkije.…

Categorie: E-commerce, TravelNieuws Tags: cijfers, NBTC-NIPO, online-boeken, trends

Over Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Google Social Media onderzoek travel reviews Facebook technologie Booking.com Airbnb destinatiemarketing TripAdvisor TUI reizen KLM instagram mobiel NHTV hotels Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext