Transavia lanceert vandaag zijn volledig nieuwe site in Nederland en Frankrijk. De focus ligt op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets.


De nieuwe site loopt voor op de rebranding die in april zal worden gelanceerd. ‘Het mooiste zou zijn als dat allemaal samen zou vallen’, erkent Head of E-commerce Harm van Hees. ‘Maar aangezien deze site een enorme conversieverbetering laat zien in de landen waar we al zijn uitgerold, wilden we niet langer wachten.’ Met de rebranding valt ook de .com van de naam van de nummer 4 uit de travellijst van de Twinkle100.

Responsive

Voor de ontwikkeling van het nieuwe e-commerce platform is Transavia niet over één nacht ijs gegaan. ‘We zijn er de afgelopen twee jaar mee bezig geweest’, vertelt Van Hees. ‘Eerst natuurlijk met visievorming. Wat is onze online visie? En wat verwachten we van de architectuur? We wilden dat als we zouden gaan bouwen de basis volkomen helder zou zijn. Dat bevordert de ontwikkelingssnelheid.’ Belangrijke punten die in de visie van Transavia naar voren komen zijn de focus op mobiel en de time to market. Van Hees: ‘De site is volledig responsive, ook de boekingsmodule’. Eerder al konden passagiersmobiel boeken via de app. ‘Daarnaast denken en werken we veel meer vanuit de content, wat ons flexibeler maakt. Kleine aanpassingen moesten vroeger wachten op een nieuwe release. Nu kunnen die direct worden doorgevoerd.’

Boeking wijzigen

De conversieverbetering moet volgen uit de responsive site, maar ook uit de keus van de prijsvechter om de Mijn-omgeving open te stellen voor alle reizigers. Dat betekent dat touroperator-klanten en reizigers die bijvoorbeeld via sites als Cheaptickets hebben geboekt óók hun boeking kunnen bekijken en bewerken op de Transavia-site. ‘Dat is een grote stap’, zegt Van Hees. ‘Maar zeker met de komst van mobile is het handig dat iedereen zelf aan de knoppen kan zitten. Als jij met vrienden op wintersport gaat, ben je niet meer afhankelijk van de hoofdboeker. Je kunt zelf wijzigingen in je boeking doen, door bijvoorbeeld een stoel te kiezen of aan te geven dat je extra bagage mee neemt.’ Op die manier hoopt Transavia ook de zogenoemde ancillary sales een boost te geven; de verkopen buiten de ticketverkopen, zoals extra beenruimte of maaltijden aan boord. ‘Dat is waarmee wij geld verdienen, de ticketprijzen staan enorm onder druk.’

Sneller innoveren

Van Hees: ‘De basis van het nieuwe platform is dat we veel sneller kunnen innoveren. We kunnen ons richten op de behoefte van de markt en elke twee weken voegen we nieuwe functionaliteiten toe.’ Twee grote implementaties zullen zichtbaar worden in de komende maanden. In de eerste plaats wordt Flying Blue (het loyaliteitsprogramma van Air France en KLM) aan de site toegevoegd. ‘Bij aanvang kunnen de leden alleen sparen bij Transavia, in een later stadium kunnen gespaarde Miles ook worden besteed op Transavia.com.’ Tegelijkertijd zal de vervoerder een nieuw type tarieven introduceren in de branche bekend als branded fares. Van Hees: ‘Er zijn 3 soorten fares. Deze verkopen we straks aan de passagiers in de vorm van een pakketje inclusief vliegticket. Hoe hoger het tarief, hoe meer voordelen het de passagier biedt. Hiermee bieden we zowel de leisure als zakelijke passagier het gemak van een kant-en-klaar pakket.’

Partners

Transavia ontwikkelde de nieuwe site samen met Mirabeau (user experience) en Accenture (back-end technology), gebruikmakend van Sitecore als cms en Navitaire dotREZ als e-commerce oplossing. ‘We hebben met 40 man in scrumteams op een aparte locatie gewerkt. Nu is het één team’, zegt Van Hees niet zonder trots. ‘Mirabeau en Accenture blijven betrokken. We hebben nu deze hobbel genomen en samen gaan we komend jaar verder. De concurrentie is enorm en wij denken ons nu te onderscheiden door te investeren in digitaal enpassenger experience.’

Dit bericht verscheen eerder op Twinkle.