In Emerce stond recent een artikel over TriprTV, een videportal voor hotelreviews. TriprTV is een Nederlands bedrijf die reizigers betaalt voor videofilms. Reizigers kunnen een videoverslag van hun hotelervaringen filmen en uploaden. De maker van het videoverslag krijgt eenderde van de commissie die TriprTV van hotelsites krijgt.

Door een win-win situatie te creëren en deelnemers te belonen wordt veel unieke content verzameld. Daarnaast geeft TriprTV ook eenderde commissie weg aan sites die de hotelcontent willen verspreiden zodat de kans wordt vergroot dat de film op meerdere plekken op het internet komt te staan.

Zou booking.com dan weer eenderde van hun eigen commissie terug kunnen verdienen als ze de video’s van TriprTV weer op hun site zouden integreren? Of NS Hispeed eenderde meer commissie ontvangen bij de verkoop van een hotel via het Booking affiliate netwerk? 

Wat wel een punt van aandacht is dat als je naar de de site gaat, er alleen 5 sterren hotels staan met prijzen tot soms boven de 400 euro. Schrikt toch ook weer veel mensen af en van die 5 sterren hotels geloof ik wel dat het op orde is. Maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk van de filmmakers want die gaan voor de hoogste commissie.

TriprTV