Het afgelopen jaar leek alles sneller te gaan dan ooit. Het begint met de verandering van het mobiele landschap. Door verbetering van technologie werd het moment bereikt dat het aantal bezoekers via een mobiel device, groter was dan bezoekers via desktop. Een unicum. Maar niet alles zet zo hard door. Apple Pay is nog niet mainstream in Nederland en Google Inbox heeft mij nog niet overtuigd.

Toch zal in de digitale wereld weer genoeg veranderen de komende maanden. Heb je in 2016 te maken met online marketing in de reisindustrie? Dan moet je bewust zijn van deze ‘algemene’ ontwikkelingen.

Sociale media en advertising gaan hand in hand

Adverteren plus Facebook, Twitter en LinkedIn gaan al jaren hand in hand. Sinds september 2015 zijn er ook advertenties op Instagram te zien. In 2016 zullen advertenties op Pinterest en Snapchat ook het leven zien. Waarom? Simpelweg een geldkwestie. Social media staan onder druk.

Wij zien het voordeel van social media advertising met name op het gebied van: targeten van de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste communicatie. Doelgroepen (of het nu om leeftijd, interesse of gedrag gaat) zijn goed te formuleren en middels locaties en remarketing kan het juiste moment getest worden met de juiste communicatie en type advertenties.

Video advertenties worden HOT, ook in Google?

Facebook en Twitter hebben het al, video’s die automatisch af gaan spelen als je ze tegen komt in de timeline. Forbes weet te melden dat naast Bing en Yahoo, ook Google bezig is met dit soort advertenties, alleen dan geïntegreerd in de SERP’s (de resultaten van de zoekpagina). Google gelooft in video. Facebook ook. Bing gelooft. En Twitter. Jij ook?

Je bereikt niemand op Facebook zonder betaling of steengoede content

Dit jaar zagen we het al gebeuren. Het bereiken van je volgers op Facebook, als reismerk zijnde, is enorm lastig. Bereik wordt gebaseerd op interactie of betaling. Advertentie campagnes of steengoede content zijn nodig om alle volgers te bereiken, want veeeel likes, shares en reacties zijn nodig om het bereik van berichten te verhogen.

In vergelijking met de start van het advertentieplatfom, heeft Facebook grote stappen gemaakt op het gebied van “advertising-vriendelijkheid”. Advertentiecampagnes beheren en opzetten als bureau is eindelijk gemakkelijk gemaakt. Onze resultaten? Best wel goed… Met steengoede content kun je net zulke hoge CPA’s (kosten per actie/interactie) als via Google AdWords behalen, maar dan tegen vele lagere CPC’s (kosten per klik). Resultaat? Een hoger rendement. Om nog maar te zwijgen over de bijkomende word of mouth en pagina vind-ik-leuks.

Op EyeforTravel vertelde Momondo dat ook zij afgestapt zijn van social proof (zoveel mogelijk likes) en overgestapt zijn naar social value (zoveel mogelijk revenue). Met sterke advertentiecampagnes op Facebook, opgevolgd met sterke onsite content, zorgde het sociale medium ineens voor omzet met een positieve ROI, return on investment dus, voor Momondo.

Bing gaat de concurrentie aan met Google

“Leeft dat nog? Het eerste wat ik gebruik is Google”. Een van de meest veelgehoorde clichés over Bing. Ook onze eerste kennismaking met Microsofts zoekmachine ging net zo vanuit die gedachte; totdat een Bing Ads Evangelist ons op het e-Travel Summit overtuigde om het toch maar eens te proberen. En zo geschiedde. Nu behaalt Bing vaak tot 10% additionele omzet voor onze klanten, met een beter rendement. Mede vanwege lagere concurrentie en een doelgroep met hogere bestedingen.

De aanstaande ontwikkelingen in 2016 zullen Bing alleen maar meer in de kaart spelen. Cortana van Microsoft zal langzaam uitgerold worden in Nederland. Apple Search en Siri (Apple’s persoonlijke spraak assistent) hebben al een Bing koppeling. Xbox One gebruikers zullen Bing al kennen. De zoekbalk in Windows 10 leidt naar, je raad het al, Bing. Zelfs in Microsoft Office producten als Word, Excel en Powerpoint leiden de zoekfuncties naar Bing.

Virtual Reality is dichter bij dan je denkt!

Wie kent ondertussen Google Cardboard of de Oculus Rift nog niet. Wellicht de naam niet, maar het gros van Nederland heeft de filmpjes van Matthijs van Nieuwkerk in DWDD dan wel gezien. Met een zwarte bril. Schreeuwend als een kind. Alsof hij in een achtbaan zat. Dat is virtual reality!

macha pichuFoto van een 360 view van Machu Picchu uit Google Expeditions

Dat het nu dichtbij is bewijzen HEMA en Google wel. Sanne Bakker schreef eerder over de virtual reality bril die voor €15,- te koop is bij de HEMA. Een prijs die het voor (bijna) iedereen in Nederland toegankelijk maakt om aan te schaffen. Google heeft zelfs al een educatief project gestart voor leraren, scholen en kinderen.

QUOTE – Expeditions are guided tours of places schools buses can’t go. They are comprised of virtual reality panoramas and are led by a guide or teacher. Using a tablet, teachers can guide up to 50 students wearing virtual reality viewers. Teachers can guide their class and point out highlights while referring to editable notes. – Google Expeditions Pioneer Program

Hoe dat toepasbaar kan worden voor de recreatiebranche? Denk bijvoorbeeld aan virtual tours over een vakantiepark of een kijkje in een vakantiehuis nemen. Cross- en upselling middels het tonen van een net iets mooier suite voor slechts €19 per nacht meer, wordt wel gemakkelijker als de gebruiker dat fantastisch mooie uitzicht ziet natuurlijk… via virtual reality.

Mobiel gaat domineren!

Waar 2015 nog een jaar was waarin de reis- en recreatie wereld mobiel gefaseerd accepteerde als apparaat, zal 2016 anders worden. Afgelopen jaar zijn er ook voor het eerst meer mobiele website bezoekers, dan bezoekers via tablet of desktop. Ook kwam Google met Mobilegeddon en het mobile-friendly logo in de zoekresultaten.

In het jaar 2016 kun je niet zonder mobiele website, mobiel geoptimaliseerde campagnes en mobiele denkwijze. De ervaring op mobiel en tablet is simpelweg anders dan achter een pc of laptop. Forbes zei hierover: “mobile will completely dominate desktop”. Zijn jouw online campagnes al geoptimaliseerd?

Google voelt de hete adem van concurrentie

AdWords is nog steeds een van de meest gebruikte online advertentiekanalen. Toch voelt Google de hete adem in de nek van Twitter, Facebook en LinkedIn, de RTB kanalen van deze wereld en Bing Ads. Daarom innoveert Google in haar advertentie interface.

Zo is er in 2015 onder andere Gmail Sponsored Promotions, Structured Snippet Extensions en Google Customer Match uitgerold. Google zal, zoals eerder genoemd hierboven, ook met video advertenties in de SERP’s (search engine results page) gaan testen. Verbeteren, testen en innoveren zal het voor Google worden in 2016.

Online video en TV verdringt traditioneel TV kijken (Netflix, Youtube, HBO, Videoland, Vimeo)

De Netflixen, Videolanden, Vimeo’s, HBO’s en YouTubes van deze wereld zijn niet meer weg te denken. De “jongere” generatie kijkt minder traditionele televisie, maar meer online video en TV. Wie zegt ons dat hier geen advertenties voor beschikbaar komen? Advertenties voor Youtube zijn al langer te laden vanuit de Google AdWords interface. Waarom geen Netflix Advertisements?

Ook voor de krant betalen mensen een maandelijks bedrag, maar staat vol advertenties. Advertenties worden niet als negatief ervaren, zo lang ze maar relevant zijn. Sterker nog, mijn ouders vinden het fijn om advertenties van de plaatselijke slager te zien. Zo weten ze waar de kip in de aanbieding is en levert het hun een voordeel op (korting). Die advertentie van de plaatselijke slager is relevant! Het sluit aan bij de persoonlijke interesse van mijn ouders.

Integratie online en offline beleving

Een unieke persoonlijke beleving, boven massa. Daar draait het tegenwoordig online vaak om. Steeds vaker wordt ook de combinatie tussen offline en online gemaakt; met als doel personalisering. Jij bent de hele dag offline, maar bekijkt veel online.

Door in het normale leven integraties middels beacons, QR-codes, layars en dergelijken te maken, kan een boodschap online persoonlijk gemaakt worden. Voorbeeld: “Je bent op vakantie op de Veluwe. Het park biedt een leuke fietstocht, waarbij je helemaal terug gaat naar het ontstaan van de Veluwe. Hoe? Middels het scannen van QR-codes onderweg die je leiden naar een Virtual Reality app van het park. Met de virtual reality bril die je hebt gekregen van het park kun je in 3D de omgeving zien hoe deze was in pakweg het jaar 1138. En dat terwijl je de wind langs je voelt gaan. Pure beleving en integratie van online in een offline omgeving.“

Omgedraaid heeft Google bijvoorbeeld de functie 360 Virtual Shop gelanceerd. In jouw online omgeving kun je offline een winkel bekijken, plus direct shoppen. Als je online een leuk product ziet in de echte wereld middels 360 Virtual Shop, kun je direct deze in je winkelwagen leggen of klaar laten leggen in de shop. Puur gemak en integratie van offline in een online omgeving.

Dan hebben we het nog niet eens over de Google Glass die in 2015 werd gelanceerd in Nederland. Ook dit type device zal in 2016 opnieuw op de markt komen.

QUOTE – “ The goal of content marketing should be to win (future) clients’ hearts and business. “ – Steven van Belleghem

Content gaat op voor nog een regeer periode; still King!

Net als 2015 zal 2016 een jaar blijven van content. Video, tekst, toplijstjes of fantastische foto’s. Content is still king in 2016. Steven van Belleghem, bekend spreker en expert in klantrelaties,  haalt in deze presentatie nog een aantal interessante tips en tricks aan. Welke ga jij in de toekomst inzetten?

  • Investeer in kanalen die over 2 jaar heel hot zijn;
  • Houd het simpel. Beantwoord de vraag van jouw klant! Transformeer jouw content marketing gericht op het beantwoorden van vragen;
  • Reageren op klanten met een filmpje heeft meer impact dan een tekstbericht;
  • Scenario’ s werken goed in content marketing! Zie content marketing als een TV serie, ook daar komen onverwachte zaken, grapjes en zielige momenten voorbij;
  • Gebruik de ambitie van jouw organisatie als rode draad binnen jouw content;
  • Het einde van de offline wereld is voorbij. De kranten van vandaag zijn gevuld met de tweets van gisteren. Online kanalen willen steeds meer offline exposure. Goede content marketeers zijn op zoek naar gratis PR;
  • Gebruik echte mensen. Je bent toch een echte organisatie met echte mensen? Naast dat het leuk is, werkt dit vertrouwen verhogend. Dus meer boekingen.

82285459-80be-4cf5-bfcc-c2ac766bf07aCorné is online marketeer bij RED Online Marketing, een gespecialiseerd online marketing bureau binnen de recreatie en reisbranche. Houdt zich bezig met (Online) Marketing, E-mailmarketing, SEA & Social. Passie voor Technologie en Nieuwe Media. Gecertificeerd voor Google Search, Display en Analytics, Bing Ads, Clang Certified Professional en adCore Professional Expert (SEA).

Credits headerafbeelding: Nic Hughes (CC)