Op de webwinkelvakdagen gaf marketeer Jonas de Groot een presentatie over de Sundio Group. Jonas start met een filmpje over een van de labels van Sundio Group. Een grote doelgroep is jongeren die een onbezorgde vakantie wil beleven, bij het label GoGo tours. Sundio produceert reizen en verkoopt dat via het retail kanaal en via haar online kanalen. Met 170 mensen vanuit Rotterdam, een omzet van 400 miljoen euro en 800.000 reizigers heeft Sundio ambitieuze groeiplannen.

Klantcontact

Met 150.000 bezoekers op de website en 1600 telefoontjes per dag is er heel veel klantcontact. Alles gebeurt in het eigen callcenter, zowel de webcare voor bijv. social media als de telefoontjes die binnenkomen. De mensen die er werken zijn niet zomaar werkstudenten, maar deskundige reisadviseurs, om de klanten een goed antwoord te kunnen geven. Twitter is ingericht als webcare kanaal, niet voor sales. Facebook wordt ingezet om op bestemmingsniveau informatie te geven. Bijv. met pagina’s als “met Sunweb naar Turkije“. Het doel is after-sales informatie geven, nog voor vertrek van de reiziger. Het aantal likes gaat van 10 tot ruim 300 likes, nog niet zo groot. Wel bouwt Sundio hiermee een community op van mensen die met Sunweb naar een zelfde bestemming gaan. Voordeel hiervan is de social proof die ontstaat.

Klantcontact via het callcenter gaat nog via het 0900 nummer met een tarief van 15 cent per minuut. Het doel was om bezoekers af te schrikken en liever via internet te gaan zoeken. De nieuwe doelstelling is om geen kosten meer te vragen.

Marketing

Met de nieuwe reclame films (offline marketing) op TV heeft Sunweb als doel potentiële klanten te laten zien dat ze veel service verlenen aan haar reizigers.

http://www.youtube.com/watch?v=crqdPc29sBw

Jammer dat de tekst bij de youtube filmpjes nog niet SEO geoptimaliseerd is. Dat is ook te zien aan het lage aantal views van de filmpjes.

Elk jaar worden er ook 200.000 catalogi verstuurd. De brochure is echter ook geoptimaliseerd voor tablets, maar de site zelf is nog niet optimaal voor tablets.

Online bouwt Sundio aan het merk via Criteo, Zoover, de affiliatie netwerken TradeTracker en Daisycon, Sanoma en Google. Alle uitgaven worden doorgerekend op CPA. De conversie attributie is nog niet op orde. Ze kennen het kanaal wel, maar Sundio gebruikt nog steeds het last-cookie-counts principe. De grootste uitdaging voor Sundio ligt in het afstemmen van alle kanalen zodat het effect optimaal is en kostentechnisch efficiënt.

Op 14 Juli 2011 was er een recorddag vanwege de slechte zomer. Er is toen last-minute een last-minute campagne opgezet waarmee elke dag de abri’s op het allerlaatste moment werden behangen met de nieuwe aanbieding voor die dag. Die campagne heeft vooral veel bekendheid gegenereerd in de vakpers.

Sales

De boekingsengine werken heel goed volgens Jonas. Maar de engine is niet meer het belangrijkste. Het gaat om de totale user-experience. Sundio is bijv. actief met een project “site-speed” om de gebruikerservaring te vergroten. (Daarnaast heeft dit een positieve invloed op SEO heeft Google recent wederom kenbaar gemaakt)

Het retailmerk zit nog te weinig in de genen. In direct-selling is Sundio veel beter. Vanuit de zaal kwamen er nog een aantal vragen.