Virgin Atlantic heeft als eerste commerciële luchtvaartmaatschappij een vlucht uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof. Een historische vlucht genaamd Flight100.
Terwijl andere technologieën zoals elektrisch en waterstof nog tientallen jaren op zich laten wachten, kan SAF nu al worden gebruikt. Vandaag de dag vertegenwoordigt SAF minder dan 0,1% van de wereldwijde hoeveelheid vliegtuigbrandstof en de brandstofnormen staan slechts een SAF-mengsel van 50% toe in commerciële straalmotoren.
Flight100
De SAF die gebruikt wordt op Flight100 is een uniek dubbel mengsel; 88% HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) geleverd door AirBP en 12% SAK (Synthetic Aromatic Kerosene) geleverd door Virent, een dochteronderneming van Marathon Petroleum Corporation. De HEFA wordt gemaakt van afvalvetten, terwijl de SAK wordt gemaakt van plantaardige suikers, waarbij de rest van plantaardige eiwitten, olie en vezels in de voedselketen terechtkomen.
Mijlpaal
Shai Weiss, Chief Executive Officer van Virgin Atlantic zei: “Flight100 bewijst dat duurzame vliegtuigbrandstof kan worden gebruikt als een veilige, drop-in vervanging voor fossiele vliegtuigbrandstof en het is de enige levensvatbare oplossing voor het koolstofvrij maken van de langeafstandsluchtvaart. Er is een radicale samenwerking voor nodig geweest om zover te komen en we zijn er trots op dat we deze belangrijke mijlpaal hebben bereikt, maar we moeten verder gaan.”
De geest van innovatie
Sir Richard Branson, oprichter van Virgin Atlantic zei: “De wereld zal altijd aannemen dat iets niet kan, totdat je het doet. De geest van innovatie is proberen te bewijzen dat we dingen beter kunnen doen in het belang van iedereen.”
Foto: Croatorum / Shutterstock.com