Als pretparkexpert mag ik regelmatig in de nieuwste, snelste en mooiste achtbanen zitten. Daarom was ik ook erg benieuwd naar de achtbaanervaring met de Oculus Rift. Binnen NHTV hebben we een ‘developers-versie’ van deze virtuele bril omdat er ook studenten game-design en media-innovatie studeren. Zij zijn reeds volop bezig met het ontwikkelen van toepassingen voor deze ‘virtuele ervaring’.  

Virtual reality?

Oscar Bastiaans van Creative Lab nam een vogelvlucht in de historie van Virtual Reality die blijkbaar al lange tijd bestond. In de jaren 90 was de laatste poging terwijl 3D real time graphics ontstonden. Met een breed zichtveld, hoge resolutie en head tracking biedt de Oculus Rift een een meeslepende ervaring. Waar deze nieuwe technische ontwikkeling vooral gebruikt werd voor videogames, wordt er nu geëxperimenteerd met het produceren van films. Hierbij kan de kijker bepalen wat hij of zij ziet, links of rechts, over een draaihoek van 360 graden. Een simulatie van een achtbaan is uitgezocht, maar Creative LAb heeft in hetzelfde project van de Oculus ook gewerkt aan een simulatie van een patiënt die in coma ligt. De waarheid komt dichtbij met emotie en gevoel, behalve de echte touchpoints. Hetzelfde geldt voor de achtbaan.

The virtual ride

Nadat je de bril en koptelefoon op je hoofd plaatst ben je echt afgesloten van de wereld. Je vertrekt met de achtbaan en gaat de lifthill op. De vraag is natuurlijk of je dat saaie deel (omhoog rijden) van de achtbaanrit niet zou kunnen skippen? Waarom niet?

Het antwoord is twee keer nee.

1. Ten eerste kun je tijdens het omhoog takelen van de achtbaan rustig wennen aan de nieuwe realiteit. Je hersenen schijnen dan ook langzaam te denken dat je in een echte achtbaan zit.

2. Ten tweede kun je letterlijk om je heen kijken. Naar het uitzicht, de voor- en achterkant van de trein en zelfs naar de altijd blauwe lucht.

De virtuele achtbaan heeft bovendien een immense thematisering  (in ons geval een middeleeuws kasteel) dus de uitzichten vervelen niet snel. Vervolgens volgt de rit die dicht bij ’the real thing’ komt. Bovendien kunnen er in de virtuele track ook stukken baan verdwijnen. Je wordt gelanceerd en landt weer veilig op de rails van de baan. De laatste serieuze poging om VR van de grond te krijgen was in de jaren 90.

Close to the real thing

De achtbaanrit komt erg dichtbij een echte beleving in de achtbaan. Toch missen de G-krachten en dat heerlijke gevoel in je buik als je de eerste drop maakt. Volgens Oscar heeft die beleving te maken met de frequentie waarin je in een achtbaan zit. Er zijn mensen die een virtual achtbaanrit hebben gemaakt die niet snel in een echte rollercoaster zouden stappen. Die schreeuwen dan ook een stuk harder. Conclusie:’ it comes closer to the real thing’ bij mensen die een kleiner referentiekader hebben.

Toekomst in de reisindustrie

Ik zie een grote toekomst voor deze technologie in de reisbranche. Naast toepassingen in de pretparken kan de Oculus een grote rol spelen bij marketing en sales. Je kan jouw gast alvast een voorproefje geven van een hotelkamer, een reisbestemming of een andere beleving. De echte beleving vervangen gaat op hele korte termijn nog niet lukken. Immers, geur, en gevoel zijn nog niet toepasbaar.

Dus: Virtual Reality is meer een andere dimensie toevoegen aan toerisme….de virtuele dimensie!