• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vakantie 2006: 48% van de boekingen via internet

26 september 2007 door Martin van Kranenburg

Uit het ContinuVakantieOnderzoek 2006, een samenwerkingsverband tussen TNS NIPO en het NBTC, bleek al dat 48 procent van alle vakantieboekingen via internet plaatsvindt. De afdeling Retail van TNS NIPO deed nader onderzoek naar het bezoekersgedrag op boekingssites.

In 2006 gingen maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders op vakantie, gemiddeld 2,8 keer per persoon. Tellen we dat op, dan komen we op een totaal van 34,5 miljoen vakantiegangers. Internet speelt een belangrijke rol bij het zoeken en boeken van deze vakanties.

Bezoeken en boeken
Vier op de vijf bezoekers van boekingssites heeft weleens een reis geboekt via internet. Bijna een derde van de bezoekers laat weten dat ze net zo lief een reis online boeken, als via een fysiek reisbureau. Deze mensen lijken het volste vertrouwen te hebben in het medium internet als ‘booker’. Toch geeft een kwart van de bezoekers aan een rondreis liever bij een fysiek reisbureau te boeken.

Slechts twee procent van de bezoekers boekt al zijn reizen uitsluitend bij een fysiek reisbureau. 42 procent boekt liever bij een reisorganisatie waarbij men zowel online als bij een fysiek reisbureau kan boeken, dan bij een reisorganisatie die alleen online-boekingen verzorgt. Twijfelen mensen nog, dan vraagt 31 procent meestal nog informatie bij een fysiek reisbureau op.

Populaire sites
Ruim de helft van de mensen die het afgelopen jaar een boekingssite hebben bezocht (53 procent) is naar de specifieke site geleid door een zoekmachine. 47 procent van de bezoekers kwam op een specifieke site terecht, omdat ze al bekend waren met de organisatie. De meest bezochte sites zijn D-reizen.nl (35 procent) gevolgd door Weekendjeweg.nl (26 procent), Kras.nl (22 procent) en Anwb.nl (21 procent).

Online gemakkelijk
Bezoekers noemen gemak als belangrijkste argument om hun vakantie via een boekingssite te boeken (72 procent). De mogelijkheid om alles zelf te kunnen uitzoeken en niet afhankelijk zijn van openingstijden zijn een goede tweede en derde (respectievelijk 63 en 59 procent). Degenen die nog nooit een vakantie online hebben geboekt, geven als belangrijkste reden dat ze vertrouwd zijn met een fysiek reisbureau (33 procent). Bij een online-boeking missen mensen ook persoonlijk advies (29 procent). Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagden die het afgelopen jaar boekingssites hebben bezocht, vindt de adviesfunctie het voordeel van boeken bij een fysiek reisbureau.

Belangrijke informatie
78 procent van de bezoekers heeft het meeste baat bij een duidelijk prijsoverzicht op de website. Ook zijn duidelijke afbeeldingen van de vakantiebestemming erg wenselijk (55 procent). De mogelijkheid om prijzen online te vergelijken is voor 52 procent een belangrijk criterium om voor een specifieke boekingssite te kiezen.

Toekomst
Van de online-boekingssitebezoekers zal er altijd een groep blijven bestaan die een voorkeur heeft om bij een fysiek reisbureau te boeken. Wellicht kan deze groep in de toekomst toch tot de internetboekers worden gerekend doordat er online-tools in ontwikkeling zijn die live-chat met en direct advies van een medewerker mogelijk maken.

De tekst: Vincent Maret & Hilde van der Hout en dit artikel verscheen eerder in Twinkle.

Gerelateerde Berichten

  • KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

    ''Senioren van nu'' kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar…

  • Vaker mobiel, tijdens de inspiratie- én boekingsfase

    Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via…

  • Wordt jij de Online Marketing Manager bij D-reizen?

    D-reizen is sinds jaar en dag dé specialist op het gebied van vakantiereizen. D-reizen verkoopt…

Categorie: E-commerce Tags: Vakantie 2006

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Google Booking.com Vakantiebeurs instagram Airbnb TUI Facebook onderzoek hotels TripAdvisor reizen travel mobiel KLM destinatiemarketing NHTV Social Media technologie reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring