Op 1 februari lanceerde EndemolShine Beyond haar nieuwe online reisvideoplatform genaamd Wander Network. Tijdens het bloggersevent op de Vakantiebeurs gaf Joost Geurtsen, Creatief Strateeg bij Endemol, al de eerste primeur over het online reisvideoplatform. Inmiddels is Wander Network ruim drie maanden onderweg en waren wij weleens benieuwd naar de eerste insights van dit concept en gingen met Joost in gesprek. 

Eerste insights: meer dan 1 miljoen views

Nieuwe concepten, het is altijd maar de vraag of het aanslaat bij de doelgroep. EndemolShine Beyond mag wel degelijk naar buiten brengen dat het nieuwe concept werkt. Met een bereik van meer dan 1 miljoen views op 30 video’s en al meer dan 35.000 abonnees zijn de eerste resultaten positief. Maar zoals Joost aangeeft zijn dit niet de enige resultaten waar ze heel blij van worden. Zo blijven kijkers bijvoorbeeld ook relatief lang hangen in video’s (langer dan 60%) en ook de viewer journey (het doorklikken van de ene video naar de andere) werkt heel goed.

Blog wander network - wanderers

Maar dat is niet het belangrijkste, vinden ze bij EndemolShine Beyond. Het allerbelangrijkste resultaat dat zij behalen met het online reisvideoplatform vinden zij de reacties en feedback die zij krijgen. Joost: ‘De reacties die we krijgen onder de video’s zijn erg positief en ook eigenlijk iedereen die we het laten zien, reageert enthousiast. Dat is voor ons een belangrijk signaal dat we op de goede weg zitten.’ De positieve reacties komen niet alleen vanuit kijkers en de media, maar ook vanuit de branche. ‘We werkten voor TV al met veel reispartijen samen, toen we de eerste beelden van Wander lieten zien aan onze contacten daar, werd dit met open armen ontvangen’, vertelt Joost. Daarnaast is er veel behoefte aan kwalitatief hoogwaardige content, naast het huidige aanbod van reisbloggers- en vloggers.

Het idee achter Wander

Als we vragen naar het idee achter Wander, heeft Joost een duidelijk antwoord: ‘We doen eigenlijk waar we bij EndemolShine goed in zijn; het bouwen van een (entertainment) merk vanuit een bepaald format of een concept.’ Zoals zij al jaren hard aan het bouwen zijn aan merken als All You Need Is Love en GTST en hoe zij daar nu de vruchten plukken, op diezelfde manier willen zij ook bouwen aan Wander als merk, maar nu via andere platformen. ‘We praten echter altijd over ‘digital first’, dus we sluiten niet uit dat het zijn weg naar bijvoorbeeld TV gaat vinden. Het is juist super tof dat dit soort content zich eerst online kan bewijzen’, zegt Joost. 

Het thema ‘reizen’ is perfect

Binnen EndemolShine waren ze al langer bezig met verschillende online video kanalen, maar ook de reisbranche was voor hen een nieuw domein, geeft Joost aan. En waar ze allemaal op hoopten bij de start van het nieuwe concept is uitgekomen:

‘Het thema reizen leent zich namelijk perfect voor een online video content strategie’

Zoals Joost zegt: ‘We kunnen verhalen vertellen en plekken in beeld brengen die uniek zijn binnen het grote aanbod aan (video)content.’ Ook de combinatie met influencers en diverse achtergronden werkt heel goed. Dankzij deze strategie hebben zij die ruim 1 miljoen views behaald en meer dan 35.000 abonnees gegenereerd.

Combi EndemolShine Beyond en Wander

Wander is voor EndemolShine Beyond een belangrijk kanaal, omdat het echt een volgende stap is in de ontwikkeling’, geeft Joost aan. Met Wander willen zij onder andere laten zien dat ze hier in Nederland zelf een dergelijk videoplatform en een nieuwe merk kunnen bouwen vanuit een ‘native’ gedachte. De strategie om vanuit die vrijheid content te maken en er pas in een tweede fase (op een logische manier) merken aan te verbinden, bewijst zich nu al. Joost vertelt: ‘We hebben nu al meerdere mooie partnerships kunnen sluiten, juist omdat het platform zich eerst kon bewijzen.’

Wie kijkt Wander?

Met het online videokanaal Wander probeert EndemolShine Beyond een iets ouder publiek te bereiken dan het gemiddelde YouTube kanaal. Dit is vooral ook omdat reizen als thema voor een bredere doelgroep interessant is. Dit zien zij ook terug in de statistieken: 65% van de kijkers valt in de categorie 18 t/m 34 jaar. Ook voor adverteerders is dit een interessante doelgroep.

‘Natuurlijk bereiken we via bepaalde Wanderers ook de wat meer die-hard YouTube community, maar door bewust ook te werken met mensen als Pip Pellens, Eddy Zoëy en Zimra Geurts, bereiken we ook nieuwe doelgroepen’, vertelt Joost. Voor EndemolShine Beyond is het ook interessant om te zien hoe deze doelgroep YouTube gebruiken, zij abonneren zich bijvoorbeeld minder op het kanaal zelf maar haken vooral aan op de socials en de nieuwsbrief.

Blog wander network - pip en pim

Surprise- reis

In een eerdere blog en op de Vakantiebeurs vertelde Joost al dat de personen die met Wander op reis gaan echt op een surprise reis gaan. ‘De Wanderers weten niet waar ze heen gaan en wat ze gaan doen, waardoor ze van verrassing in verbazing vallen’, zegt Joost. Op deze manier probeert Wander de emoties en de ervaringen van de Wanderers zo authentiek mogelijk te maken, wat zij willen laten terug komen in de video’s. Achter de schermen weet het team van Wander wel waar de reis heen gaat en er kunnen door de redacteurs dus wel activiteiten worden voorbereid. Als er een keuze wordt gemaakt in activiteiten kiezen ze bij Wander altijd voor de ‘niet voor de hand liggende activiteiten’ en laten ze voldoende ruimte over voor improvisatie en ‘free- roaming’.

Optimalisatie is key

Zoals geschreven is een nieuw concept een uitdaging, ook op redactioneel gebied. Bij Wander zijn ze aan de achterkant constant bezig met het draaien aan knoppen, maar voor ons als kijkers is dit niet direct te zien. Dat vinden ze bij Endemol juist het mooie in vergelijking met televisie, je kunt de feedback van kijkers direct meenemen, omdat je aan het produceren en publiceren bent. ‘Wij lezen alle reacties, suggesties en de meningen en die gebruiken we voor optimalisatie’, geeft Joost aan. ‘We zijn er bijvoorbeeld achter gekomen dat de ene influencer de andere niet is en dat bereikcijfers van deze mensen niet alles zeggen. Soms hebben Wanderers met minder volgers een grotere aantrekkingskracht,’ vertelt Joost. Ook dit nemen zij mee in hun optimalisatie.

Produceren en distribueren van content: niet alleen televisie

Mensen kennen EndemolShine vaak van televisieprogramma’s, maar inmiddels zijn zij al enige jaren bezig met het produceren en distribueren van content voor en via andere kanalen dan televisie. De ene keer is dat unieke online content rond TV programma’s, zoals rondom GTST en Staatsloterij Puur Geluk, maar inmiddels hebben zij ook aardig wat digital first producties. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan YouTube kanalen als World of Cinemates en Koning FIFA, maar ook produceren zij een groot aantal short format series voor Linda.tv en Katwalk, een multimediaal project in samenwerking met RTL. ‘En dat is alleen nog maar in Nederland, wereldwijd produceren we op het moment meer dan 150 kanalen en beheren we meer dan 800 kanalen wereldwijd onder de vlag van EndemolShine Beyond’, vertelt Joost ons. Ook in de toekomst zien zij genoeg aanknopingspunten en potentie om dit de komende jaren verder uit te bouwen. Daarbij komt wel dat het nog steeds een constante zoektocht is naar verdienmodellen, omdat budgetten van TV en online nog ver uit elkaar liggen. Dit zal in de toekomst zeker gaan verschuiven, en daarom zijn ze bij EndemolShine blij dat ze op tijd begonnen zijn.

Toekomst: kwalitatieve travel vloggers

Ook bij Wander houden zij de ontwikkelingen constant in de gaten. ‘Vanuit televisie kennen we de kracht van ‘niet te missen’ televisie; denk bijvoorbeeld aan sportwedstrijden. Die ontwikkeling is ook online sterk voelbaar, denk aan de populaire platformen als SnapChat en Youtube/Facebook Live,’ legt Joost uit. ‘Mensen leven meer dan ooit tevoren in het nu en willen ontwikkelingen volgens ‘as it happens.’

Als we het hebben over de toekomst van Wander willen zij dit in de toekomst graag verder uitbouwen met meer travel formats, op die manier willen zij echt een travel lifestyle platform neerzetten. Daarnaast vertelt Joost ons dat zij verwachten dat er hier in Nederland in de toekomst steeds meer kwalitatieve travel vloggers zullen komen, dat is een trend die in het buitenland al een tijdje gaande is.

‘Wij hopen dat we daar in de toekomst ook steeds meer mee kunnen gaan samen werken, waardoor het meer een soort travel network gaat worden’