Niet eerder hebben we nog geschreven over het massive succes van Uber, terwijl dit machtige ’taxi service’ bedrijf zo hard bezig is om een van de meest geavanceerde travel/leisure platformen te worden. De markt kent steeds meer initiatieven die de principes van homestay, couchsurfing, locals, personalisatie, reservations per seat, sharing costs etc .overnemen. De power to the consumer en de gepersonaliseerde mechanismen eromheen zijn machtig. Dat maakt Uber tot eenzelfde machthebber, aangezien ‘The Uber Of’ een Google term is geworden.

Uber is een app die chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt. Uber heeft ruim 500 mensen in dienst, opereert in 39 landen en de totale waarde van deze start-up wordt geschat op 12 miljard. Net als bij Airbnb protesteren normale taxibedrijven ook tegen oneerlijke concurrentie. Wij vonden het tijd om de geschiedenis en de waardevolle branding van dit travel-minded bedrijf eens onder de loep te nemen. Het principe van de app werkt simpel; druk op een knop, wordt binnen een paar minuten opgehaald.

Uber of ijsbolletjes 2013

Vorig jaar lanceerde Uber de Uber of ice-cream. Als je de Uber app (gratis) gedownload hebt en je vraagt de ice-cream optie aan via je telefoon, dan is er zodra er een truck beschikbaar is binnen no time een ice-cream truck die je voorziet van je secret sweet behoefte en een t-shirt. Voor 15 euro krijg je 5 ijsjes met 2 bollen! Ook het afrekenen verliep via je Uber account (creditcard). Het was een try-out van 1 dag; op een zomerse dag in juli 2013, in diverse Uber-steden en dus ook in Amsterdam.

https://www.youtube.com/watch?v=2WySm0YJzMU

Uber of Valentijn 2014

Afgelopen Valentijnsdag kon je Dotan als optie bestellen in je Uber. Naast het feit dat alle Uber auto’s voorzien waren van rode rozen, kon je binnen de ring van Amsterdam een Valentijnsserenade van deze Nederlandse singer songwriter bestellen. Een Uber ride met een duidelijke missie.

Uber of festivals 2014

Recent heeft Uber ingezet in op festivals. Boekte je drie ritten binnen 4 dagen, dan kreeg je een van de festivaltickets in Amsterdam gratis. Een actie die beloond werd voor de eerste honderd personen, maar wel voor een festival naar keuze; Pleinvrees, Valtifest, Appelsap en zo nog een aantal.

Uber of families 2015?

Tijdens Emerce eTravel vertelde hij het al: Niek van Leeuwen van Uber Nederland belooft ons dat hij Uber alleen nog maar meer relevant maakt voor travelers. Naast het feit dat de tarieven die regelmatig nog aantrekkelijker gemaakt worden dan dat ze al zijn (10% minder kosten dan gewone taxi’s), wordt ook reizen met kleine kids in een taxi veraangenaamd. Een Mercedes met een kinderzitje! Zodat je lekker relaxt naar het vliegveld kunt gaan met de hele familie. Binnenkort dus ook in Nederland!

uber family

Uber of Google 2015?

Google Maps Amerika heeft al een integratie met Uber. Dat betekent dus dat je via Maps kunt plannen hoe lang het duurt om met de bus, lopend, fietsend of Uberend naar je bestemming te gaan. Als je de Uber app geïnstalleerd hebt, kun je direct je routes en de tijd die je er mee kwijt zou zijn vergelijken met de route van de Uber. Ook dit komt binnenkort naar Nederland en maakt het reizen door/ voorkomen van vertraging op weg naar het vliegveld bijvoorbeeld een stuk minder erg en overzichtelijk.

uber maps

De Uber of vakanties 20..?

Als we kijken naar waar Uber zich voornamelijk op richt, dan is dat alles omtrent reizen anno nu. Alles om de consument het hof te maken, gericht op een specifieke doelgroep. Uber is sexy, classy en persoonlijk. In deze blog lees je meer over de personalisatie van Uber.

Met het inspelen op actuele trends, holiday en leisure, door de lancering van diverse ‘Ubers’, is het niet ondenkbaar dat Uber zich verder gaat specialiseren in hele vakantie en recreatieplannen waar het bedrijf van begin tot eind je beste partner is. Dat begint met ophalen en wegbrengen van jou en je gezin naar het vliegveld, gaat verder met het aanbieden van Uber ijscotrucks bij aankomst en wordt misschien wel uitgebreid met Uber gondelaars, Uber auto stadstours en Uber flightseats.

De eerste stappen richting fligtseats leken al te zijn gelegd tijdens het Cannes Filmfestival, tijdens de ‘lancering’ van Uberjets. Via de app kon je een unieke flightseat – een private jet ride – voor maximaal 4 personen bestellen. Op locatie werd je door Uber opgehaald en naar je private jet gebracht. Een goed vervolg op de poging van BlackJet, met in het team een van de co-founders van Uber, die met BlackJet de Uber van de private jets wilde worden. De actie heeft veel kritiek gehad, omdat de hoge prijs voor ongeveer 1 procent van de doelgroep te betalen is. Het bleek dan ook een PR-stunt, waar Uber erg goed in is!

cannes fly

De uber of uberdoordachte strategie

Wanneer we naar alle acties kijken, valt op dat de lanceringsdatum (bekendmaking van de actie) maar kort van tevoren plaatsvindt. Om festivaltickets te winnen had je maar drie dagen de tijd om 3 taxiritten te plannen, de ijsco-Uber was maar gepland op 1 dag en de Uberjet actie werd op 12 mei aangekondigd terwijl het filmfestival op 14 mei begon.

Ook zet Uber vol in op spanning en actualiteit met de Secret Ubers, waarmee ze de Uber cars ineens in alle steden laten opduiken voor een proefperiode.

Zo ook dit WK in Rio. 27 dagen voordat de worldcup begon, lanceerden ze Uber in de Cidade Maravilhosa. De stad is de eerste in Brazilië. Een van de grootste vertegenwoordigers van ondernemerschap in Rio was de eerste die zijn hand mocht leggen aan de nieuwe app die urban vervoer ook in Brazilië een nieuwe dimensie geeft. Een slimme zet want de buitenlandse bezoekers die het zich vooral zullen veroorloven kunnen nu in stijl naar de matchdays.

uberrr

De uber of hashtags & video?

#UberCannes2014 #Ubermaravilhosa, overal zet Uber hashtags in en eigent het zich content toe waar op dit moment nog niets zichtbaar mee gedaan wordt. Al deze content is natuurlijk ontzettend waardevol om een community mee in te richten en het platform een nog mooiere core te geven.

Daarnaast is het eigen YouTube kanaal van Uber natuurlijk ook briljant bedacht, met daarin aandacht voor de unieke experiences van de chauffeurs en de travelers.

https://www.youtube.com/watch?v=teNKjjv_TZA

Uber of everyone

Uber is de Uber of everyone aan het worden en maakt zich langzaam ook in Nederland tot een social/ experience brand door te focussen op een mooie niche: reizigers die van luxe houden. Op dit moment kun je Uberen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.