Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan haalt als het gaat om het kiezen van een hotel. Het vinden van een hotel op vakantie, de meeste mensen keren naar hun familie en vrienden voor aanbevelingen. De sociale media schijnen bar weinig invloed te hebben op die keuze, als je kijkt naar onderzoek van  World Independent Hotels Promotion.

Vrienden en familie

Jaarlijks doet WIHP onderzoek onder hotelgasten, om erachter te komen via welk kanaal zij over dit hotel te weten zijn gekomen. Dit onderzoek doen zij offline, terwijl de meeste onderzoeken online worden afgenomen. Ook in Q2 van 2012 hebben zij het onderzoek gedaan onder bijna 20.000 hotelgasten.

Vrienden en familie worden nog steeds door de meeste respondenten aangegeven als grootste bron van inspiratie voor het verblijven in een bepaald hotel.

Omdat WIHP dit onderzoek jaarlijks doet is er een mooie groei te zien van de verschillende bronnen:

Vrienden en familie blijven dus de grootse beinvloeders als het gaat om het kiezen van een hotel maar met een minder grote voorsprong op de OTA’s. TripAdvisor maakt de grootste groei mee, maar heeft nog steeds ‘vrienden en familie’ en OTA’s als grotere gebruikte bron van inspiratie voor zich staan in de ranglijst.

Sociale media

Sociale media blijven achter in de strijd en eindigen op de laatste plaats. Martin Soler geeft aan dat dit de lage ROI op sociale media laat zien. Maar dan, sociale media kennen twee aspecten: ten eerste is sociale media niet geschikt als marketing tool, maar dient het ingezet te worden als public relations-tool en als middel om met je (potentiele) klanten te communiceren.

Ook zou social media wat procentjes weg kunnen geven de categorie ‘vrienden en familie’. Het zou namelijk kunnen zijn dat via sociale media door vrienden en bekenden wordt gedeeld in welk hotel ze verblijven. Dit wordt vervolgens waarschijnlijk in het geheugen geregistreerd als inspiratie van vrienden en familie in plaats van via sociale media om hen aan te zetten verder onderzoek te doen naar het hotel. Het is en blijft daarom erg lastig voor marketeers uit de branche om de echte waarde aan sociale media te hangen.

Bron: WIHP
Afbeelding: BoyGoku