KLM werkt vanaf nu structureel samen met TU Delft. De samenwerking is gericht op het stroomlijnen van passagiers, service aan boord maar ook vergaande digitale technologische oplossingen. Het doel is om meer innovatie te bevorderen in een live operationele KLM-omgeving. Dat betekent echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen. De samenwerking gaat verder onder de naam Design Doing at Royal Dutch Airlines.

Industrieel ontwerpen van de customer experience

De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en KLM werken al langere tijd samen om onder andere de customer experience bij KLM te optimaliseren, zegt de TU Delft op haar site. Laatstgenoemde biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design. Het moderne ‘design thinking’ start met twee aan de TU Delft verbonden promovendi, die samen met studenten aan de slag gaan om design-doing toe te passen in de dagelijkse operatie van KLM.

Grenzen aan creativiteit & KLM X

Net als bij iedere industrie, loopt volgens experts van het topconsortium kennis en innovatie van de creatieve industrie van Nederland (CLICKNL) ook de creatieve industrie tegen de grenzen aan een eigen kennisbasis. Het is daarom interessant om te investeren in de eigen basis. Binnen de samenwerking wordt gebruik gemaakt van de ‘KLM X’ aanpak waarbij nieuwe producten of processen in een real ‘Live’ situatie worden getest en geoptimaliseerd, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen en niet in een laboratorium setting. Dit is een primeur voor de luchtvaartindustrie, waarin het vaak jaren duurt voordat nieuwe producten de klant bereiken. KLM X omvat op dit moment X-gates en X-flights en wordt in 2017 fors uitgebreid, zo meldt de TU Delft.

Er staat een vliegtuigromp in Delft en de focus ligt nu onder andere op nieuwe manieren van instappen in vliegtuigen, om lange rijen te voorkomen en het boarden te versnellen zodat vliegtuigen minder lang aan de grond hoeven blijven staan.

Opnieuw jonge mensen

Op dit moment worden er aan boord van KLM virtual reality brillen getest, als eventuele vervanging van de huidige in-flight entertainment opties. Voor KLM is het verfrissend om daar van buitenaf naar te laten kijken; door jonge mensen met innovatieve oplossingen.

Eerder project TU Delft & luchtvaart: PASS ME

TU Delft werkt al samen met de Europese Commissie en twaalf vliegvelden, waaronder Schiphol, in het Pass Me project, waarbij onderzoek wordt gedaan hoe veiligheidscontroles opgezet en ingericht kunnen worden, zodat deze sneller verlopen en passagiers niet langer elektronica en vloeistoffen uit hun bagage hoeven te halen. Ook hierin is KLM reeds partner.

Enkele doelen die dit project beoogd zijn tevens bestemd om efficient reistijden voor luchtverkeer met 60 minuten te verminderen. Zo behoren tot de doelen van het project:

  • sneller inchecken en ophalen van bagage (30 minuten);
  • kortere rijen bij controlepunten door voorspelling en aanpassing van capaciteit (10 minuten)
  • slimmere instapsystemen;
  • kleinere buffers door grotere voorspelbaarheid (10 minuten);
  • passagiers voorzien van continue toegang tot tijdige informatie om de vraag te kunnen voorspellen;
  • de kwaliteit van de ervaring gedurende het hele traject van deur tot deur verbeteren voor ten minste 70% van de passagiers.

Aan het eind van dit project (volgens planning in juni 2018) hoopt PASSME de volgende doorbraken te hebben gerealiseerd:

  • een realtime passagiersgericht systeem voor het beheer van passagiersstromen;
  • een niet van passagiers afhankelijk systeem voor het beheer van bagagestromen;
  • ingrijpend herontworpen passagiersgerichte processen en faciliteiten voor luchthavens en vliegtuigen;
  • een gepersonaliseerd apparaat en smartphone-applicatie.