Het gaat goed met de thuiswinkelbranche. Tijdens de Thuiswinkelupdate waren het prachtige cijfers die getoond werden. Eerste halfjaar met een groei van 10% en steeds meer mensen kopen online (nu 9 miljoen). Opmerkelijke zaken tijdens de dag:

Ontbreken van standaarden in de reisbranche
Roy Platje van Red Online Marketing (van Boekvandaag en Vindeenreis) vertelde dat de site Echtereisprijs (tijdelijk) uit de lucht is. Dit vanwege het ontbreken van standaarden in de reisbranche. De data van touroperators is niet goed op elkaar afgestemd. Daarom is een eenduidige vergelijking nu (helaas) nog niet mogelijk. De reisbranche zou veel baat hebben als er betere standaarden zouden zijn. Hiermee zou de markt meer kunnen groeien, en kunnen innovatieve concepten veel sneller succesvol worden. Hier meer over de presentatie van Roy Platje

Niet meer bieden op elkaars merknamen in Google!

Hedwig Wassing van @Leisure wees mij op het bestaan van een overeenkomst van het Verband Internet Reisevertrieb e.V. (VIR) en Deutscher ReiseVerband e.V. (DRV) in Duitsland. Deze verenigingen hebben een overeenkomst opgesteld tussen al haar leden waarbij men heeft afgesproken om niet meer op elkaars merknamen te bieden in Google. De enige die hiermee wint is namelijk Google. Of in het Duits “Beim Search Engine Marketing verpflichten sich die unterzeichnenden Reiseveranstalter und Reisemittler dazu, keine Marken, Unternehmenskennzeichen oder Firmen eines fremden Unternehmens in täuschender Absicht als Keyword beispielsweise im Rahmen des Google-Werbeangebotes „Adwords” zu verwenden”. Interessant initiatief voor Nederlandse (internet) reisondernemingen?!?

Social media bij KLM, klein maar groeiend (acquisitie) kanaal met toekomst
Verhaal van Tjalling Smit, director E-acquisition KLM over onder andere social media.

1. Social media is naast meta-search, affiliates, email, search, display een van de e-acquisitie kanalen. Alle kanalen worden in samenhang met elkaar gemeten en geanalyseerd. Zo is display wel effectief, als voorbereidend kanaal voor bijvoorbeeld search, en draagt bij aan boekingen. Social media ziet KLM als alternatief voor search.
2. Een succesvol voorbeeld in de luchtvaart volgens Tjalling Smit is de ticketwindow van Delta, een book in facebook mogelijkheid.
3. Social media is relatief klein bij KLM, 67.000 vrienden op Facebook, 47.000 volgers op twitter. Vergelijk Jetblue met meer dan 1 miljoen volgers op Twitter
4. Succesvolle campagne KLM op o.a. Youtube met Mr. Safety een veiligheidsgoeroe en internet cultheld die business class de wereld mocht rondvliegen. Verzevenvoudiging van verkeer op Klm.com in Amerika.
5. Ash cloud. Website zeer traag, call center down, dus facebook en twitter succesvol ingezet voor omboeken passagiers.
6. Nieuwe campagne op komst met Foursquare. Inchecken op KLM punten op luchthavens ter wereld levert punten/badges op en nog hele mooie andere zaken die Tjalling Smit nog niet wil vertellen…

Tjalling Smit geeft aan dat het bij KLM nog in de kinderschoenen staat, maar dat zij er actief mee bezig zijn, leren en goede stappen maken. Interessant verhaal!

Op deze Thuiswinkelupdate was ik op uitnodiging van Martin van Kranenburg, van ReisManagers.nl, Martin bedankt!