Case: doorontwikkeling van de Tilburgse Kermis met hulp van een instameet in de lucht

Credits afbeelding: Jeroen van Dam 

Afgelopen 26 juli hebben een aantal bekende Nederlandse Instagrammers en influencers een aanbod om de Tilburgse Kermis van grote hoogte te beleven, met genoegen geaccepteerd.

De instameet is geïnitieerd door de Tilburgse Kermis en de Gemeente Tilburg vanuit de visie om met het diverse aanbod van zo’n 230 attracties die zowel authentiek als vernieuwend zijn, een geheel nieuw soort kermis neer te zetten in 2020.

Lees verder Case: doorontwikkeling van de Tilburgse Kermis met hulp van een instameet in de lucht

De psychologie van jouw content op YouTube! / De psychologie van the Watch Journey

Dit weekend barstte VidCon Europe los in Amsterdam. Het hele weekend staat in het teken van video, YouTube, content en nog veel meer, gericht op de industrie, de creators en de community samen. In deze blog antwoord op de brandende vraag: ‘waarom werkt mijn videocontent op YouTube niet?’. De expert die het antwoord geeft is Matthew Patrick van The Game Theorists, met meer dan 1 miljoen subscribers.

De watch journey

In de reiswereld wordt er altijd gesproken over de travel journey. Bij videocontent gaat het over de watch journey. De reis die een kijker afgaat op het moment dat ze op YouTube komen. Matt legt uit dat er in principe 4 stappen worden doorgenomen in deze reis. Daarbij gaat het om de vindbaarheid, de klikbaarheid van je video en de engagement en de loyaliteit van de kijkers.

1. Vindbaarheid

De eerste vraag die je je stelt op het moment dat je een video online zet is natuurlijk: Kunnen mensen mijn video vinden?

Ook op YouTube moet je sterk rekening houden met SEO. De content die je bij de video’s zet, zoals de titel en de omschrijving, zijn van groot belang. Dit zijn de teksten waarop jij gevonden wordt. Op basis hiervan weet YouTube in welke categorie ze jouw video moeten zetten en op welke zoekwoorden jij dus gevonden wordt door de kijkers. En als je in je titel en omschrijving geen SEO woorden gebruikt, neemt YouTube je niet op.

Zorg ook dat je titel relevant is en check jezelf:

  • Zijn er relevante content zoekwoorden gebruikt?
  • Bevat de titel een aantrekkelijke gedachte of een vraag?

Een harde waarschuwing gaat gepaard met deze tips, doe je dit niet en wil je het na het publiceren nog toevoegen? Dan heb je jezelf in de vingers gesneden. Het moment van publicatie is cruciaal, op dit moment wordt je video gecategoriseerd door YouTube. Dit is het verschil in video’s die het maanden goed doen en een video die binnen 24 uur niet meer relevant zijn. Na de eerste 24-48 na publiceren beslist YouTube of je video goed heeft gepresteerd aan de hand van de eerste resultaten. Als er niet veel mensen enige vorm van engagement hebben getoond, dan wordt je video als ‘niet-relevant’ gezien.

2. Klikbaarheid

Je hebt de juiste informatie toegevoegd aan je video, maar nu is het tijd om jezelf de vraag te stellen: waarom zouden mensen klikken? Dit is het punt waar de psychologie van pas komt. Er zijn namelijk een heel aantal tips uit psychologische onderzoeken gekomen, waardoor mensen getriggerd worden om te klikken op een link of in dit geval een video te klikken.

Naast de titel ligt dit namelijk bij de thumbnail. Deze moet je niet zomaar kiezen en Matthew geeft daar een aantal tips voor:

  • Gebruik gezichten en het liefst met emoties. Boze, bange of gefrustreerde gezichten wekt nieuwsgierigheid.
  • Gebruik felle kleuren en ontwijk donkere kleuren.
  • Richt de thumbnail op een juiste manier in. Ook hier zijn psychologische manieren voor: rechtsboven is de beste plek waar mensen snel naar kijken en op klikken, geeft Matthew mee.
  • Gebruik korte teksten. Houd jezelf voor dat je met je thumbnail je video in een kort verhaal vertelt.
  • Let op bij teksten dat je rekening houd met de interactie die het oproept.

Het belangrijkste is dat de thumbnail relevant is voor de doelgroep en dat het verhaal van de video duidelijk wordt.

3. Engagement

Vaak denken we bij engagement aan likes en reacties, maar deze betekenen niets. YouTube bepaalt de engagement van video’s op basis van kijksessies (van een video en van het hele kanaal), shares en ‘embeds’.

Die engagement creëer je door lange kijksessies. De beste tijden, of de sweetspots van YouTube zijn kijksessies van 12-15 minuten. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe houd je mensen op je video en hoe zorg je ervoor dat je kijksessies langer worden?

Dat ligt aan de frequentie van video’s en er zijn twee manieren die hiervoor het beste zijn.

Creëer lange content

In lange video’s van 20 – 30 minuten blijven kijkers eerder bij je, waardoor de kijksessies sneller tussen de 12 en 15 minuten blijft. Een goed voorbeeld hiervan is een livestream!

Korte, maar intense content

De engagement wordt dus niet alleen door één video, maar van alle video’s van de totale kijksessie van een kanaal bepaald. Een voorbeeld van een vlogger die hier in slaagt, is Casey Neistat. Deze korte video’s, waarbij bijvoorbeeld lijstjes een populaire contentvorm zijn, worden dagelijks gepubliceerd en waarbij doorklikken naar een andere video wordt gestimuleerd.

4. Loyaliteit

De laatste stap van de watch journey is de loyaliteit die je creëert bij de kijkers. Er moeten meer video’s zijn voor kijkers om terug te komen naar je kanaal. Eén video over een bepaald onderwerp heeft niet veel effect op YouTube, maar als vaker je video’s publiceert met zoekwoorden in dezelfde trant weet de kijker dat ze bij jou moeten zijn. Heb je een kanaal met een videobibliotheek over hetzelfde onderwerp? Dan ziet YouTube je als een expert. Je hebt niet alleen impact op de kijker, maar je traint als het ware het algoritme van YouTube!

Hoe meer je kijkers door de hele watch journey gaan, hoe groter de kans is dat ze loyale kijkers worden!

Bloggen in het toeristisch onderwijs. Case: NHTV en DFDS Seaways (deel 2)

De kracht van influencers, bloggers en vloggers in de reiswereld is onverminderd groot. In deze longread wil ik jullie meenemen hoe de NHTV in Breda, toerisme studenten goed probeert voor te bereiden op hun toekomstige werkveld.

Vorig jaar heb ik ook een blog geschreven over de samenwerking tussen TravelNext, NHTV en DFDS Seaways en wat de resultaten waren. Dit jaar wil ik jullie meenemen in wat we in de huidige 2016/17 editie hebben geleerd en anders hebben toegepast. In het leerarrangement dat ik samen met Marco van Leeuwen heb opgezet, werden de NHTV studenten van november t/m januari ondergedompeld in de wereld van Yoast, intro’s, bio’s en content maken.

DFDS kiest voor millennials (studenten)

DFDS werkt al jaren met reisbloggers. Erik van Around the Globe schreef hier al in 2014 een blog over op Travelnext. Voor hen is contentmarketing een belangrijk onderdeel van hun totale marketingstrategie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat DFDS wederom open stond voor een samenwerking waarbij niet reisbloggers, maar NHTV studenten mee zouden gaan. De blogs en vlogs zouden weer worden geplaatst op de online leeromgeving voor onderwijs en educatie van TravelNext. Bovendien worden binnenkort de drie – door DFDS geselecteerde- beste blogs gepubliceerd op het eigen blog van DFDS.

Vorig jaar was een groot succes. Met een groep van zo’n 70 studenten maakten we de overtocht en was DFDS zeer tevreden met het behaalde resultaat en niveau van de geleverde content. De winnares mocht met vier personen nogmaals een keer met DFDS de overtocht maken.

Dit jaar was de groep studenten kleiner, zo’n 45 studenten. Ook hadden we veel kunnen leren van vorig jaar, zodat we zaken beter konden opzetten, maar de kern bleef staan. Deze kern bestond uit een introductiedag, gastcollege’s van experts in de blogwereld, hoor- en werkcollege’s over montage, script schrijven en research en uiteraard de studiereis naar Newcastle met DFDS Seaways. De studenten konden kiezen uit zeven categorieën, zodat niet iedereen over ‘Christmas shopping’ zou gaan bloggen.

Kick-off

Uiteraard was het weer spannend in het begin. Studenten keken de kat uit de boom en wilden graag weten wat ze moesten doen voor een goed cijfer. Studenten blijvers studenten. Toch merkte ik wel dat veel studenten enthousiast waren over de opdracht. Dit jaar zou niet alleen het schrijven van het blog, maar ook het opnemen en monteren van een vlog onderdeel zijn van de opdracht. Hier waren we vorig jaar al mee gestart, maar aangezien videocontent steeds belangrijk is geworden, vonden we dat een goede vlog onderdeel moest zijn van het eindcijfer.

Twitter is voor ouderen

Ook is wederom bevestigd: Twitter leeft niet meer onder jongeren. Jeroen Vinkesteijn schreef er onlangs nog een artikel over. Er waren maar een handje vol studenten die nog actief waren op Twitter en dan vooral wanneer je snel contact wilde maken met een groot bedrijf zoals Ziggo of KPN, bleek uit navraag. Toch wilden we wel Twitter toch dit jaar nog inzetten voor de onderlinge communicatie voor dit LA (leerarrangement). Op deze manier konden we op de #nhtvdfds alle vragen, opmerkingen en informatie monitoren.

Bovendien wilden we stimuleren dat er tijdens alle momenten (dus ook tijdens de lessen en gastcollege’s) vragen en learnings gewoon via Twitter gedeeld mochten worden. Ook livestreams mochten gemaakt worden. In de rest van het artikel zal ik de leukste, grappigste en belangrijkste tweets van de studenten met jullie delen. Zo werd één van de studenten al direct toegevoegd als Newcastle-influencer.

Gastcollege’s

Dit jaar hadden we ook weer een mooie line-up gemaakt voor de gastcollege’s. Zo kwamen Erik van Around the Globe, Lobke Elbers van TravelNext Charlotte van Koken met Sjalot, Sanne van Ensannereist en Tessa van Blogs4Travel hun inzichten delen met de studenten. Ook gaf XXX van DFDS Seaways zelf een gastpresentatie, zodat de studenten optimaal waren voorbereiden voor hun studiereis naar Newcastle.

De eerste presentatie was van Sanne, die reisblogger is en daarnaast nog een eigen contentmarketingbureau beheert. Op haar blog Ensannereist blogt ze o.a. over citytrips en zodoende kon ze de studenten goed van advies voorzien. Zo benoemt Sanne verschillende soorten blogs, zoals een gastblog, interview, longread of tutorial. Erik van Around the Globe volgt als tweede gastspreker. Zoals eerder gezegd, deelde hij vooral zijn persoonlijke ervaringen van een eerdere trip met DFDS. Zijn belangrijkste tip: maak contact met locals. Het is vooral leuk om te zien dat inmiddels Twitter werkt. De studenten worden enthousiast!

Next in line is Lobke Elbers van TravelNext. TravelNext heeft het WordPress systeem voor dit vak beschikbaar gesteld om binnen de leeromgeving blogs te kunnen uploaden. Deze blogs staan uiteraard wel afgeschermd van de site, maar geven de studenten de kans om zelf een blog online te zetten. De presentatie van Lobke geeft vooral een ander perspectief op bloggen. TravelNext is immers geen reisblog, maar eerder een B2B Travel nieuwssite. Lobke geeft als advies aan de studenten mee: zoek in alle social media, maar vooral binnen Instagram voor inspiratie voor mooie en leuke plekken om te fotograferen.

Hierna volgde als gastspreker Tessa de Rouw-Irani van Blogs4Travel. Een bedrijf dat meerdere blogs op eigen titel beheert en bemiddelt tussen bloggers en bedrijven. Haar belangrijke tip heet PIKA: Maak een blog persoonlijk, inspireer, laat je kennis zien en activeer.

Niet alleen bloggen

Aangezien we dit jaar naast het schrijven van een blog, ook het vlog maken en monteren meer centraal wilden stellen hadden we als laatste spreker Charlotte van Ommen uitgenodigd van het Youtube-kookkanaal Koken met Sjalot. Haar enthousiasme over vloggen is belangrijk, want studenten voelen toch nog vaak een grote drempel om op camera te praten. Ze inspireert, maar deelt ook praktische tips zoals deze hieronder waarbij je met een kookwekker een geweldige Timelapse video kan maken.

Toon is gezet

Goed. Het mag duidelijk zijn. Waar eerst nog sceptisch werd gekeken naar het fenomeen bloggen en vloggen, hadden na de gastcolleges de meeste studenten er veel zin in. De reis kon beginnen!

https://twitter.com/Ellenvanderaa_/status/806119531689156608

Storytellers

Na alle voorbereidingen en research vertrokken we op zondag 15 december naar Engeland. Selfiesticks, goprocamera’s of gewoon met de smartphone in de aanslag: iedereen was druk om een goede eerste shot te maken bij de bus of op de boot toen we koers zetten richting Newcastle. En uiteraard werd er voortdurend getwitterd.

Aan boord van DFDS hadden we nog enkele hoorcollege’s en consultaties ingepland om alle blogs en vlogs in goede banen te leiden. Bovendien wilden we ook het gebruik van social media – en dan met name Twitter – verder stimuleren. Vandaar dat we nog een prijs hebben uitgereikt aan diegene die de meeste Tweets had gepost.

Als uitsmijter op de boot hadden we wederom een Vlogger uitgenodigd. Dit keer was het Jacqueline van het Youtube-kanaal Jackieplaysgames. In haar presentatie deelde ze nog een aantal nuttige tips met de studenten. Grappig detail: gisteren was ze nog op een première in Amsterdam, en de vlog was de dag erna al online.

Aan de aangeboden inspiratie en uitleg kon het dit jaar niet liggen. We hadden er alles aangedaan. Nu was het aan de studenten om het te laten zien. De boot vertrok uit de haven en het avontuur was begonnen.

Enthousiaste studenten

Studenten hadden twee dagen de tijd in Newcastle om met goede verhalen te komen, de juiste foto’s te maken, locals te interviewen en alle hotspots van de stad te verkennen. Het was geweldig om te zien hoe enthousiast en gedreven de studenten in deze opdracht opgingen. Wij als docenten liepen ook in de stad rond en waren beschikbaar voor hulp en vragen.

 

 

Bij terugkomst naderde al snel de deadline. Op vrijdag na terugkomst van de reis moesten de studenten hun blog en vlog online inleveren door het te uploaden op de leeromgeving van TravelNext. Dit ging nog niet zonder slag of stoot.

Toch kwamen alle resultaten langzaam binnen druppelen en bleek dat al het werk, de gastcollege’s en uitleg over montage, scripting, blogs schrijven, etc. niet voor niets was geweest.

Daarna was het voor de studenten vakantie, maar begon het werk voor ons: het nakijken. Door de kerstvakantie duurde dit wel wat lang, maar het moment kwam toch echt.

Waar beoordeelden we op? Uiteraard op grammatica en spelling. Ook op lopende zinnen en een goed verhaal met een kop, romp en een staart. Daarnaast of er ook goed gebruik is gemaakt van titels, tussenkopjes en andere verplichte opmaak, zoals links, bronvermelding, etc. Deze richtlijnen zijn in samenwerking met DFDS Seaways vastgesteld.

Ook moesten de studenten een fictieve bio aanmaken en was het de bedoeling dat je blog interessant zou zijn voor de opdrachtgever, DFDS Seaways. Extra zaken, zoals een Instagram-account, fotocollage of vermelding van andere bloggers telden allemaal mee. Hoe creatiever, hoe beter was het motto. Dit maakte het nakijken wel lastig in te schalen, maar we hadden het volgende model toegepast: vlog en blog zouden beide voor de helft meetellen voor het cijfer. Zodoende lag er dit jaar meer gewicht in de vlog dan vorig jaar.

Resultaten

De blogs en vlogs waren gemiddeld van een hogere kwaliteit dan vorig jaar. Dit kwam enerzijds doordat wij meer tijd hadden genomen voor goede uitleg, vooral over het vloggen en monteren van de vlog. Tegelijkertijd was de normering een stukje strenger geworden, aangezien we lering hadden getrokken uit de lessen van vorig jaar. Bovendien viel het me op dat randzaken zoals grammatica en spelling, foto’s uploaden en bijvoorbeeld bio’s opvoeren beter waren uitgevoerd. Er zat duidelijk meer ruimte tussen het moment van de reis en het moment van inleveren zodat mensen beter konden controleren of het een goed stuk was. De kwaliteit was zo goed dat we 11 blogs konden selecteren die we hebben voorgelegd aan de opdrachtgever. Hiervan zijn er uiteindelijk 6 weer genomineerd om te publiceren. Er was uiteraard ook een winnaar. Reyno Nieuwelink. Precies. De jongen die je ook al zag als winnaar van de Twitter slippers. Zijn blog en vlog zaten goed in elkaar, waarbij aan alle zaken was gedacht. Het resultaat kan je binnenkort lezen op de blogsite van DFDS. Zijn vlog kunnen we gelukkig wel al laten zien.

Wat hebben wij geleerd?

Net zoals vorig jaar ook een korte terugblik vanuit ons als docenten. Wat ging goed? Wat kon beter?

Vloggen wordt groter, dus ook in de beoordeling

Groot verschil met vorig jaar was dat de groep studenten kleiner was (45 vs. 75 vorig jaar) en dat deze groep natuurlijk binnen het leerbedrijf van TravelNext ook de oude blogs van vorig jaar kon zien. Terwijl de groep van vorig jaar de eerste groep was en dus geen voorbeeld had.

Zoals eerder vermeld: bij de normering waren blog en vlog even belangrijk. Dit was vorig jaar niet zo. Toen telde het blog grotendeels mee voor het cijfer en was de vlog hier slechts een klein onderdeel van. Maar gezien de groeiende positie van videocontent, vonden wij dat wij hier op in moesten spelen.

Twitter

Twitter is wellicht een ‘oude dame’ als het gaat om gebruik onder jongeren voor wat betreft social media. Studenten zitten meer op Instagram en Snapchat. Toch werkt dit kanaal voor onderling contact met de studenten erg goed. Waar Instagram heel goed werkt als beeldkanaal en als promotiekanaal voor blogs en vlog (zoals we dat ook van echte influencers kennen), is Twitter vooral een tekstmedium voor interne communicatie. We konden hierdoor erg goed de voortgang van het project monitoren en ook a.d.v. deze tweets een verslag schrijven. De studenten zagen ook duidelijk wel nut in het digitaal en snel kunnen communiceren onderling en met docenten. Er is ongelofelijk veel gecommuniceerd via Twitter. Via de hashtag #NHTVDFDS vind je een nóg uitgebreider verslag van alles wat we hebben gedaan.

Conclusie

“Traveling. It’s leaves you breathless, than it turns you in to a storyteller.” tweette één van de studenten al. Met deze uitgebreide en gespecialiseerde kennis wilden we de studenten optimaal laten werken in de wereld van contentmarketing, bloggers en influencers in travel.

Veel studenten van HBO’s komen in hun tweede collegejaar in contact met het werkveld door onder andere stages. Veelal wordt binnen zo’n stage aan de studenten gevraagd of ze ‘iets’ met social media kunnen doen. Daarom vinden wij dat toerisme studenten hierop moeten worden voorbereid.

De toekomstige reisprofessional moet voorbereid zijn op zijn of haar toekomst. Het is mooi om te zien dat TravelNext, DFDS Seaysways en de NHTV hierin de handen inéén hebben geslagen om een unieke leerervaring aan de studenten aan te bieden. Volgend jaar komt er – hoe dan ook – een vervolg en hoop ik op TravelNext daarover weer een blog te kunnen schrijven.

De data journey als video in de contentmarketing strategie? Srprs.me doet t gewoon

Een kijkje achter de schermen, wat gebeurt er eigenlijk als je een boeking hebt gemaakt. Srprs.me lanceerde gisteren een ‘kijkje achter de schermen’ video van een boeking. Met nu al ruim 2K likes en bijna 60 shares.

Het ‘disruptieve’ reisbureau uit Amsterdam is al een tijdje bezig op YouTube. Er staan op hun kanaal allerlei video’s in diverse categorieën. Srprs.me staat bekend om het feit dat je bestemming tot op het vliegveld onbekend blijft. Je boekt dus een ‘surprise’ trip, naar destination unknown. Een geheime plek. Een verrassing. Voor de consument althans. Achter de schermen gebeurt er van alles. Gisteren besloot Srprs.me op zondag een video uit te geven over hoe het er achter de schermen aan toe gaat wanneer iemand een reis boekt.

Anti-vakantiestress video’s

Wat veel klanten zich afvragen bij dergelijke verrassingsconcepten, is ‘hoe manage ik mijn stress’. Reizen is voor de jonge doelgroep weliswaar niet zo stressvol, dus het verrassingselement kunnen die millennials er prima bij hebben. Maar onnodige vakantiestress zorgt echter voor een negatieve reiservaring. Om dat goed af te kaarten is ervoor gekozen om het concept waar toch een beetje durf voor nodig is, middels ludieke (user generated) video’s kracht bij te zetten. Ze houden het luchtig!

SRPRS.ME weergaven

Uit bovenstaand overzicht is te zien dat deze strategie van video’s vooral aanslaat op Facebook. Inmiddels staat de teller van het totaal aantal Facebook likes op 100.000, best goed voor een startup die deze zomer slechts 2 jaar bezig is. De video’s zijn een onderdeel van de content die op Facebook wordt gedeeld.

YouTube channel als contentbank

Wie een kijkje neemt op het YouTube kanaal, kan uit allerlei video rubrieken kiezen die aansluiten bij dat concept en bij de doelgroep. Zo is er een aparte categorie ‘bekende vloggers op srprs.me’ (peers/influencermarketing), ‘questions and answers'(webcare/klantenservice) en een flink aantal review video’s in de rubriek ‘reizigers over srprs.me’. Dat duidt op een uitgebreide contentbank met doordachte strategie qua format, waar middels andere social media kanalen vaak naar verwezen kan worden om het concept uit te leggen/ vragen op te lossen. Webcare wordt in dit geval eigenlijk geen webcare meer, behalve wanneer er ‘on the spot’ vragen zijn.

Waar we eerder een soortgelijke strategie hebben gezien, maar in veel mindere uitvoering, is bij #happytohelp van KLM. Dit was echter een campagne gericht op reizigers in het algemeen, maar eigenlijk niet erg gericht op het product.

Nieuwe afzetmarkt? Lokale consumenten!

Ook de Belgische markt is interessant voor de startup om naar uit te breiden. En wie kunnen dat beter verkondigen dan Vlaams sprekende Belgen? Een week geleden uploadde Srprs.me de video vol met ervaringen van een stel enthousiaste Belgische travelers.

Learnings

Voor veel reisorganisaties zijn er bepaalde producten die nu eenmaal meer reacties en vragen oproepen. Bij srprs.me is hun core-business zo’n product. Een juiste social media monitoring moet voldoende input bieden om juiste hoeveelheid vragen en sentiment te kunnen duiden rondom de product categorieën. Dit betekent dat niet alleen veelgestelde vragen, maar ook negatieve ervaringen bij uitstek geschikt zijn om content te creëren.

Op een luchtige manier kan er uiting gegeven worden aan problematiek die geassocieerd wordt met het merk of het product. Over het algemeen geldt dan dus, don’t tell them, show them. En fish where the fish are: op kanalen zoals YouTube en Instagram.

Andere kanalen zoals Facebook en Twitter kun je hier mee aanvullend voeden, als cross-promotie. Het doel hiervan is vooral awareness en wat YouTube betreft natuurlijk het doel om daar het merk te gaan volgen. Srprs.me is in ieder geval startup om ook qua contentmarketing in de gaten te houden.

Wander Network: Hoe gaat het daar mee?

Op 1 februari lanceerde EndemolShine Beyond haar nieuwe online reisvideoplatform genaamd Wander Network. Tijdens het bloggersevent op de Vakantiebeurs gaf Joost Geurtsen, Creatief Strateeg bij Endemol, al de eerste primeur over het online reisvideoplatform. Inmiddels is Wander Network ruim drie maanden onderweg en waren wij weleens benieuwd naar de eerste insights van dit concept en gingen met Joost in gesprek. 

Eerste insights: meer dan 1 miljoen views

Nieuwe concepten, het is altijd maar de vraag of het aanslaat bij de doelgroep. EndemolShine Beyond mag wel degelijk naar buiten brengen dat het nieuwe concept werkt. Met een bereik van meer dan 1 miljoen views op 30 video’s en al meer dan 35.000 abonnees zijn de eerste resultaten positief. Maar zoals Joost aangeeft zijn dit niet de enige resultaten waar ze heel blij van worden. Zo blijven kijkers bijvoorbeeld ook relatief lang hangen in video’s (langer dan 60%) en ook de viewer journey (het doorklikken van de ene video naar de andere) werkt heel goed.

Blog wander network - wanderers

Maar dat is niet het belangrijkste, vinden ze bij EndemolShine Beyond. Het allerbelangrijkste resultaat dat zij behalen met het online reisvideoplatform vinden zij de reacties en feedback die zij krijgen. Joost: ‘De reacties die we krijgen onder de video’s zijn erg positief en ook eigenlijk iedereen die we het laten zien, reageert enthousiast. Dat is voor ons een belangrijk signaal dat we op de goede weg zitten.’ De positieve reacties komen niet alleen vanuit kijkers en de media, maar ook vanuit de branche. ‘We werkten voor TV al met veel reispartijen samen, toen we de eerste beelden van Wander lieten zien aan onze contacten daar, werd dit met open armen ontvangen’, vertelt Joost. Daarnaast is er veel behoefte aan kwalitatief hoogwaardige content, naast het huidige aanbod van reisbloggers- en vloggers.

Het idee achter Wander

Als we vragen naar het idee achter Wander, heeft Joost een duidelijk antwoord: ‘We doen eigenlijk waar we bij EndemolShine goed in zijn; het bouwen van een (entertainment) merk vanuit een bepaald format of een concept.’ Zoals zij al jaren hard aan het bouwen zijn aan merken als All You Need Is Love en GTST en hoe zij daar nu de vruchten plukken, op diezelfde manier willen zij ook bouwen aan Wander als merk, maar nu via andere platformen. ‘We praten echter altijd over ‘digital first’, dus we sluiten niet uit dat het zijn weg naar bijvoorbeeld TV gaat vinden. Het is juist super tof dat dit soort content zich eerst online kan bewijzen’, zegt Joost. 

Het thema ‘reizen’ is perfect

Binnen EndemolShine waren ze al langer bezig met verschillende online video kanalen, maar ook de reisbranche was voor hen een nieuw domein, geeft Joost aan. En waar ze allemaal op hoopten bij de start van het nieuwe concept is uitgekomen:

‘Het thema reizen leent zich namelijk perfect voor een online video content strategie’

Zoals Joost zegt: ‘We kunnen verhalen vertellen en plekken in beeld brengen die uniek zijn binnen het grote aanbod aan (video)content.’ Ook de combinatie met influencers en diverse achtergronden werkt heel goed. Dankzij deze strategie hebben zij die ruim 1 miljoen views behaald en meer dan 35.000 abonnees gegenereerd.

Combi EndemolShine Beyond en Wander

Wander is voor EndemolShine Beyond een belangrijk kanaal, omdat het echt een volgende stap is in de ontwikkeling’, geeft Joost aan. Met Wander willen zij onder andere laten zien dat ze hier in Nederland zelf een dergelijk videoplatform en een nieuwe merk kunnen bouwen vanuit een ‘native’ gedachte. De strategie om vanuit die vrijheid content te maken en er pas in een tweede fase (op een logische manier) merken aan te verbinden, bewijst zich nu al. Joost vertelt: ‘We hebben nu al meerdere mooie partnerships kunnen sluiten, juist omdat het platform zich eerst kon bewijzen.’

Wie kijkt Wander?

Met het online videokanaal Wander probeert EndemolShine Beyond een iets ouder publiek te bereiken dan het gemiddelde YouTube kanaal. Dit is vooral ook omdat reizen als thema voor een bredere doelgroep interessant is. Dit zien zij ook terug in de statistieken: 65% van de kijkers valt in de categorie 18 t/m 34 jaar. Ook voor adverteerders is dit een interessante doelgroep.

‘Natuurlijk bereiken we via bepaalde Wanderers ook de wat meer die-hard YouTube community, maar door bewust ook te werken met mensen als Pip Pellens, Eddy Zoëy en Zimra Geurts, bereiken we ook nieuwe doelgroepen’, vertelt Joost. Voor EndemolShine Beyond is het ook interessant om te zien hoe deze doelgroep YouTube gebruiken, zij abonneren zich bijvoorbeeld minder op het kanaal zelf maar haken vooral aan op de socials en de nieuwsbrief.

Blog wander network - pip en pim

Surprise- reis

In een eerdere blog en op de Vakantiebeurs vertelde Joost al dat de personen die met Wander op reis gaan echt op een surprise reis gaan. ‘De Wanderers weten niet waar ze heen gaan en wat ze gaan doen, waardoor ze van verrassing in verbazing vallen’, zegt Joost. Op deze manier probeert Wander de emoties en de ervaringen van de Wanderers zo authentiek mogelijk te maken, wat zij willen laten terug komen in de video’s. Achter de schermen weet het team van Wander wel waar de reis heen gaat en er kunnen door de redacteurs dus wel activiteiten worden voorbereid. Als er een keuze wordt gemaakt in activiteiten kiezen ze bij Wander altijd voor de ‘niet voor de hand liggende activiteiten’ en laten ze voldoende ruimte over voor improvisatie en ‘free- roaming’.

Optimalisatie is key

Zoals geschreven is een nieuw concept een uitdaging, ook op redactioneel gebied. Bij Wander zijn ze aan de achterkant constant bezig met het draaien aan knoppen, maar voor ons als kijkers is dit niet direct te zien. Dat vinden ze bij Endemol juist het mooie in vergelijking met televisie, je kunt de feedback van kijkers direct meenemen, omdat je aan het produceren en publiceren bent. ‘Wij lezen alle reacties, suggesties en de meningen en die gebruiken we voor optimalisatie’, geeft Joost aan. ‘We zijn er bijvoorbeeld achter gekomen dat de ene influencer de andere niet is en dat bereikcijfers van deze mensen niet alles zeggen. Soms hebben Wanderers met minder volgers een grotere aantrekkingskracht,’ vertelt Joost. Ook dit nemen zij mee in hun optimalisatie.

Produceren en distribueren van content: niet alleen televisie

Mensen kennen EndemolShine vaak van televisieprogramma’s, maar inmiddels zijn zij al enige jaren bezig met het produceren en distribueren van content voor en via andere kanalen dan televisie. De ene keer is dat unieke online content rond TV programma’s, zoals rondom GTST en Staatsloterij Puur Geluk, maar inmiddels hebben zij ook aardig wat digital first producties. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan YouTube kanalen als World of Cinemates en Koning FIFA, maar ook produceren zij een groot aantal short format series voor Linda.tv en Katwalk, een multimediaal project in samenwerking met RTL. ‘En dat is alleen nog maar in Nederland, wereldwijd produceren we op het moment meer dan 150 kanalen en beheren we meer dan 800 kanalen wereldwijd onder de vlag van EndemolShine Beyond’, vertelt Joost ons. Ook in de toekomst zien zij genoeg aanknopingspunten en potentie om dit de komende jaren verder uit te bouwen. Daarbij komt wel dat het nog steeds een constante zoektocht is naar verdienmodellen, omdat budgetten van TV en online nog ver uit elkaar liggen. Dit zal in de toekomst zeker gaan verschuiven, en daarom zijn ze bij EndemolShine blij dat ze op tijd begonnen zijn.

Toekomst: kwalitatieve travel vloggers

Ook bij Wander houden zij de ontwikkelingen constant in de gaten. ‘Vanuit televisie kennen we de kracht van ‘niet te missen’ televisie; denk bijvoorbeeld aan sportwedstrijden. Die ontwikkeling is ook online sterk voelbaar, denk aan de populaire platformen als SnapChat en Youtube/Facebook Live,’ legt Joost uit. ‘Mensen leven meer dan ooit tevoren in het nu en willen ontwikkelingen volgens ‘as it happens.’

Als we het hebben over de toekomst van Wander willen zij dit in de toekomst graag verder uitbouwen met meer travel formats, op die manier willen zij echt een travel lifestyle platform neerzetten. Daarnaast vertelt Joost ons dat zij verwachten dat er hier in Nederland in de toekomst steeds meer kwalitatieve travel vloggers zullen komen, dat is een trend die in het buitenland al een tijdje gaande is.

‘Wij hopen dat we daar in de toekomst ook steeds meer mee kunnen gaan samen werken, waardoor het meer een soort travel network gaat worden’