Zoals al langer bekend is neemt social media een steeds grotere rol in, in de verkoop van producten. Een ontwikkeling die hier op inspeelt zijn bijvoorbeeld de zogenaamde ‘buy buttons’ die aanwezig zijn op de social media kanalen, zo hebben Pinterest en Instagram al een eigen ‘buy button’ en ook Facebook dient al langere tijd als verkoopkanaal. En eerder schreven we op TravelNext ook al over de beloofde E- commerce functies van SnapChat, waar we ingingen op de kansen van Snapchat voor de branche. Maar dit zijn niet de enige kanalen die worden ingezet met als doel verkopen te realiseren, WeChat en WhatsApp dienen tegenwoordig ook als exclusieve verkoopkanalen en daarover vertellen we je meer in deze blog.

WeChat en WhatsApp als kanaal voor Suitsupply

De social media kanalen WeChat en WhatsApp worden door merken als Suitsupply ingezet als communicatiekanaal en exclusief verkoopkanaal. Volgens de marketingdirecteur van Suitsupply loopt de verkoop via de kanalen WeChat en WhatsApp beter dan via de reguliere kanalen, en wordt er dus eerder conversie gerealiseerd. Voor een bedrijf als Suitsupply een ideale situatie; aanwezig zijn op social media en daarmee ook nog eens geld verdienen.

Voor degene die niet weten wat WeChat is, WeChat is een Aziatische variant van het voor ons wel bekende WhatsApp (en meer). WeChat kan voor meerdere doeleinden worden ingezet, zo kan er zelfs worden betaald via de app WeChat. Om je even een kleine indruk te geven: Chinezen bestellen meer via WeChat dan dat zij doen via andere kanalen en bedragen spelen voor de Chinezen geen enkele rol. Een goed vertrouwen in social media speelt hier wel degelijk een rol. Zomaar even bankgegevens en bedragen vrijgeven via chat, dat doet niet iedereen..

Wil je weten wat er nog meer kan met een kanaal als WeChat, bekijk dan deze video:

WhatsApp wordt door een merk als Suitsupply met name ingezet als Box Office. WhatsApp staat bij Suitsupply in directe verbinding met het CRM- systeem van het bedrijf, en zo weet een bedrijf als Suitsupply precies met wie zij te maken hebben en met wie zij dus communiceren. Daarnaast kan er via het zogenaamde Adyen- betalingssysteem ook direct betaald worden via een link die wordt opgestuurd naar de klant. Dus, 1+1=2, een klantenbestand opbouwen en verkopen realiseren. Naast dat WhatsApp voor Suitsupply dient als communicatiekanaal en verkoopkanaal, dient het ook als stylingkanaal.

Chat- apps in travel

Maar hoe kan de travel branche nu op net zo’n manier als Suitsupply gebruik maken van apps als WeChat en WhatsApp? Een groot verschil is natuurlijk dat Suitsupply echt producten verkoopt, en in onze branche gaat het toch vaker om diensten; vervoer, verblijf & vermaak. Toch liggen er voor onze branche ook zeker kansen met apps als WeChat en WhatsApp. Zo zet bijvoorbeeld Transavia WhatsApp al langer in voor hun klantenservice, maar is er nog geen enkel bedrijf in onze branche dat het inzet als verkoopkanaal. Toch zou een touroperator of een airline een chat- app als WeChat of WhatsApp zeker kunnen inzetten met het doel conversie te realiseren zolang klanten hun gegevens willen vrijgeven (persoonsgegevens en betaalgegevens). Met de encryptie die WhatsApp laatst heeft ingevoerd moet dit geen probleem zijn.

Voor een organisatie als Transavia is het toch een ideale situatie wanneer zij vliegtickets kunnen verkopen via chat, en wanneer iets niet duidelijk is kunnen klanten altijd om hulp vragen omdat zij aanwezig zijn met hun klantenservice. Voor een touroperator lijkt het misschien lastiger omdat daar een veel grotere dienst verkocht lijkt te worden, maar ook hier zijn persoonsgegevens en betaalgegevens belangrijk. Wanneer een reis van een klant vaststaat kan deze bevestigd worden via WhatsApp en direct betaald worden.

Garmentor- een Uber voor Suitsupply

Naast de service die Suitsupply online biedt, zijn zij ook aan het testen met een extra offline service in Amsterdam. Dit is de zogenaamde Garmentor, een soort Uber. Een klant kan zo’n persoon langs laten komen, om maten op te laten meten. In de app kun je dan precies zien wat voor route die persoon aflegt en wanneer deze bij jou is. Wanneer Suitsupply dit verder gaat uitrollen is nog niet bekend.

Ook deze ontwikkeling van Suitsupply zou een kans kunnen zijn voor onze branche. Misschien gaan we dan wel weer terug naar de oude traditionele reisbureaus, alleen dan op wielen. Een klant wil bijvoorbeeld een reis boeken, maar kan op internet niet voldoende informatie vinden. Om toch meer informatie te krijgen laten zij gewoon iemand langskomen die hen meer vertelt. Dan wordt het voor iedereen mogelijk ‘om een reis op maat’ te boeken omdat er iemand huis-aan-huis komt om jou te informeren. Reis-assistenten nieuwe stijl.

Fashion industrie als voorbeeld

Zoals Richard Otten al eerder schreef op TravelNext, is dat fashion al langer probeert dan travel om zowel merken op te bouwen als omzet te behalen. Dat is ook met deze case van Suitsupply weer duidelijk het geval, want er is nog geen enkele organisatie in onze branche die zo ver is als Suitsupply. E- travel kan ook hier weer ontzettend veel leren van de fashion e- commerce.