Het zal je niet ontgaan zijn: het is vandaag Valentijnsdag. De dag van de liefde en de dag van de commercie. Dus liggen er verschillende kansen voor bedrijven: de bloemist hoopt extra bloemen te verkopen en de HEMA zal extra kaarten hebben laten aanslepen. Ook voor de reisbranche liggen er kansen, maar benutten zij deze kansen online?

Allereerst heb ik in Coosto gekeken hoeveel mensen op social media praten over Valentijnsdag in combinatie met woorden zoals ‘hotel’, ‘nachtje weg’, ‘overnachting’ en ‘ertussenuit’. Ik vind zo’n 3.000 berichten:

hotel1

Different Hotels

Een flink deel van deze berichten komen af van hotels die hun eigen actie benoemen, een ander deel komen af van mensen die delen dat ze een hotel willen boeken of hebben geboekt. Kijkend naar de trending topics zie ik dat de actie van ‘Different Hotels’ eruit schiet: deze actie wordt enorm vaak online gedeeld:

hotel2

Hard roepen…

Zoals ik al zei: hotels zijn online hard aan het roepen dat je vooral hun hotel moet boeken. Ik heb gekeken waarover gebruikers die ‘hotel’ in hun naam hebben staan (bijvoorbeeld in hun Twitteralias of in hun Facebooknaam, dit zijn duizenden gebruikers) online praten in de afgelopen maand. Dit levert het volgende beeld op:

hotel3

Kortom, de hotels zijn online druk bezig om gasten te werven voor hun hotel op Valentijnsdag. Hartstikke slim, zou je denken.

… maar niet luisteren

Er is echter een probleem: de hotels roepen voornamelijk, maar luisteren niet. Van de laatste 10.000 tweets geplaatst door een hotel, is 13% een @Mention. Dit betreft veelal het beantwoorden van vragen. Ik licht enkele voorbeelden uit van mensen die online vragen naar een hotel, maar waar geen reactie op is gekomen:

tweet

tweet2

tweet3

tweet4

Al met al kunnen we constateren dat hotels veel doen met sociale media, maar het is zonde om te zien dat ze langs hun potentiële gasten heen communiceren. Het spreekt voor zich dat hier een enorme kans ligt voor de hotels.

Deze blogposting is ook verschenen op Coosto.