Artikel van Walther Ploos van Amstel, gespot op Twinkle.

Binnenkort spreekt KLM-Air France over hun online-strategie tijdens de Thuiswinkel Update. Zij gaan vertellen over de laatste innovaties in online-acquisitiekanalen, de ontwikkeling van online-diensten en over de rebranding van de KLM-site. Allemaal prima. Maar, ik ben niet blij!

Goedemorgen heren
Wij vliegen de hele wereld over. Dat doen we met alle liefde met KLM-Air France. Geen rare rijstpapjes als ontbijt, voor we in Sydney landen. Geen onverstaanbare boodschappen, als we aankomen in Taiwan. Niet zelf je boterhammen hoeven smeren, als je met die oranje vogels vliegt. En nog gewoon onze DJ-tassen als handbagage mogen meenemen.

Een vertrouwd ‘goedemorgen heren, hoe gaat het met u en heeft u weer lekker gedraaid?’ en een verse Telegraaf als je instapt. Dat voelt goed en we bouwen zo lekker onze FD-puntjes op. Puntjes die je later overigens nooit verzilverd krijgt… Net als die Douwe Egberts punten in onze keukenla.

Alles zelf doen
We boeken onze tickets helemaal zelf. We voeren alle gegevens zelf in het systeem van KLM-Air France in. We betalen alles zelf met iDeal, ook die waslijst aan toeslagen. We checken helemaal zelf in. We printen zelf onze boarding pass en houden zelf onze FD-puntjes bij.

Waarom moet ik dan toch 10 euro per ticket reserveringskosten aan KLM-Air France betalen? Op de website staat dat de hoogte van dit bedrag afhangt van de manier van reserveren. De goedkoopste optie is reserveren via de website. Wat krijg ik eigenlijk voor die 10 euro? En waarom kost die goedkoopste optie, waarbij wij alles doen voor KLM-Air France, niet gewoon helemaal niets? Alle waar naar zijn geld, toch? Of is dit een gevalletje van ‘Charge what the market can bear’?

Loktarieven
En het houdt niet op. Voor je koffer, voor je creditcard, voor extra beenruimte… tegenwoordig betaal je overal voor. Columbus Magazine heeft de extra kosten op een rij gezet. Dat was even schrikken.

Mondiaal betalen passagiers maar liefst 41 miljard euro per jaar aan extra kosten, meldt de Britse krant The Times. Wereldwijd zorgen die extra’s bij luchtvaartmaatschappijen voor zo’n 12 procent van de inkomsten. Dit is bij de aanbieders van Europese vluchten al snel 40 procent. Ik dacht dat de tijd van de loktarieven voorbij was…

De prijs van je volgende online vliegticket? Resultaten behaald in het verleden bieden in elk geval geen garanties voor de toekomst. Benieuwd wat KLM-Air France straks gaat vertellen over klantenbinding van trouwe reizigers. Bij mijn Ah.nl kost een pak melk ook elke dag gewoon 75 eurocent… Waarom heeft, voor mij als vaste klant, dat ticket ook geen vaste prijs?