Uit onderzoek van Reevoo blijkt dat online reviews steeds meer invloed hebben op het bepalen van de vakantiebestemming. Vier op de vijf (83%) vakantiegangers gebruikt altijd of vaak reviews bij het kiezen van hun vakantie. Het onderzoek (n=1.000) toont tevens aan dat consumenten (61%) eerder geneigd zijn een reis te boeken wanneer er reviews van klanten op de website staan.

De toevoeging van online reviews

Richard Anson, oprichter van Reevoo zegt: “Door het aanbieden van online reviews, profiteert de reisbranche van de vele meningen van de klant zonder de consument door te sturen naar websites van derden. We hebben gezien dat in de reisbranche, op basis van het gedrag van de consument,  de toevoeging van reviews van klanten leidt tot een vijfeneenhalf keer langere bezoeksduur op de website. Er kunnen grote voordelen behaald worden voor de reisbranche door het aanbieden van online reviews”.

Reviews van invloed op aankoopbeslissing

Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument veel waarde hecht aan klantenservice en dat dit van invloed is op de aankoopbeslissing. 64% geeft aan dat zij bij de keuze voor een reisorganisatie de klantenservice ‘zeer belangrijk’ of ‘belangrijk’ vinden. In de sterk concurrerende reisbranche is de klantgerichtheid één van de belangrijkste manieren om je te onderscheiden. De reviews van reizigers op de website leveren hier een goede en zichtbare bijdrage aan. Ze slaan een brug tussen de consument en de organisatie door informatie te bieden over de service en de vakantiebestemming.

Kwaliteit reviews

Hoewel het onderzoek ingaat op het belang van het aanbieden van online reviews, is de kwaliteit van deze reviews minstens zo belangrijk. Volgens het onderzoek van Reevoo is het belangrijk dat deze eerlijk en transparant zijn. Het blijkt namelijk dat:

  • 27% bang is dat reviewers worden betaald om een goede recensie te schrijven
  • 35% vreest dat de klantreviews niet door klanten zijn geschreven
  • 32% denkt dat alleen de positieve recensies worden weergegeven

Anson vervolgt: “In de afgelopen jaren is het aankoopgedrag van vakantiegangers drastisch veranderd, wat van grote invloed is op de reisbranche. Fysieke reisbureaus zien een duidelijke daling van het aantal bezoekers. Veel consumenten gaan zelf online op zoek naar informatie over de potentiële vakantiebestemming en maken op basis daarvan een keuze. Het is daarom belangrijk dat reisorganisaties niet alleen een mooie website met prachtige foto’s van vakantiebestemmingen aanbieden, maar hun service ook online aantonen. Met als doel dat reizigers hun website gebruiken voor het verzamelen van de informatie voor hun vakantiebestemming en nog belangrijker, blijven terugkomen op de site voor toekomstige reizen.

Dit artikel komt van Marketingfacts.nl
Stuur mij even een e-mail als je het hele onderzoek graag wilt ontvangen en ik zorg dat je het krijgt.