Een promoted Tweet van Arke heeft aardig wat losgemaakt in de wereld die Twitter heet. De Tweet verscheen op 4 september ongevraagd in de timeline van vele niet-volgers van het reismerk. Een handjevol ontvangers reageerden hier op dat ze nooit meer een reis bij Arke zouden boeken, door de ongevraagde Tweet. Er zijn veel meer ontvangers van de promoted Tweet waar je als zender geen reactie van terug krijgt! Wat zouden Twitteraars over het algemeen van promoted tweets vinden? En wat vind jij als marketeer ervan?

Wat vindt de Twitteraar van promoted Tweets?

Zouden veel Twitteraars de promoted Tweet niet opmerken als zodanig en hem bekijken als elke andere Tweet? Begrijpen zij misschien dat een gratis dienst als Twitter advertenties moet laten verschijnen om het netwerk voor ons in leven te houden, en dulden ze het van Twitter en het betreffende merk? Of hebben ze misschien affiniteit met het reismerk, en vonden ze het juist niet storend, maar is het misschien wel welkom? Kortom, zou een promoted Tweet eigenlijk veel meer op kunnen brengen dan dat het schade toebrengt aan een merk?

Er zijn al enkele organisaties die promoted Tweets uitsturen:

expedia luchtverkeer europarlement

De ervaringsdeskundigen over promoted Tweets

Maar er zijn er niet veel die de stap in het diepe wagen wat betreft promoted Tweets. Het is nog uitvinden en uitzoeken wat het beste werkt. Ik heb een paar pioniers gevraagd naar hun ervaringen met promoted Tweets:

Dave Verzijl, online marketeer bij Tui Nederland:

“Twitter heeft voor een verdienmodel gekozen waarbij advertenties geplaatst worden in de vorm van een Tweet. Deze betaalde Tweets zijn herkenbaar aan de tekst ‘Uitgelicht door…’ met daarnaast een optie om deze ‘Af te wijzen’. Ondanks dat deze adverteermogelijkheden al ruim een jaar actief zijn in Nederland, zie ik dat niet alle Twitteraars hier al aan gewend zijn. Het wordt gezien als spam, irritant, ongevraagde reclame en zelfs uitspraken als ‘ik bepaal zelf wat ik in mijn tijdlijn wil zien’ kom je tegen. Wil Twitter echter kunnen blijven bestaan en de geschatte waarde van 10 miljard bij de aanstaande beursgang kunnen uitleggen, dan zal het omzet moeten genereren.

Ten tijde van de introductie van advertenties in de tijdlijn op Facebook zag je ook veel weerstand. Die is nu bijna in zijn geheel verdwenen. Bij Twitter lijkt het wat langer te duren. Ik denk dat dat is omdat er nog relatief weinig gebruik van wordt gemaakt door bedrijven en omdat het aantal betaalde Tweets relatief laag is, waardoor die ene betaalde Tweet extra opvalt. De betreffende Tweet waarover discussie is ontstaan, is overigens ruim 490.000 keer op Twitter vertoond. Het aantal negatieve reacties is op twee handen te tellen.”

Sabine de Vos, digital anlytics expert bij Sundio Group:

“Mijn learning was in algemene zin dat het “te vroeg” was. Travel was de eerste NL branche in de beta van advertising (arke was eerst, toen OAD, toen wij, geloof ik), en consumenten snapten het nog niet en zagen het als spam of misbruik. Dit werd versterkt door het feit dat de segmentatie nog niet op het niveau is waar je het zou willen. De consument zal wel moeten begrijpen dat gratis en geen advertenties niet samen gaan: op facebook, telegraaf en nu.nl is het ook geaccepteerd.”

Wat vind jij van promoted Tweets?

Is het gebruik ervan een mooie manier om sociale media marketing te drijven? Of is het niet de manier om je doelgroep te bereiken? Misschien zijn er nog tips die meegenomen moeten worden bij het inzetten van promoted Tweets? Deel je ervaringen in de comments.