Hoe relevanter de website die bezoekers zien, hoe groter de kans dat zij ook daadwerkelijk tot conversie overgaan. Niet voor niets leidt dit tot hogere conversie, meer tevreden klanten en meer omzet. Maar lange tijd waren voor personalisatie grote investeringen nodig en bleef webpersonalisatie onder het mom ‘de klant is koning’ behouden tot alleen de allergrootste merken, zoals Amazon. Inmiddels is personalisatietechnologie voor iedereen binnen bereik gekomen. Maar hoe pas je personalisatie concreet toe? Aan de hand van meerdere voorbeelden laat ik de kracht en het rendement van personalisatie zien. Het personaliseren van je website blijkt vaak al te kunnen met de technologie die nu al in je organisatie wordt ingezet.

Deze gast-blogposting is geschreven door Martijn Staal, Oogst.

Waar blijft websitepersonalisatie in Nederland?

Gek genoeg blijft personalisatie voor veel Nederlandse organisaties behouden tot enkele grote merken. Bijvoorbeeld Bol.com maakt gebruik van toplijstjes op basis van wat klanten uit dezelfde productcategorie kochten en Wehkamp volgt websitebezoek op met persoonlijke e-mail. Er zijn verder nog weinig Nederlandse cases beschikbaar. Dit terwijl de mogelijkheden onbeperkt zijn.

Er is al veel meer personalisatiedata beschikbaar

Van de Nederlandse organisaties die nu iets met personalisatie doen, doen veel dit in de vorm van targeted advertising. Daarnaast testen sommige partijen zoals Bol.com met aanbevelingen o.b.v. eerder aankoopgedrag. Dit terwijl er op basis van websitestatistieken, CRM-data, enquêtes en marktonderzoeken al veel meer data voor handen is.
 En met het éénmalig implementeren van enkele regels Javascript is de techniek aanwezig om vervolgens zonder tussenkomst van IT onbeperkt te personaliseren.

Personaliseer je travelwebsite

d-reizen-nieuwsbrief

Op basis van de data uit o.a. websitestatistieken, call center, CRM en marktonderzoeken zijn alveel mogelijkheden om te personaliseren. Neem een travelwebsite zoals D-Reizen.nl: op basis van eerder geboekte vakanties weet je bijvoorbeeld dat het gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ieder jaar in juni op vakantie gaat, en gemiddeld 1.000-2.000 euro aan budget aanhoudt. Daarnaast blijken zij recent veel Spanje-accommodaties bekeken te hebben, waarbij zij als reisperiode 22-29 juni 2013 aanhielden. Dit biedt al de mogelijkheid om de aanbiedingen in de nieuwsbrief te personaliseren en relevante USPs in te tekst te verwerken.

Websitepersonalisatie: begin laagdrempelig & bouw een case op

Het is voor veel organisaties verleidelijk om direct de technisch meest geavanceerde tool uit te kiezen, en zich teverliezen in de techniek. Maar op de meeste websites wordt al gebruikgemaakt van laagdrempelige tools zoals Visual Website Optimizer voor A/B-testing. Het inzetten van deze tools voor personalisatie is dan een kleine stap.

Daarnaast zijn tools zoals BTBuckets/SiteApps en Personyze vaak voldoende om eerste stappen in personalisatie te maken. Start bijvoorbeeld, indien een mobiel geoptimaliseerde website ontbreekt, met een test waarbij aparte content voor mobiele en tabletgebruikers wordt aangeboden. Met Personyze kunnen zeer eenvoudig bezoekers met specifieke apparaten (bijv. iPhone) aparte content te zien krijgen. Met enkele muisklikken is de huidige content aangepast, of is bijvoorbeeld een simpel leadformulier aangemaakt.

personyze-formulier

Welke ervaringen hebben jullie?

Welke andere handige personalisatietools kennen jullie? En welke ervaringen hebben jullie tot nu toe opgedaan met personalisatie?

Deze blogposting is geschreven op Marketingfacts door Martijn Staal, Online strateeg & Strategic account manager bij Oogst. Martijn adviseert organisaties over de de optimale inzet van online marketingkanalen. Hij zorgt ervoor dat vanuit de doelstellingen van de klant succesvolle strategieën worden ontwikkeld en uitgevoerd. Business Analytics en Conversieoptimalisatievormen zijn kernexpertise, om hiermee tot de optimale inzet van o.a. SEA, SEO, Social, affiliate marketing & display te komen.