Je hoort weleens dat de traditionele reiswereld ‘bang’ is voor de slimste jongetjes uit de klas. Voor zo’n stel knappe koppen die op een zolderkamer iets revolutionairs bedenken, gewoon omdat het er nog niet is. Henry Wynaendts en Vincent Hus, van respectievelijk 23 en 22 jaar oud, zijn van die slimmerds. “Maar je hoeft niet bang voor ons te zijn.”
De twee vrienden kennen elkaar al jaren en wilden twee jaar geleden op reis naar Bangkok, maar er was een probleem: geen geld. Op het moment dat het betreffende ticket bij elkaar was gespaard, kwam de domper. “Het ticket bleek € 200 duurder te zijn geworden. Daarbij zetten we onze vraagtekens, waarom kon het ticket niet eerder worden ingeboekt zodat die extra kosten ons bespaard bleven?”, zegt Wynaendts. Dat zette de vrienden aan het denken, want er was nog geen partij waarbij je een ticket kan boeken en het bedrag in termijn afbetaald. “Waarom wel je auto per maand afbetalen, maar niet je reis?”
Flymble werd geboren
Wynaendts: “Het is een website waar je een vliegticket koopt dat je in maandelijkse termijnen van minimaal drie tot tien maanden kan afbetalen. Of je nou morgen of volgend jaar vliegt, het vliegticket heb je in huis.” Hus vult aan: “Natuurlijk zijn er klanten die per se het verschuldigde bedrag hebben willen afbetaald, voordat ze het vliegtuig instappen. Maar dat is niet onze intentie, Flymble is voor mensen die het vliegticket nu in de hand willen hebben, omdat de prijzen nu gunstig zijn en niet langer willen wachten omdat de prijzen dan zullen stijgen.”
Externe partijen
Maar zoals dat gaat met producten op afbetaling, dan betaal je er uiteindelijk meer voor. Wynaendts: “Dat klopt, het percentage is afhankelijk van de afbetalingstermijn en varieert tussen de 10% en 17%.” Flymbe financiert de tickets niet zelf, hiervoor wordt samengewerkt met financieringspartners. Ook voor het aanbod wordt samengewerkt met externe partijen, zoals kiwi.com. Het werkt als volgt: de klant zoekt een ticket op onze site, voert zijn gegevens in en wij doen meteen een ‘soft credit check’, afhankelijk daarvan doet de klant een aanbetaling van 10 à 20% van het aankoopbedrag en ontvangt de vliegtickets. Daarna betaalt de klant maandelijks een bedrag terug aan de financieringspartner.” Die laatste partij loopt overigens ook het risico mocht een klant niet betalen.
Land van de regeltjes
De vrienden zien zichzelf niet als een bedreiging voor de traditionele reisbranche. “We zijn juist op zoek naar bedrijven om mee samen te werken. Als jong bedrijf kan je het namelijk niet alleen. Dit kunnen content partners zijn, maar ook bestaande reisbureaus. Daar staan we zeker voor open. We denken dat we veel van elkaar kunnen leren. Wij van de reiswereld en zij van onze technische kennis”, zegt Hus. De markt van instant travel finance is volgens het tweetal booming. Zo werkt Affirm in de Verenigde staten samen met Expedia en heeft Skyscanner een deal gesloten met de Shanghai Bank in China voor tickets op krediet. Maar Nederland is nog niet zover, vooralsnog is Flymble alleen beschikbaar voor de Engelse markt. Wynaendts en Hus hebben overigens wel plannen om Flymble ook in ons land uit te gaan rollen. Wynaendts: “Nederland is een land van regeltjes en daarom is de tijd er nog niet naar om ons land kennis te laten maken met Flymble. Voor bedragen boven de €250 wordt een BKR-registratie vereist. Dat maakt het lastiger. In Engeland gaat het allemaal een stuk gemakkelijker en daardoor is het kopen op afbetaling ook veel meer geaccepteerd. Daarnaast is de fintech wereld meer ontwikkeld in Engeland dan in Nederland. We willen dat het proces tot aankoop zo efficiënt en goed mogelijk gaat. Binnen één minuut moet het vliegticket te boeken zijn, zonder een hele berg formulieren in te vullen voordat er daadwerkelijk geboekt kan worden. Wij laten precies zien hoeveel je per maand betaalt, zonder verrassingen achteraf.” Hus vult aan: “In Engeland was ons gedroomde systeem voorhanden, hier konden we de gewenste instap maken door meteen klanten en partnerships te krijgen. Nu het draait, kan de verkregen kennis in Nederland worden ingezet. We hopen Flymble na de zomer in Nederland te kunnen uitrollen.”
Transparant
De vrienden zien de toekomst rooskleuring in. Flymble prijkt op menig lijsten wat betreft succesvolle startups. Wynaendts zegt: “Zoals op producthunt.com, daar staan we in de top-tien van meest populaire travel-producten ter wereld. We staat een paar plekken onder Google Trips. In Engeland doen we het goed, maar we willen de wereld over. Alleen al om de marketingkosten laag te houden.” Maar als deze jongens het doen, hoe lang is het wachten dat de eerste luchtvaartmaatschappij dit heeft ingebouwd in hun boekingsmodule. We waren snel, maar zien nu al dat er meerdere partijen zijn die het doen. De vraag van de klant is ernaar. Grotere partijen zijn dit as we speak ook aan het inbouwen.” Flymble wil het verschil maken door transparant te zijn in wat het bedrijf doet, hoe het werkt en wat de maandelijkse kosten zijn. Dit laten we meteen zien in de zoekresultaten en daar ligt het verschil. We kunnen zo heel doelgericht onze doelgroep aanspreken en educaten.”