Net als in andere branches merk ik dat veel reisbedrijven nog aan het stoeien zijn met wat ze met Twitter moeten doen en hoe ze Twitter kunnen inzetten. Het valt op dat nog weinig bedrijven Twitter inzetten waarvoor het bedoeld is, namelijk een dialoog aangaan.

Je bent op een feestje.

Als marketeer bij Micazu.nl heb ik hier ook mee gestoeid. In de eerste tweets gingen we ook alleen maar zenden, totdat ik besefte dat ik Twitter moet zien als een feestje. Als ik op een feestje ben en ik hoor iemand over reizen of vakantie praten dan breek ik altijd even in, of ze nu willen of niet haha. Ik vertel dat ik in de reisbranche werk en meng me dan in het gesprek. Op Twitter doe ik nu hetzelfde. Meerdere keren per dag zoeken we op zoektermen zoals “vakantiehuis” en “vakantiehuisje” en lopen de tweets door op zoek naar twitteraars die een leuk vakantiehuis willen boeken. Zo kom je dagelijks tweets als deze tegen:

“Weet iemand een leuk vakantiehuis/bungalow/appartement met goede prijs/kwaliteitverhouding waar wij met kinderen in de zomer naartoe kunnen?”

Bang voor negatieve reacties?

Juist niet. Deze twitteraars zijn actief op zoek en waarderen het als ze een goed advies krijgen. Maar je moet wel relevant zijn. Dus niet een link naar je homepage sturen, maar rechtstreeks naar het relevante aanbod. Als je het zo aanpakt krijg je leuke reacties terug en stap voor stap meer volgers erbij.

@MicazuNL bedankt voor de tip,we gaan eens op de site kijken.”

Volgers op Twitter moet je dus verdienen door ze de juiste aandacht te geven. Niet door te zenden, maar door een gesprek aan te gaan. Zo ken ik ook een restauranthouder die erg actief is op Twitter. Iedereen die op Twitter zoekt naar een leuk restaurantje in zijn woonplaats, krijgt van hem via Twitter een uitnodiging, met de vermelding dat het eerste drankje gratis is… slim.

Dit artikel verscheen als column in Twinkle Magazine.