Zoals je wellicht gehoord (of al gezien) hebt, heeft Facebook afgelopen week de advertentie structuur geüpdatet. Daarnaast kondigde Facebook deze week ook aan dat het design van bedrijfspagina’s aangepast gaat worden de komende weken. Tijd voor een update over wat er veranderd is, welke veranderingen je kunt verwachten de komende periode en hoe je hier je (financieel) je voordeel mee kunt doen.

First things first: geen paniek! Lopende (en ingeplande) campagnes zullen hier niet beïnvloed worden door de nieuwe advertentie structuur. Facebook heeft simpelweg een nieuwe ‘laag’ tussen campagnes en advertenties gezet. Tot op heden kon een campagne alleen verschillende advertenties bevatten, vanaf nu komen er zogenaamde ‘ad sets’ tussen campagnes en advertenties.

nieuwe ad set facebook

Voordeel voor marketeers: marketingbudget in advertenties op te splitsen

Dit brengt een belangrijk voordeel met zich mee, want nu ben je als marketeer in staat om binnen de campagne, het beschikbare budget exact zo te verdelen zoals je zelf wilt. Voorheen verdeelde Facebook je budget over de best scorende advertenties in je campagne.

Was er dan iets mis met het feit dat Facebook je best scorende advertenties het meeste budget toekende? Op zich niet, maar het kon wel onhandige situaties met zich meebrengen.

Stel: in campagne X wil je 2 advertenties plaatsen. Een advertentie gericht op mannen en een advertentie gericht op vrouwen.

In de oude situatie kon je niet zelf aangeven hoeveel van je budget je aan mannen en hoeveel budget je aan vrouwen uit wilde geven. Je had dus twee keuzes: of voor mannen en vrouwen een aparte campagne maken (terwijl het feitelijk tot dezelfde campagne behoort) óf Facebook laten beslissen hoe het budget verdeeld wordt.

In de nieuwe situatie kun je simpelweg twee verschillende ad sets aanmaken. Een ad set gericht op mannen en een ad set gericht op vrouwen. Zo kun je zelf bepalen hoe je je budget over de verschillende groepen verdeeld.

Belangrijk voor marketeers: 2 focuspunten voor nieuwe bedrijfspagina’s

De komende weken zal Facebook geleidelijk een nieuw design voor bedrijfspagina’s (en de timeline in het bijzonder) uitrollen. In de afbeelding hieronder heb ik de belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten op een rijtje gezet.

Wanneer moet je in actie komen?

  • Als je pagina een cover image gebruikt met een lichte kleur in het onderste gedeelte.

Waarom? Omdat de paginanaam voortaan met witte (in plaats van blauwe) letters en ook nog eens vóór de cover image geplaatst wordt, bestaat de kans dat de naam van je pagina (vaak je merknaam) niet goed zichtbaar is.

banner facebook marketingfacts

Het is afwachten hoe goed de naam ‘Marketingfacts’ leesbaar zal zijn als het in witte letters, voor de huidige lichtgrijze cover image geplaatst wordt.

Wanneer nog meer in actie komen?

  • Als je profielfoto en cover image één geheel vormen.

Waarom? Omdat de profielfoto in het nieuwe design iets hoger geplaatst zal worden kan het zo zijn dat de afbeeldingen in het nieuwe design niet meer mooi in elkaar overlopen.

banner klm facebook

KLM zal de profielfoto en cover image opnieuw op elkaar af moeten stemmen

Update zichtbaarheid linkerkolom:

Omdat er onder marketeers nogal wat onduidelijkheid was over wat er nu precies in de linker kolom te zien zal zijn in het nieuwe design, heeft Facebook hier gisteren meer duidelijkheid over gegeven.Wat er te zien is verschilt per bedrijf. Ben je een bedrijf met een fysieke locatie dan zal de linker kolom bestaan uit een kaart, telefoonnummer, openingstijden, likes and check-ins, informatie over je bedrijf, apps (als die hebt), foto’s, video’s, reviews, berichten van anderen op je pagina en de pagina’s die je liked. Ben je een bedrijf dat voornamelijk online zaken doet, dan zal de linker kolom bestaan uit likes, informatie over je bedrijf, apps (als je die hebt), foto’s, video’s, berichten van anderen op je pagina en de pagina’s die je liked. Volgens Facebook is het de bedoeling dat de volgorde van de verschillende onderdelen in de linker kolom door beheerders aan te passen is.

veranderingen facebook

 

Jaap Hoogesteger is als Trainee Online Marketing bij Sundio Group instant bezig met Social Media.