Mobiele boekingen, iedereen heeft het erover. Zou de consument zijn of haar boekingen wel via een klein scherm doen? Of is het puur de inspiratie die wordt opgedaan, waarna een consument via een computer de boeking rond maakt? En alleen op de destinatie gebruik maakt van de mogelijkheid om via mobiel te boeken? Wat buiten kijf staat, is dat mobiel steeds vaker in de boekingscyclus voorkomt, door het gebruik van sociale media, het zoeken naar vakanties, maar ook tijdens de boekingsfase.

Inspiratiefase

Het vragen van tips voor een volgende bestemming, het plannen van je vakantie en het zoeken van leuke pakketten. Bij de inspiratie- en planfase van de cyclus komt veel sociale media kijken. En die sociale netwerken, die bekijken consumenten we vooral op hun mobiel. Ook tijdens het reizen is de mobiel niet ver van hen vandaan. Het posten van een foto op de destinatie, het reviewen van het hotel na afloop van de vakantie, het hoort er allemaal bij. En steeds vaker doen consumenten dat op hun mobiel.

Het aantal travel-gerelateerde zoekopdrachten via mobiel stijgt

Het zoeken via mobiel naar travel-gerelateerde content is ook sterk aan het groeien. Google deed onderzoek en zag dat 25% van alle travel-gerelateerde zoekopdrachten afkomstig waren van mobiel. En dat dit percentage de komende jaren alleen maar zal groeien.

Google

Reden nummer 1 om niet via mobiel te boeken is volgens datzelfde onderzoek omdat de betreffende partij geen goede voor mobiel geoptimaliseerde website heeft:

Schermafbeelding 2013-01-07 om 17.00.01

Mobiel boeken in de lift

Ook het boeken zelf lijkt steeds vaker via mobiel te gaan. Zo kwam eMarketer met onderzoeksresultaten over de Amerikaanse

markt, waarin zij verwachten dat in 2016 maar liefst 36.7 miljoen Amerikanen hun vakantie via een mobiel apparaat hebben gekocht.

emarketer

Een ander onderzoek van PhoCusWright geeft aan dat meer dan 75% van de 2000 respondenten dat ze op z’n minst enigszins comfortabel zijn met het plannen van reizen op hun mobiel, enkel 40% gaf aan dat aan voor het ook daadwerkelijk boeken van de reis. En slechts 30% gaf aan dat ze in de afgelopen 12 maanden hun mobiel gebruikt hadden voor het boeken van een reis, vorig jaar was dit in hetzelfde onderzoek nog 26%.

Afgelopen oud en nieuw steekt met kop en schouders boven de rest van het jaar uit als het gaat om mobiele boekingen. Een onderzoek van Expedia wijst uit dat er tijdens oud en nieuw 50% meer boekingen via een mobiel zijn gedaan dan in november en de eerste helft van december. De grootste reden hiervan is het drinken van één of twee glaasjes champagne te veel.

Richt jouw organisatie zich al op mobiel en zo ja, hoe?