Over een paar weken trappen we het nieuwe jaar af en staat er een nieuw jaar op ons te wachten vol nieuwe marketingkansen en trends. Vandaar dat het internet dan ook al ontploft met artikelen die de trends en kansen voor 2013 op een rij zet. Allereerst, de trends voor luchthavens op een rij om beter te engagen met de connected reiziger in 2013 volgens SimpliFlying.

1. het toenemende gebruik van nieuwe media om diensten van buiten naar luchthavens te brengen

Steeds meer luchthavens zien sociale media als meer dan een marketing tool. Deze luchthavens beginnen potentie te zien in het gebruik van sociale media om diensten die buiten de luchtvaart vallen aan te bieden aan de passagiers op de luchthaven. Door samen te werken met winkels en andere aanbieders op de luchthavens kunnen via sociale media reizigers worden getarget om specials en aanbiedingen te zenden. Dit beïnvloedt de aankopen en bezoeken aan winkels en eet-faciliteiten op de luchthavens.

2. Grotere nadruk op webcare in luchthavens

Op dit moment wordt het grootste deel van het budget toegeschoven naar communicatie en marketing. Eenn goede en hulpvaardige klantenservice door veel bedrijven wel als één van de belangrijkste doelen wordt gezien, maar krijgt maar bij 7.3% van de luchthavens budget toegeschoven.

Enkele luchthavens hebben al sociale media geïntegreerd in het call center, dan hebben de medewerkers van het call center het Twitter account in hun beheer om klanten ook via die weg te helpen.

Met het toenemende gebruik van sociale media door de connected reiziger, beveelt SimpliFlying luchthavens aan om ook op deze manier bereikbaar te zijn voor die reiziger. Het trainen van personeel dat al vragen van de klant beantwoordt zal bijdragen aan het bereiken van andere doelen van marketing en communicatie.

De Social Media Hub van KLM – Credits: Airlinetrends.com

3. Websites van luchthavens worden de verzamelplek voor sociale media-uitingen

Luchthavens maken al veelvuldig gebruik om hun passagiers te informeren. Maar zij zullen meer en meer de behoefte voelen om deze verschillende sociale media-kanalen te bundelen op hun website. Bezoekers van de website zijn hierdoor ook op de hoogte van de laatste tips en nieuwtjes, die niet meer alleen hun weg via het betreffende kanaal vinden.

Door het integreren van Facebook, Twitter, Pinterest en andere sociale netwerken, zal de website van de luchthaven constant van nieuwe en relevante content worden voorzien. Een goed voorbeeld hiervoor is Harrisburg International Airport in Amerika.

4. Traditionele marketingacties zullen ook een rol op sociale media moeten krijgen

In 2013 zullen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen de shift maken van het zenden van een boodschap naar een grote groep ontvangers, naar het gericht zenden van hun marketingboodschap naar een bepaalde groep die aanwezig is op sociale media.

Dit heeft veel toegevoegde waarde voor het bereiken van de juiste doelgroep met de juiste boodschap. Vandaar dat in 2013 de sociale media budgetten voor luchthavens verhoogd zullen worden. Luchthavens zullen zich hierbij niet alleen richten op het krijgen van meer inkomsten, maar ook op een betere klantenservice, en hun reizigers beter leren kennen om hen beter van dienst te kunnen zijn.

In wezen zal betere customer engagement leiden tot gelukkigere reizigers, we willen allemaal toch het liefst zo snel mogelijk van een luchthaven vandaan zodra ons vliegtuig landt?

Credits hoofdafbeelding: OliverN5