Het zal je vast niet ontgaan zijn; het alweer 5de Webanalytics Congres komt er aan. Als lokatie is de eer te beurt gevallen aan Barbizon Palace (NH Hoteles), Amsterdam. Het gaat, heel verrassend, over het sturen op cijfers…En we gaan back to basics. Dat klinkt goed. Webanalyse, wat is/was dat ook alweer?

Programma van twee dagen
Een hele reut aan sponsoren zorgt voor sprekers en voor voldoende inkomsten. Het geheel is in 2-en gesplitst. 1 dag (16 maart) is bestemd voor de workshops. En de 2e dag (17 maart) vindt het (eigenlijke) congres plaats.

Webanalyse wordt steeds professioneler (zo vind men). Uitdaging zit ‘m volgens de organisatoren vooral in het koppelen van alle systemen met data. Vervolgens weer het op de juiste manier inzetten van deze grote hoeveelheid data. Signaleren, evalueren, personaliseren: hoe gaan uitgevers hier mee om, hoe doen e-commerce shops, maar ook online travel bedrijven en bijvoorbeeld banken?

Uitdaging in webanalyse
Wat ik persoonlijk nog steeds “de uitdaging” vind, is om het geheel uit het online hoekje te halen. Zeker de grote brands werken vaak crossmediaal. En de gemiddelde consument denkt niet in on- en offline.
Immers, de invloed van indirecte media (offline) is (nog steeds) niet te verwaarlozen. Wat voegt TV direct en indirect toe aan m’n bezoekvolume? Stijgt het direct verkeer aandeel? Oke, m’n zoekvolume in Google zal stijgen. Maar na hoe lang is dit (TV) effect uitgewerkt? En neemt de waarde van m’n brand toe als ik alle media stromen goed op elkaar afstem? En waar ken je de conversie aan toe? Alleen online of ook (deels) online? Dus hoe interpreteer je alle cijfers???

Koplopers qua webanalyse
Maar ik dwaal af. Geen idee of dit aan bod zal komen. M’n verwachting is dat voornamelijk de financiële spelers en de partijen uit de travel branche voorop zullen lopen in de webanayse materie. Enkele sprekers op de 2e dag zijn o.a.: Wouter Blok (Easytobook), Erik Idzenga van MoneYou (ABN Amro), Wouter de Vries van Ditzo en Bob Langerak van de KLM. Daar mag je wel iets van verwachten.
De investering voor beide dagen bedraagt € 695,-. 1 dag bijwonen kan ook. Kijk op de speciale congressite voor alle prijzen, het precieze programma, alle sprekers en de lokatie.