12 april 2011 vond een discussiebijeenkomst over twitter, politiek en journalistiek plaats. Deze was georganiseerd door het Center for Politics and Communication (CPC) aan de Universiteit van Amsterdam.

Een groot aantal van de feiten en trends zijn ook toepasbaar op de toeristische branche:

  • De scheidslijn zakelijk en privé vervalt bij de nieuwe media;
  • Als journalisten een tweet direct oppakken van een politicus kan het een vliegwiel worden;
  • Er bestaan nog geen regels/policy voor het twitter gebruik binnen de politiek;
  • Welke politici gebruikt nu het best twitter? Femke Halsema, goede combinatie privé – zakelijk (http://twitter.com/femkehalsema), Maxime Verhagen, deed het goed maar is afgezakt (http://twitter.com/maximeverhagen), Evelien van Roemburg (http://twitter.com/evanroemburg), Eric van der Burg door het toegankelijk maken van wetten voor het publiek (http://twitter.com/ericvanderburg).
  • Voor de journalistiek bieden nieuwe media makkelijk toegang tot nieuws;
  • Het wordt moeilijk exclusieve onderwerpen binnen te halen;
  • Bij het zenden van een tweet hangt en valt alles met de relevantie van de tweet (met 140 tekens ter beschikking);
  • Binnen het journalistiek luistert men meer naar de nieuwe media;
  • Het wordt voor het publiek makkelijk een redactie van buitenaf aan te spreken;

 

Reflectie
Het medium twitter wordt beschouwen als persoonlijk medium. Binnen de politiek denk men over naar een woordvoerder voor Twitter binnen een partij te benoemen. En men zal ook vervolgens een social media policy moeten opstellen. Dit geldt ook voor de toeristische sector.