Vluchten, hotels en daarnaast steeds meer creatieve transportvormen & door-to-door oplossingen. De launch van bijvoorbeeld airport transfers en camper vans bij Skyscanner zijn hier een mooi voorbeeld van. OTA’s verbreden hun horizon. Hoewel de businessmodellen nauwelijks van elkaar verschillen is de richting duidelijk; een service aanbieden die alle transportopties in kaart brengt, op basis van locatie, datum en prijs.

Toegang tot travel data

In Europa zullen deze samenstellingen steeds belangrijker worden. Internationale samenwerkingen waarbij tickets met elkaar gecombineerd worden, en waarbij vliegen afgewisseld wordt met bus, auto en trein. Toegang tot travel data wordt een nog grotere markt in de komende jaren.

Omio: alle vormen van transport

Hoe gaan metasearchers het uiteindelijk opnemen tegen boekingsplatformen. Op de Nederlandse markt wordt door meta search website Omio al samengewerkt met onder andere NS Hispeed, Thalys, NS, KLM, Eurolines. Reizigers kunnen nu hun reis uitstippelen naar meer dan 30.000 bestemmingen in heel Europa. Deze bestemmingen zijn niet niet alleen steden en luchthavens, zoals bij vele andere websites. Ze vergelijken treinen, bussen en vluchtopties in één enkele zoekopdracht, waardoor de noodzakelijkheid meerdere websites te gebruiken voor het plannen van een reis, geheel wegvalt. Voor elke boeking via de site krijgt het bedrijf een vergoeding. Ook verhuurt het platform auto’s via diverse autoverhuurbedrijven. Lange afstandsritten met intercitybussen werden begin dit jaar ook verder uitgebreid binnen Omio met Flixbus, als alternatief voor de trein. In het doel om het gehele transportsysteem in Europa zo eenvoudig mogelijk aan te bieden aan haar gebruikers, kan Omio door een samenwerking met 340 verschillende bus- en treinpartners de reiziger een prijs slimme, snelle en makkelijke route te vinden.

Decentralisatie: Europa als destinatie volgens Loco2

Door Europa reizen met aansluitend vervoer zoals een trein, is verder gedigitaliseerd door de trein booking website Loco2, die nu een eigen app gelanceerd, waarin verschillende treindiensten bij elkaar komen en reizigers hun treinreis door heel de EU kunnen plannen. In dit blog lees je meer over de ontwikkelingen in digitale platforms!

Tegen Techcrunch zegt Loco2 dat concurrenten zoals Omio erin falen om zoekopdrachten zoals Edinburgh-Milan of Cologne – Madrid uit te voeren. Althans, een dergelijk platform kan dit niet voor alle bestemmingen uitvoeren wat betreft OV, dan krijg je de snelste vluchten bijvoorbeeld te zien. Wat daardoor niet kan garanderen dat dat de snelste of goedkoopste route is. Wat dat betreft zou alles ontsloten moeten worden en pas dan zou ook echt de reiziger eerlijke vergelijkingen kunnen maken.

Kleine en grote spelers

Het is interessant om te zien hoe deze markt zich verder gaat ontwikkelen. Hoe gaan specialisten zich ontwikkelen in vergelijking tot de multi modale search engines. In bijvoorbeeld Duitsland is het intercity bus initiatief www.checkmybus.com een platform waarbij zowel grote organisaties als kleine spelers zijn opgenomen.

Reizen en vervoer op bestemmingen

Sharing: Blablacar en Google

Voor goedkopere reismogelijkheden bleek afgelopen september dat Blablacar hierin een enorme groei heeft doorgemaakt. Ook voor binnenlands toerisme; tussen juni en juli 2016 is het aantal ritten naar Nederlandse kustplaatsen met maar liefst 260% gegroeid. Buiten Nederland zijn er ritten aangeboden naar de Nederlandse kustplaatsen zoals Vlissingen, Den Helder en Noordwijk vanuit België en Duitsland.

Ook begon Google dit jaar met een stap te zetten in auto sharing om voet aan wal te zetten in travel. Auto sharers (reizigers) kunnen met elkaar in contact komen via een app.

Welkom op de bestemming met vervoer: Welcome Pick-Ups

In Athene en Istanbul is gestart met een soort tegenwind van taxi-dienst Uber. Welcome Pickups heet het initiatief van het bedrijf Dopios, wat in het Grieks “local” betekent. Een betrouwbare “local” is je chauffeur en gids tijdens je eerste uur in deze tweede wereldsteden. Inmiddels staan ook Madrid, Barcelona, Cyprus, Santorini en Thessaloniki in de stedenlijst. Na een online boeking staat de chauffeur binnen 25 minuten op de luchthaven voor je klaar. Tarief is vast, € 35,- per rit, en vergelijkbaar met een taxiprijs. Een local is letterlijk de chauffeur.  De vervoersdienst heeft partnerships gesloten met Airbnb en Google en daarnaast met directe hotels van Novotel, St George en Best Western. De dienst (in de vorm van een app) zorgt na aankomst op de bestemming voor al het transport per auto.

Elk hotel krijgt een gepersonaliseerde pagina, er wordt samengewerkt met BnB hosts, en de ”welcomer” kunnen zelfs een rol spelen in het overdragen van de sleutel aan de gasten. Het personaliseren van de gastexperience, hosts en hotels weten exact wanneer hun gasten zullen arriveren dus kunnen er op het bewuste moment staan om de gast persoonlijk welkom te heten. Dit wordt in Athene volop ingezet.

Van toegevoegde waarde zijn bij autohuur: Mytripcar

In travel wordt er wat af-gebrowset; vliegtickets, hotels, autoverhuur. En de cijfers liegen er niet om dat dit browsen steeds meer via mobiel plaatsvindt. Het boeken via mobiel wordt nog steeds als risky ervaren, en daarom is tijdens die hele customer journey, web nog steeds het middelpunt van alle boekingen.

Het is de persoonlijke missie van Fernando Almenara, Co-Founder en CEO bij My Trip Car, om conversie te optimaliseren door onnodig moeilijke obstakels te elimineren met één design. Hij heeft zeven jaar als online marketeer en consultant bij een van de grootste Spaanse autoverhuur bedrijven gewerkt en al die kennis heeft hij nu samengevoegd in My Trip Car.

In My Trip Car zijn in 1 overzicht alle prijzen van aanbieders zijn zichtbaar (gesorteerd per type/grootte auto), maar ook de fees voor het retourneren van de auto’s buiten kantoortijden, extra kosten wanneer je de auto te laat inlevert, hoe je een klacht indient, telefoonnummers en adressen van benzinestations die 24/7 open zijn in de omgeving van het vliegveld of treinstation. Oftewel, alle nuttige maar ook minder leuke informatie is geïntegreerd in een design gebaseerd op de customer journey.

Succesfactoren

Er zijn een aantal succesfactoren te benoemen uit de cases voor de toekomst van de multi-modale reiziger in relatie tot de toekomst van EU travel. Voor een naadloze aansluiting OTA’s, reiziger en vervoer staan alle partners voor een aantal challenges, maar ook voor dezelfde idealen:

  • Het connecten van mensen aan bestemmingen
  • Het weghalen van barrières (one stop shop)
  • Alle transportwijzen en gemixte transportwijzen aanbieden (gemak)
  • Het uitdagen van de gewoontes die reizigers hebben

Daarbij lijken een viertal factoren van grote invloed:

  1. Gebruikers (zijn zij reeds bekend met de services? En welke gebruiken zij?)
  2. Stakeholders uit de industrie (welke bestaande bronnen en platforms bestaan er al)
  3. Politieke stakeholders (inwoners en mobiliteit, hoe kunnen wij ook locals aan ons binden?)
  4. Technologie (is het aanvullend op eigen diensten, makkelijk in gebruik en snel?)

Daarnaast zijn er nog eens diverse typen reisplanners te onderscheiden waar rekening mee gehouden moet worden. Hoewel er verschillende definities en uitwerkingen bestaan van persona’s, komen de eigenschappen neer op passief, actief en/of gedwongen.

  • De actieve planner (bekijkt alle opties en kiest de beste)
  • De passieve planner (wil zelf kiezen maar houdt van aanbevelingen/tips hierbij)
  • De gedwongen planner (factoren als tijd, toegankelijkheid en prijs spelen een belangrijke rol)

Kijkend naar het grote plaatje, is de vaakgehoorde opmerking dat Europa in adoptie van multi modale oplossingen niet perse gaat om het gemis van aanbieders via search engines of boekingsengines, maar om een gebrek aan variëteit in de reisopties.