• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel

23 oktober 2012 door Annelies Hulshof

Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan haalt als het gaat om het kiezen van een hotel. Het vinden van een hotel op vakantie, de meeste mensen keren naar hun familie en vrienden voor aanbevelingen. De sociale media schijnen bar weinig invloed te hebben op die keuze, als je kijkt naar onderzoek van  World Independent Hotels Promotion.

Vrienden en familie

Jaarlijks doet WIHP onderzoek onder hotelgasten, om erachter te komen via welk kanaal zij over dit hotel te weten zijn gekomen. Dit onderzoek doen zij offline, terwijl de meeste onderzoeken online worden afgenomen. Ook in Q2 van 2012 hebben zij het onderzoek gedaan onder bijna 20.000 hotelgasten.

Vrienden en familie worden nog steeds door de meeste respondenten aangegeven als grootste bron van inspiratie voor het verblijven in een bepaald hotel.

Omdat WIHP dit onderzoek jaarlijks doet is er een mooie groei te zien van de verschillende bronnen:

Vrienden en familie blijven dus de grootse beinvloeders als het gaat om het kiezen van een hotel maar met een minder grote voorsprong op de OTA’s. TripAdvisor maakt de grootste groei mee, maar heeft nog steeds ‘vrienden en familie’ en OTA’s als grotere gebruikte bron van inspiratie voor zich staan in de ranglijst.

Sociale media

Sociale media blijven achter in de strijd en eindigen op de laatste plaats. Martin Soler geeft aan dat dit de lage ROI op sociale media laat zien. Maar dan, sociale media kennen twee aspecten: ten eerste is sociale media niet geschikt als marketing tool, maar dient het ingezet te worden als public relations-tool en als middel om met je (potentiele) klanten te communiceren.

Ook zou social media wat procentjes weg kunnen geven de categorie ‘vrienden en familie’. Het zou namelijk kunnen zijn dat via sociale media door vrienden en bekenden wordt gedeeld in welk hotel ze verblijven. Dit wordt vervolgens waarschijnlijk in het geheugen geregistreerd als inspiratie van vrienden en familie in plaats van via sociale media om hen aan te zetten verder onderzoek te doen naar het hotel. Het is en blijft daarom erg lastig voor marketeers uit de branche om de echte waarde aan sociale media te hangen.

Bron: WIHP
Afbeelding: BoyGoku

Gerelateerde Berichten

  • SeatID: zie bij welk hotel je Social media vrienden ook zijn geweest

    De website voor last-minute hotelreserveringen, Hot Hotels, heeft SeatID geïntegreerd. Je downloadt de mobiele applicatie…

  • Onderzoek via vrienden, familie en reviewsites voor bezoek aan restaurant

    In opdracht van de Persgroep Advertising heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de…

  • De invloed van sociale media in de reisbranche

    Sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van veel consumenten. Maar of het…

Categorie: Social media

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De waarde van sociale media en online reviews overschat? - TravelNext schreef:
    14 januari 2013 om 11:46

    […] hotel te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat ze zo’n kleine rol spelen. Dit blijkt ook uit eerder onderzoek naar via welk kanaal consumenten over het hotel te weten zijn gekomen. Hieruit bleek dat de online […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media Expedia reviews TripAdvisor TUI NHTV Booking.com Google destinatiemarketing onderzoek KLM Facebook instagram reizen mobiel Vakantiebeurs technologie Airbnb hotels travel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring