82% van de gebruikers vindt TripAdvisor betrouwbaar voor reisinformatie, daarna volgen Amazon, LinkedIn en persoonlijke blogs. Tijdens de keynote van Gwénaël Merlin keken we naar ‘what’s new in 2015′ voor TripAdvisor.

Gwénaël is verantwoordelijk voor alle Europese Partnerships van TripAdvisor Business. Hij onderhoudt contacten met o.a. travel agents, vliegmaatschappijen, verkeersbureaus en de media.

Wat is nieuw in 2015?

  • Content: TripAdvisor focust meer op rijke content

Een voorbeeld hiervan is de hotel Q&A, wat hotels toelaat om met potentiële gasten te interacteren voordat de daadwerkelijke trip gaat plaatsvinden.

Local expert tips en user generated guides gesorteerd op thema zijn toegevoegd om de customer experience te optimaliseren. Het doel is om tailormade guides aan te bieden op basis van diverse aanbevelingen uit TripAdvisor. Denk aan gidsen voor ‘3 dagen in Madrid’, ‘1 dag in Londen’, gesorteerd op thema; food, cultuur, actief, etc.

Foto content en dan met name user generated content was al een groot onderdeel van de content op TripAdvisor. Want: mooie foto’s van hotels leiden tot meer conversie. Om visuals nog beter tot zijn recht te laten komen voor optimale site beleving, is de website uitgerust met grote sliders. Een grote lay-out voor foto’s.

slider tripadvisor

Daarvoor zijn naast user generated foto’s (40 miljoen), ook professionele foto’s toegevoegd, gemaakt door professionele fotografen. Juist niet door hotels zelf aangeleverd, omdat de foto’s nog steeds het juiste perspectief moeten weergeven en vastleggen hoe het daadwerkelijk is: unbiased foto’s, oftewel professionele foto’s. Het doel is meer interactie door foto’s van hoge kwaliteit, hiervoor is gewerkt met de bekende website Oyster.

professionele foto's

  • Relevance: de toepassing van user provided interests met tags

Personalisatie is extreem belangrijk maar extreem moeilijk. De reiziger is namelijk niet in te delen in een vast reizigerspatroon. De ene keer reis je met je familie, dan voor business en dan een romantische get away met vriend of vriendin. Dat maakt een traveler een ‘different traveler’. En dus ook de hotelkeuze verschilt per keer: boetiekhotel, familiehotel. Door de toevoeging van tags (user provided interest) wordt door TripAdvisor personalisatie toegepast. Oftewel, user generated aanbevelingen, met tips: de ‘Just For You‘ feature. De bibliotheek met tags wordt as we speak verder gebouwd.

  • Frictionless: instant kunnen boeken met TripConnect

50% van alle traffic naar TripAdvisor is via mobiel. Echter vindt vooral veel ‘search’ via mobiel plaats en blijven boekingen achter. Met TripConnect is boeken binnen TripAdvisor mogelijk gemaakt. Via mobiel werkt dit nu in de USA en in de UK. Het is mogelijk voor hotels en maakt het verkrijgen van boekingen enkel makkelijker: het hotel ontvangt een commissie over de boeking: no cure, no pay.

  • Ubiquity: relevante content op mobiel

Download een stad; een offline cityguide in je pocket door het via de app op je mobiel te downloaden. Reizigers gebruiken hun mobiel tijdens de research periode, maar ook tijdens de trip, gewoon op straat. De ‘walking tours’ zijn relevante content voor TripAdvisor reizigers en kunnen offline bekeken worden. Volle inzet dus op creatieve mobile content en mobile guiding.

cityguide

  • Choice: meer bereik creëren door integrale samenwerking

Sinds vorig jaar werkt TripAdvisor met Viator, wat zorgt voor integratie van tours en activities in het aanbod. Een ander voorbeeld is het vergroten van restaurantboekingen. TripAdvisor maakt hier bewuste keuzes in.

Credits header afbeelding: Pedrosimoes (CC)