Ga met de reiziger mee op reis, zorg voor beleving en lees het rapport dat waren de laatste woorden aan de zaal van Sasja van As tijdens het Symposium #Travel2020, georganiseerd door ING Economisch bureau. Het was het antwoord op de vraag: Hoe nu aan de slag als je in 2020 nog een speler wilt zijn in de reisbranche? Lees het hier: Travelbranche voor 2020.

#Travel2020 van ING – travelbranche voor 2020

ING, bij monde van Sasja van As, voorspelt in haar lange termijn sectorvisie op de reisbranche dat niet alle bedrijven in de reisbranche 2020 gaan halen: ‘De groei in het aantal vakanties en bestedingen stagneert door de lagere economische groei en de beperkte toename van de bevolking. Tegelijkertijd vragen nieuwe toetreders, technologische ontwikkelingen en consumententrends om aanpassingen en investeringen’. De reisbranche moet fors investeren, verschijnt al snel in diverse media. Het is een advies de bank waardig.

Onomkeerbare ontwikkelingen

De technologie gaat het reizen steeds meer bepalen en maakt het de reiziger alleen maar makkelijker. De toekomstige mobiele assistent van Apple en Siri die Luc Pannecoeck, general manager van Amadeus presenteert, neemt al het regelwerk voor de reiziger over.

Daar staat tegenover dat de reiswinkel die als ‘local hero’ optreedt zal behoren tot de 50% van de reiswinkels die volgens het ING rapport nog overblijft.

Het aanbod persoonlijk maken, dat wordt geregeld genoemd als kans. De consument is niet meer in hokjes te stoppen maar moet worden gezien als een individu. Om een persoonlijk aanbod te maken is behalve technologie ook innovatie en lef nodig.

Betalen voor kwaliteit

Alexandra van der Stap, directeur Marketing van Wegener Media laat zien dat ook in de branche van krantenuitgevers de effecten van de technologie groot zijn. Wegener Media is zich dan ook volop aan het aanpassen.

Van der Stap signaleert een naar een voorzichtige bereidheid tot het betalen voor nieuws. Juist op lokaal niveau. De gebruiker waardeert de kwaliteit en is bereid daarvoor te een vergoeding te geven. Klanten willen betalen als de kwaliteit en meerwaarde duidelijk is.

Interessant blijft dan ook het initiatief van D-reizen om de klant die een reis boekt een abonnement op het Flexpakket aan te bieden voor 25,- per jaar, en de klant daarmee een mate van zekerheid en service biedt.

Bestaande afspraken open breken

Bekend is dat het uitzoeken van een (niet all-inclusive) vakantie veel tijd kost. Mijn vraag voor een gezinsvakantie in het Spaanse Baskenland leverde bij het reisbureau keurig uitgezochte documentatie op maar viel tegen. Uiteindelijk kon ik zelf na vele uurtjes surfen een veel originelere reis samenstellen. Het uitzoekwerk had ik graag aan de specialist over gelaten. Alleen de specialist in kwestie had al jarenlange afspraken met vaste touroperators en kwam met een standaard aanbod.

Kristian Esser van Mrharder.com twitterde scherp tijdens het symposium: ‘als technologie de grondstof wordt/is dan wordt creativiteit het onderscheidend vermogen’.

Stel nu dat de reisorganisator mijn vakantieportefeuille gaat beheren? In oktober een smsje: Wilt u dat wij dat wintersportchalet voor u reserveren in de Italiaanse Alpen? Of liever dit jaar naar Oostenrijk? Daarbij een link naar mijn pagina online. Verheug me nu al.

En beloon mij als klant. Want natuurlijk wil ik korting bij mijn volgende boeking, of 3 weken gratis internet in het buitenland voor die pubers die altijd online willen zijn, of een aanbod om makkelijk mijn vakantie fotoalbum te laten maken. Merken hebben ambassadeurs nodig, die stap is sneller gezet als het merk daadwerkelijk voor je zorgt.

Innovatie en opleiden van mensen

Online Oxygen moet er in organisaties rondwaaien, twittert Marco van Leeuwen van de NHTV. Een heldere uitdrukking voor de noodzakelijke interne wendingen. Basale kennis over marketing, over e-commerce blijft nog nodig maar daarnaast vooral begrip van hoe klanten zij, en hoe ze zoeken naar reizen.

En die toekomstige klanten die nu nog scholier zijn, zijn dan wel altijd online maar moeten wel leren analyseren, leren creatief te denken, leren wat online gastvrijheid is. Dan gaan we mooie dingen beleven in de reisbranche.