• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Virtual reality en de toekomst in toerisme?

23 mei 2014 door Goof Lukken

Als pretparkexpert mag ik regelmatig in de nieuwste, snelste en mooiste achtbanen zitten. Daarom was ik ook erg benieuwd naar de achtbaanervaring met de Oculus Rift. Binnen NHTV hebben we een ‘developers-versie’ van deze virtuele bril omdat er ook studenten game-design en media-innovatie studeren. Zij zijn reeds volop bezig met het ontwikkelen van toepassingen voor deze ‘virtuele ervaring’.  

Virtual reality?

Oscar Bastiaans van Creative Lab nam een vogelvlucht in de historie van Virtual Reality die blijkbaar al lange tijd bestond. In de jaren 90 was de laatste poging terwijl 3D real time graphics ontstonden. Met een breed zichtveld, hoge resolutie en head tracking biedt de Oculus Rift een een meeslepende ervaring. Waar deze nieuwe technische ontwikkeling vooral gebruikt werd voor videogames, wordt er nu geëxperimenteerd met het produceren van films. Hierbij kan de kijker bepalen wat hij of zij ziet, links of rechts, over een draaihoek van 360 graden. Een simulatie van een achtbaan is uitgezocht, maar Creative LAb heeft in hetzelfde project van de Oculus ook gewerkt aan een simulatie van een patiënt die in coma ligt. De waarheid komt dichtbij met emotie en gevoel, behalve de echte touchpoints. Hetzelfde geldt voor de achtbaan.

The virtual ride

Nadat je de bril en koptelefoon op je hoofd plaatst ben je echt afgesloten van de wereld. Je vertrekt met de achtbaan en gaat de lifthill op. De vraag is natuurlijk of je dat saaie deel (omhoog rijden) van de achtbaanrit niet zou kunnen skippen? Waarom niet?

Het antwoord is twee keer nee.

1. Ten eerste kun je tijdens het omhoog takelen van de achtbaan rustig wennen aan de nieuwe realiteit. Je hersenen schijnen dan ook langzaam te denken dat je in een echte achtbaan zit.

2. Ten tweede kun je letterlijk om je heen kijken. Naar het uitzicht, de voor- en achterkant van de trein en zelfs naar de altijd blauwe lucht.

De virtuele achtbaan heeft bovendien een immense thematisering  (in ons geval een middeleeuws kasteel) dus de uitzichten vervelen niet snel. Vervolgens volgt de rit die dicht bij ’the real thing’ komt. Bovendien kunnen er in de virtuele track ook stukken baan verdwijnen. Je wordt gelanceerd en landt weer veilig op de rails van de baan. De laatste serieuze poging om VR van de grond te krijgen was in de jaren 90.

Close to the real thing

De achtbaanrit komt erg dichtbij een echte beleving in de achtbaan. Toch missen de G-krachten en dat heerlijke gevoel in je buik als je de eerste drop maakt. Volgens Oscar heeft die beleving te maken met de frequentie waarin je in een achtbaan zit. Er zijn mensen die een virtual achtbaanrit hebben gemaakt die niet snel in een echte rollercoaster zouden stappen. Die schreeuwen dan ook een stuk harder. Conclusie:’ it comes closer to the real thing’ bij mensen die een kleiner referentiekader hebben.

Toekomst in de reisindustrie

Ik zie een grote toekomst voor deze technologie in de reisbranche. Naast toepassingen in de pretparken kan de Oculus een grote rol spelen bij marketing en sales. Je kan jouw gast alvast een voorproefje geven van een hotelkamer, een reisbestemming of een andere beleving. De echte beleving vervangen gaat op hele korte termijn nog niet lukken. Immers, geur, en gevoel zijn nog niet toepasbaar.

Dus: Virtual Reality is meer een andere dimensie toevoegen aan toerisme….de virtuele dimensie!

Gerelateerde Berichten

  • Instagram: Online meets offline

    Reizen, trouwfeesten, muziekfestivals en allerlei andere events zijn zeer geschikt voor foto's door de enthousiaste mensen…

  • KRAS: De senior traveler en het online zoek- en boekgedrag

    ''Senioren van nu'' kunnen hun weg op het internet steeds beter vinden. Ze luisteren naar…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

Categorie: E-commerce, Mobiel, Online PR en branding, Social media, Usability & design Tags: Creative lab, oculus rift, tehnologie, virtual reality

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Waarom verkeersbureaus de 360° videotrend moeten omarmen - TravelNext schreef:
    21 september 2015 om 09:54

    […] ook Facebook binnenkort 360° video’s gaat ondersteunen. Virtual Reality apparaten zoals de Oculus Rift werden al eerder omarmd door reismerken, waar ze vooral ingezet worden als ‘leukigheid’ op […]

  2. Belgen gaan aan de slag met virtual reality bril in Neckermann winkels - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:09

    […] niet nieuw, maar in 2015 zul je er ook als consument wel een aantal zelf kunnen kopen, waaronder de Oculus Rift. Maar ook de Gear VR bril van Samsung, die je zojuist in de video zag en samen met de Oculus is […]

  3. De laatste 7 Facebook ontwikkelingen uitgelegd! | TravelNext schreef:
    29 maart 2016 om 10:35

    […] de Oculus Rift, een virtual reality bril gefabriceerd door Facebook, nam Facebook zelf al een grote stap richting VR (virtual reality). De mogelijkheid om 360 graden […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia instagram NHTV reviews TUI Airbnb Social Media reizen Booking.com KLM technologie mobiel hotels Vakantiebeurs travel TripAdvisor onderzoek Facebook Google destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext