Transport is key voor elke reisbeleving. Of het nu om een klein stukje, of grote afstand gaat. De reis zelf wordt vaak genoeg als onderdeel van de customer journey vergeten. Of dat zoeken consumenten zelf wel uit, wordt dan gedacht. Airport transport busvervoer is vaak een handige optie voor reizigers om snel van vliegveld naar centrum te komen. Maar het online zoeken en boeken van een dergelijke service is niet altijd even duidelijk. Het is gefragmenteerd en wordt vaak niet centraal als 1 pakket aangeboden.

Amadeus neemt het voortouw

Als connectie tussen airlines, hotelketens en OTA’s heeft Amadeus Group het initiatief genomen om een nieuwe partnership aan te gaan met Distribusion Technologies (een wereldwijd netwerk dat ruim 300 bustransfers en busoperators in 2.500 bestemmingen aangesloten heeft. Een bus online boeken moet net zo eenvoudig zijn als een vliegticket boeken.

Deze deal betekent simpelweg dat reisaanbieders nieuwe combinaties kunnen maken in hun aanbod en daarmee nieuwe type reizigers aan zich kan verbinden. Door de samenwerking is er op het gebied van content, search, boeken, betalen en ticketing een stevige balans gevonden zodat reisorganisaties en daarmee ook busorganisaties ineens weer interessant worden voor consument en aanbieder.

Op dit moment is het in Centraal-, Oost- en Zuid-Europa uitgerold en toegankelijk voor aanbieders. Voor de rest van de wereld zal niet lang meer duren. Ook busoperators hebben nu een eerlijke kans om als onderdeel van een compleet pakket een blijvende impact te maken op de wereldwijde (online) reisindustrie.

Naast vlucht en treinreis ook airport bustransfer boeken

Het voordeel voor de consument is vooral te bekijken vanuit het perspectief van het -alles in een keer- kunnen boeken. Een ticket inclusief busvervoer. Of een weekend weg met de trein, en met de bus naar het hotel. De daadwerkelijke boeking vindt plaats via de partners van Amadeus.

De bus krijgt hiermee als vervoersmiddel een nieuwe impuls en een plek om een innovatie en concurrerende markt open te breken en nieuwe consumenten aan te boren.

Een bus vermarkten lijkt wellicht nog wel de grootste uitdaging, want in de huidige consumententrends dient daar tenminste (net als in veel treinen) wel WiFi in te zitten en poortjes voor USB’s.

Online concurrentie

Online touroperators concurreren al sinds jaar en dag met OTA’s. Touroperators moeten steeds meer moeite doen om loyale klanten bij zich te houden en op te vallen bij nieuwe klanten, of om goed te onderhandelen met partners voor goede prijzen. De veranderende markt laat zien dat er steeds meer behoefte is aan totaaloplossingen van deur tot deur. Geen zogenaamde ”gaps” meer in het aanbod.

Het is interessant om te zien wat deze verandering in de industrie voor reisaanbieders teweeg gaat brengen en of er zo nog meer services online te kunnen verkopen. Zijn alle mogelijke customer touchpoints met de integratie van online bussen kunnen boeken als extra optie, zo dan wel helemaal afgedekt? Gaat er een nieuwe doelgroep vaker op reis?