Het TUI-bestuur en de groepsondernemingsraad hebben gezamenlijk een beleidsdocument aangenomen over het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI).

Het document richt zich op het potentieel van AI en de impact ervan op werknemers. Voor het eerst formuleert het document richtlijnen voor de introductie en het gebruik van AI bij TUI. Met dit document geven het bestuur en de groepsondernemingsraad een signaal af ten gunste van een open, op kansen gerichte, benadering van AI-technologieën bij TUI, wat zowel het bedrijf als zijn werknemers ten goede zal komen.

Generatieve AI

Een van de focuspunten van het document ligt op het trainen van werknemers om hen geschikt te maken voor een werkomgeving die wordt aangedreven door AI. Met name toepassingen gebaseerd op generatieve AI zullen leiden tot toenames in productiviteit en efficiëntie. TUI zal uitgebreide trainingsprogramma’s aanbieden om werknemers in staat te stellen het potentieel van generatieve AI in een vroeg stadium te begrijpen en deze technologieën te testen en te introduceren in hun eigen werkgebied. Er is al veel interesse in dergelijke programma’s, zoals blijkt uit de introductie van twee initiële e-learningcursussen over het onderwerp “Generatieve Kunstmatige Intelligentie”. Deze werden binnen drie weken door bijna 7.000 werknemers gebruikt.

Toekomst

“TUI zal uitgebreid gebruikmaken van kunstmatige intelligentie in zijn eigen systemen en in dagelijkse werkprocessen. Bij TUI zijn we ervan overtuigd dat AI geen banen vervangt, maar bepaalde taken. Daarom richten we ons op het trainen van onze werknemers voor taken met een hogere waarde. We omarmen een belangrijk onderwerp voor de toekomst”, zegt Sybille Reiss (Chief People Officer bij de TUI Group)

Mensen

Bij TUI wordt het gebruik van AI op HR-gebied geleid door een duidelijk principe: de uiteindelijke beslissingsbevoegdheid ligt altijd bij mensen. Dit geldt voor alle processen die van invloed zijn op werknemers en sollicitanten. Van sollicitatie en werving tot persoonlijke loopbaanplanning, kwalificatiemogelijkheden, ontwikkelingskansen en salarisontwikkelingen. AI dient als een ondersteunend instrument, maar werknemers zijn verantwoordelijk voor elke uiteindelijke beslissing. Zowel werknemers als sollicitanten worden geïnformeerd wanneer zij tijdens hun interactie met TUI te maken krijgen met AI-toepassingen.