Google heeft onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften in mobiele sites van smartphone gebruikers. Ze hebben in dit onderzoek de resultaten per branche uitgesplitst, zo ook naar travelwebsites. In dit blog deel ik de meest interessante uitkomsten van het onderzoek en waar smartphone gebruikers, met name in onze branche, behoefte aan hebben. 

Negatieve ervaringen zijn slecht voor je merk

Smartphone gebruikers houden niet van moeilijk te doorzoeken websites en websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel:

  • 72% geeft aan dat ze voor smartphone geoptimaliseerde websites belangrijk vinden. Maar bijna elke respondent geeft aan wel eens op zijn of haar smartphone een site bezocht te hebben die dat niet was.
  • 67% geeft aan dat ze eerder bij een mobiel vriendelijke website zouden kopen, daarbij geeft 61% van alle respondenten aan dat ze verder zouden shoppen als een website niet geoptimaliseerd was voor hun smartphone.
  • 55% van de respondenten zegt dat een negatieve ervaring op een mobiele website ook hun kijk op het merk beïnvloedt.

Wat willen ze van mobiele sites?

Gebruikers verwachten dat een site maximaal 5 seconden duurt om te laden. Maar over het algemeen geldt: hoe sneller, hoe beter. Het onderzoek wijst uit dat gebruikers graag een call-to-action willen zien wanneer ze op hun smartphone aan het surfen zijn.

Het design draagt natuurlijk onwijs veel bij aan de gebruiksvriendelijkheid van een app of mobiele website. Het onderzoek laat ook zien welke design toepassingen er worden gewenst door de respondenten.

Travelsites

Er zijn een aantal dingen die de respondenten van het onderzoek verwachtten van mobiele travelsites.

  • Checken van de vlucht status: 78 percent
  • Routebeschrijvingen of openingstijden: 74 percent
  • Check in voor een vlucht of bevestigen van een reservering: 69 percent
  • Vinden van een bedrijf: 65 percent
  • Inloggen in een account: 64 percent
  • Zoeken voor vluchttijden, hotels en autoverhuurders: 63 percent
  • Een telefoonnummer of e-mailadres kunnen vinden: 57 percent
Het wordt voor de respondenten dus steeds logischer dat zij in kunnen checken bij vluchten of reserveringen kunnen bevestigen. Het valt me op dat het boeken zelf nog niet zo vaak wordt genoemd dat het bij deze top 7 van functies mag eindigen.

Over het onderzoek

Google heeft twee onderzoeksbureaus ingeschakeld om het onderzoek te doen onder meer dan 1.000 respondenten in Amerika. De respondenten namen ook deel aan groepsdiscussies en hielden een dagboek bij over hun mobiele activiteiten. Het onderzoek vond plaats in het derde kwartaal van 2012.

Afbeelding: Phil Campbell (cc)