Vanmiddag tijdens de TravelNext borrel zoomen we in op wearables en de toekomst van de travel industrie. Het thema ‘mens en machine’ is hot en happening maar roept ook steeds meer vragen op, over hoe die authentieke klantwensen versus de persoonlijke (maar toch afstandelijke) technologie, er nu samen uit gaan komen in de toekomst.

Een mooi moment om het Global Report van World Travel Market eens onder de loep te nemen als voorproefje op wat de Nederlandse deskundigen vanuit de I am tomorrow community er vanmiddag over zullen zeggen.

Nu de World Travel Market is afgelopen, kunnen we de komende tijd aan de slag met het WTM Global Trends Rapport 2014, een product in samenwerking met Euromonitor International. Dit rapport benadrukt de opkomende trends in de wereldwijde reis- en toerisme-industrie. Het Global Trends Rapport heeft altijd in de voorhoede gestaan voor wat betreft het voorspellen van de belangrijkste trends voor het daaropvolgende jaar in de reis- en toerisme-industrie sinds de lancering in 2006.

Wat gaan wearables doen het komende jaar?

Technologische architectuur bij reisorganisaties

Volgens het rapport blijft technologie blijft de klantrelatie verstoren doordat reizigers zich verbinden met merken op meerdere apparaten, waaronder mobiele telefoons en wearables. Wearables worden snel mainstream (verwachting in 2015) en dus zullen reisorganisaties hun technologie zo flexibel mogelijk moeten vormgeven om hun klanten te kunnen volgen van het ene apparaat naar het andere. Daar komt het weer: relevant zijn voor je klant.

Wearables zijn nu al, maar steeds meer nog een belangrijk instrument voor reizigers die altijd en overal connected zijn met internet via diverse mobiele apparaten. Zodra er een internet verbinding beschikbaar is kunnen reizigers relevante meldingen en diensten ontvangen tijdens hun reis, zoals we die van de SOLOMO ontwikkeling kennen. Met wearables gaat dat nog net een stapje verder, want notificaties en informatie is dan continu beschikbaar en wordt gelezen vanuit jouw persoonlijke voorkeuren, dicht bij je. Je hoeft dus niet meer je telefoon te pakken, merken infiltreren zich als het ware in jouw ‘gewone’ leven op relevante momenten.

Expedia is daar al enige tijd mee bezig en CEO Dara Khosrowshahi zegt daarover:

“We build the technology so that those same notifications can easily go to a Google Glass or someone’s watch. With the proliferation of devices coming out, you have to build your technology with very flexible architecture, so that notifications can be sent to basically any device.”

Wanneer wearables mainstream worden

Volgens Euromonitor International’s Consumer Electronics onderzoek zullen wearables in 2016 pas echt mainstream gaan worden. Wanneer specifiek gekeken wordt naar de verkoop van internet-connected-wearables, zal de verkoop in 2016 (vergeleken met 2013) van 9 naar 180 miljoen stijgen.

De iWatch komt begin 2015 op de markt en dit zou wel eens de stroomversnelling kunnen zijn die de reiswereld in contact brengt met autonome wearables. Deze wearables zijn draagbare electronica inclusief processor en worden gebruikt als stand-alone producten. Passieve wearables verzamelen slechts data en koppelen dit aan andere devices.

wearables diagram

Enkele wearable apps

In app-land zijn er al verschillende apps ontwikkeld in de reiswereld die het leven van hun klanten een stukje gemakkelijker maken, want, deze kunnen connecten met je wearable (dit geldt nu alleen nog voor Google Glass, Samsung Galaxy Gear smartwatch en de Pebble Steel smartwatch):

  • Expedia: Met de Expedia app voor Samsung (september 2014) krijg je notificaties ‘op je pols’ waarmee je simpele gegevens als je vluchtinformatie kunt zien, gate veranderingen doorkrijgt en een landings-countdown kunt zien. Maar ook herinneringen zoals hoe laat je ook al weer moet uit checken bij je hotel. Het zijn de eerste stappen naar een nieuwe wereld waarin je continu wordt blootgesteld aan belangrijke persoonlijke informatie, maar dan op een ‘natuurlijke manier’. Aldus, Expedia.
  • Qunar: Deze app was het eerste Chinese debuut van travel apps in wearables (2013) en werd voor Samsung Galaxy gelanceerd in 2013. Qunar staat nog steeds bovenaan de lijst in populaire travel apps en bezit een schat aan data voor de Chinese reis industrie. Gebruikers zetten hun Galaxy Gear aan om te connecten en toegang te krijgen tot boekingsbevestigingen, vlucht reminders, maar ook weersomstandigheden, hotel berichten en zeer belangrijk: travel deals vanuit Qunar gebaseerd op hun persoonlijke voorkeuren.
  • Starwood: Deze app is gelanceerd in juni 2014, voor Google Glass. Via deze app kun je met de Glass een boeking maken in een van de Starwoord hotels, wereldwijd. Maar ook de explore functie met voice search voor het zoeken naar hotels is erin opgenomen om binnen de 1.200 hotels te zoeken op destinatie, of foto’s op te zoeken/ te plaatsen.
  • Iberia, Vueling en Air Berlin: Vueling maakte de eerste app voor de Sony smartwatch 2 en de Google Glass Explorer edition.Virgin Atlantic heeft dit destijds al meteen in gebruik genomen om te testen. Iberia ontwikkelde er een voor de Samsung Gear 2 om boekingen op te downloaden en Air Berlin maakte een app voor de Pebble Steel Smartwatch.

En nu Nederland

Logisch dat airlines de pioniers zijn die testen met wearables, immers is voor hen het meest relevant om de reiziger van continue updates te voorzien via diverse devices. Wanneer  zal KLM hun andere manier van social service online nu vooral nog gebaseerd op social profiling, omzetten naar een wearable architectuur?

Ook voor klassieke reisorganisaties klinkt dit best als muziek in de oren. In plaats van het bekende mailtje ‘veel plezier namens je reisadviseur’ een notificatie met daarin een count-down: hoeveel nachten slapen nog voor je vakantie/(zaken)reis. Iedere schakel binnen de keten kan er wel iets mee.

Vanmiddag doen we nieuwe inzichten op in hoe de Nederlandse reisindustrie aan de slag kan met wearables. Het zal een heikel avontuur worden voor wat betreft personalisatie en technologie in de industrie: hoe blijven we als merk een mens met handig gebruik van de machine.

Credits header afbeelding: John Bieler (CC)