Donderdag 3 maart is de ING publicatie ” Vakantieganger dwingt tot waardevoller reisaanbod”  gepresenteerd tijdens het Travelsymposium in het ING house in Amsterdam.

Travelsymposium

Annerie Vreugdenhil, Directeur Commercial Banking Nederland ING, opende het travelsymposium. Zij legde een duidelijk verband tussen uitdagingen die zowel voor de Reissector alsmede voor het Bankwezen gelden de komende jaren, namelijk de ‘klant centraal’ gedachte in het DNA van de organisatie verankeren. Verder waren er sterke presentaties van:

– Marjan Rintel, a.i. directeur KLM Nederland;
– Joop Drechsel, CEO BCD Holdings;
– Jan Willem Bruggenwirth, CEO Radio 538.

Allen gaven inzage in de uitdagingen waarvoor zij staan de komende jaren om die toegevoegde waarde te blijven bieden aan hun klanten om relevant te blijven in hun sector.

Vakantieganger dwingt tot waardevoller reisaanbod

In 2010 gaven Nederlanders ongeveer EUR 15 mld. uit aan vakanties en de verwachting is dat dit met 2% stijgt in 2011 naar EUR 15,3 mld.. Het aantal vakanties stijgt in 2011 met 1% naar 36,5 mln. De uitgaven groeien sneller dan het aantal vakanties, waarmee de gemiddelde reissom sinds 2002 jaarlijks met 2% steeg. De drijvende kracht achter de groei is de bevolkingstoename en gezien het feit dat dit op termijn lager komt te liggen, als gevolg van de vergrijzing, zal de groei afvlakken. De komende jaren heeft de vergrijzing nog een positief effect op het aantal vakanties.

Voor reisorganisaties blijft het een uitdaging om de klantbehoefte goed in kaart te brengen. Ze werken veelal nog steeds aanbodsgericht. Wie de klant voor zich weet te winnen, kan een bepalende rol in de Reisbedrijfskolom blijven spelen. Voor de verschillende spelers betekent dit dat zij zich moeten omvormen naar een consumentgerichte organisatie en keuzes moeten maken in doelgroepen. Als je alles voor iedereen wilt zijn, zal dit veel inspanning vereisen en hiermee kan veelal niet het gewenste resultaat behaald worden. Om relevant te blijven zal de reisorganisatie vanuit de klant moeten denken, technologische ontwikkelingen moeten blijven toepassen, samenwerking zoeken in de keten en sociale media effectief inzetten.

De complete publicatie is te verkrijgen via onderstaande link: http://www.ing.nl/businessbanking/sectoren/leisure/index.aspx

Link naar de video publicatie: http://webtv.ing.nl/nl/?cat=Economisch%20Bureau&mid=92822