• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wat brengt Google I/O de travelbranche?

1 juni 2016 door Amy van Tilborg

Twee weken geleden vond het jaarlijks terugkerende evenement van Google weer plaats, genaamd Google I/O. De I staat voor Input en de O staat voor Output. Het evenement van Google is bedoeld om ontwikkelaars samen te brengen en is gericht op het verkennen van de volgende ‘generatie’  technologie, mobiel en daarbuiten. Ook dit jaar bracht Google tijdens het evenement weer een aantal interessante ontwikkelingen naar buiten waar zij in het geheim al maandenlang aan hebben gewerkt. Welke nieuwe ontwikkelingen hebben effect op de positie van Google in travel?

Google Assistant

We worden er zowat mee overspoeld, de zogenaamde ‘bots’ die de samenleving in de toekomst misschien wel gaan overnemen. De bots zorgen voor een next level van communiceren. Lobke schreef eerder op TravelNext al een blog over wat al deze bots gaan doen met travel en daarin schreef zij een goede conclusie: ‘Chat is het centrum van mobile en niet meer en niets minder dan een technische lay-over tussen consument en het bestellen van elk toeristisch product ter wereld.’

Om met de grote trend van 2016 mee te gaan, onthulde Google tijdens haar evenement dus de Google Assistant. De Google Assistant is een opvolger van Google Now. Deze assistent is niet zomaar een chatfunctie, deze assistent reageert namelijk op je stem, maar doet meer dan alleen het geven van een simpel antwoord. Je kunt namelijk reageren op een zoekresultaat, vervolgvragen stellen en zo kun je dus hele gesprekken met Google voeren.

Het boeken van een vakantie kan dus in feite beginnen met een simpele zoekterm zoals een vakantieland, maar kan zo uitgebreid worden om bijvoorbeeld reviews van een bepaalde bestemming te bekijken en het kan zelfs zo ver gaan dat je via de Google Assistant tickets kunt boeken.

De Google Assistant moet gaan werken via diverse apparaten, waaronder je smartphone en tablet.

Om hier nog even een stapje verder in te gaan, heeft Google ook Google Home ontwikkeld. Dit is een speaker die op een vaste plaats in huis geplaatst en geactiveerd moet worden. Met dit apparaat kun je alles aan Google vragen wat je maar wilt. Normaal gesproken zou je het typen, maar nu kun je gewoon mondeling communiceren met een apparaat. Terwijl je in de keuken aan het koken bent tegelijkertijd een vakantie boeken via de tool Google Home, het kan allemaal.

De slimme ‘sneaky’ app; Allo

Messaging apps, ook een trend waar de laatste tijd veel aandacht aan wordt besteed en welke niet meer weg te denken is in de laatste technologische ontwikkelingen. Google lanceerde ook een nieuwe messaging app, genaamd Allo. Allo is een nieuwe app die is bedoeld om gesprekken tussen mensen makkelijker en productiever te laten verlopen. De app beschikt over standaard functies zoals stickers en emoji’s, daarnaast heeft Google ook een aantal toevoegingen gedaan.

Maar het belangrijkste; Allo is ook een app die samenwerkt met de bovengenoemde Google Assistant. Om duidelijk te maken hoe dan precies in z’n werk gaat, geven we hier een praktisch voorbeeld

“Jij hebt het in een chatapp (WhatsApp, Facebook Messenger) met je vrienden over een vakantie naar Griekenland. De app Allo ontvangt deze informatie en er zal een icoon verschijnen die jou laat weten dat de Google Assistant meer weet over dit onderwerp. Wanneer je dit aanklikt zal iedereen uit het gesprek de informatie vanuit de Assistant App te zien krijgen en geeft de Assistant je de mogelijkheid meer informatie te krijgen over dit onderwerp.”

Allo is dus een soort chatbot dat schuilt in de achtergrond van je telefoon en op die manier dus een beetje sneaky is. Maar zitten wij hier als smartphone gebruikers wel op te wachten? Google kan alles zo maar mee lezen, van privé gesprekken tot aan groepsgesprekken. Misschien gaat het ook allemaal wel een beetje te ver? Is dadelijk echt niks meer privé?

Google i/o allo ontwikkelingen

Nieuw platform voor VR: Daydream

Daydream is een nieuw VR platform dat is ontwikkeld door Google voor smartphones. Het nieuwe VR platform is bedoeld om de ervaringen van Google Cardboard te verbeteren, Google Cardboard werd twee jaar geleden gelanceerd door Google. De VR- experiences moeten comfortabeler, meeslepender en van hogere kwaliteit worden. Eerder werd nog geschreven dat Daydream voor iedere smartphone die gecertificeerd is met Google beschikbaar zou worden, maar nu blijkt het alleen te gaan om nieuwe smartphones die het platform ondersteunen. Hoe dit gaat aflopen is nog de vraag…

daydream google i/o ontwikkelingen

Met het nieuwe platform Daydream heeft Google een universele manier gemaakt om virtual reality te ervaren via Android. Deze werkt met verschillende toestellen, diensten en brillen. De belangrijkste aankondiging die Google heeft gedaan tijdens het evenement is dat VR zelfs een eigen segment krijgt in de Google Play store waarin alles over VR wordt meegegeven. Het enige wat dan nog nodig is, is een Daydream-compatibel toestel dat door ontwikkelaars moet worden gemaakt. De eisen voor zo’n toestel worden steeds minder, dus over een tijd kunnen niet alleen de lucky ones genieten van VR, maar juist iedereen!

Ook dit is weer een ontwikkeling in de steeds maar voortdurende Virtual Reality trend. We kunnen het inmiddels geen hype meer noemen. Isabel Mosk schreef eerder in een blog over VR alle kansen al op een rijtje die deze ontwikkeling kan bieden voor de reisindustrie. Met een dergelijke ontwikkeling als deze komen die kansen steeds dichterbij, en is het voor de reisindustrie van belang om hier scherp de aandacht op te houden!

Gerelateerde Berichten

  • Travel2011: Google België

    Roel Naessens, Industry Head Travel van Google België gaf een beeld van de huidige situatie…

  • Het Nieuwe Fietsen en Google Maps

    Fietspaden doorkruisen heel Nederland. Volgens de Fietsersbond gaat het om minstens 29.000 kilometer. En het…

  • Weer nieuwe besloten travel site: Bon-voyage.com

    De Nederlandse reisbranche krijgt er een Belgische speler met ‘unieke reisaanbiedingen’ bij. Alleen mensen die…

Categorie: Specials, Technologie, Travel Events Tags: Google, technologie

Over Amy van Tilborg

Amy van Tilborg is vierdejaars student Management Toerisme aan de NHTV in Breda. Haar grote passie voor reizen, de ontwikkelingen en trends in online marketing en social media komen uitstekend samen in de toeristische wereld. Amy is bezig zich volledig te richten op social media en zich hier verder in te specialiseren.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De TravelNext weekly- 30 mei t/m 3 juni | TravelNext schreef:
    4 juni 2016 om 09:01

    […] Facebook Messenger Bot geintroduceerd, hebben we op de redactie alle kansen voor travel vanuit Google I/O op een rijtje gezet en spraken we met de startup […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV hotels reizen destinatiemarketing Vakantiebeurs technologie TUI TripAdvisor Social Media Expedia instagram mobiel Google KLM Airbnb travel Booking.com onderzoek Facebook reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring