Tot de vijf grootste touroperators in Duitsland behoren TUI Duitsland, Touristik der Rewe-Group, Thomas Cook, FTI en Alltours. Het internet speelt een belangrijke rol omtrent het oriëntatieproces van de Duitse reiziger. De consument zoekt online voornamelijk informatie over de bestemming en verblijfsaccommodatie, daarnaast is het vergelijken van prijzen populair.

Trends in online en social media

Er worden hogere eisen aan online reisbureaus gesteld. Een duidelijk overzicht, goede prijs, eenvoudige navigatie en een gevarieerd aanbod worden het sterkst gewaardeerd. Het gebruik van social media en mobiel neemt toe in Duitsland. Met 82% bereik is facebook het populairste social media kanaal in Duitsland, gevolgd door de Duitse sociale netwerken: Stayfriends.de en wer-kennt-wen.de. Mobiel wordt door de Duitse reiziger voornamelijk ingezet om informatie over de bestemming, de verblijfsaccommodatie, het evenement en activiteiten te verzamelen.

In toekomst willen Duitse bedrijven ook intensiever de nieuwe media toepassen. Men is zich bewust van de toegevoegde waarde. Na het testen probeert men nu een geforceerde aanpak te hanteren en de dialoog met de consument aan te gaan.

Lees het complete bericht ‘Duitse eTravel markt’ op Duitsemarkt.nl