Iedereen weet het: social media kun je voor talloze redenen inzetten als organisatie. Een eerder verschenen blog over de ITB 2013 geeft tien redenen waarom een reisbureau social media in zou moeten zetten. Maar welk social media kanaal zet je waarvoor in? We kijken naar tips van Sundio Groep.

Sundio Groep

Vorige week was ik bij een presentatie van de Sundio Group en één van de onderwerpen was de social media die worden ingezet en vooral met welk doel. Om even terug te gaan naar de basis, gaf Sundio antwoord op een belangrijke vraag: Waarom moet je als bedrijf relevant zijn op social media? Als antwoord daarop gaven zij een inkijkje in de drie manieren die zij gebruiken om relevant te zijn voor fans en volgers op hun kanalen. En natuurlijk waarom mensen Sundio zouden moeten volgen.

  1. Service – mensen verwachten dat je als bedrijf op social zit en dat ze daar vragen kunnen stellen, in elke stap van hun customer journey. Voordat ze op vakantie gaan als plek om advies te vragen, maar ook op het moment dat je op bestemming bent. En mensen verwachten dat je als organisatie een goede service verleent op social media, als je niet snel reageert, maar dat wel promoot, dan zullen ze je niet meer serieus nemen.

Blog Sundio - 1 service

  1. Merken willen de doelgroep inspireren door content en proberen een verbinding met de bezoeker aan te gaan. Een voorbeeld is HUSK, een van de jongerenmerken van Sundio die probeert bij de doelgroep aan te sluiten door de samenwerking met Spotify. En daarmee is HUSK het allereerste wintersportmerk is dat met Spotify werkt.

Blog Sundio - 2 experience

  1. Sales, waar het natuurlijk allemaal om draait. Door aanbiedingen en kortingen te plaatsen, houd je je fans op de hoogte van de trends rondom vakanties.

Blog Sundio - 3 sales

Sundio gebruikt verschillende kanalen, met elk specifieke doelen. Alleen Facebook is een kanaal waarop alle drie de doelen geïntegreerd zijn, vanwege de omvang van de kanaal. Voor de customer service worden ook Twitter en Whatsapp ingezet. Om de reiziger te inspireren worden bijna alle kanalen gebruikt, op Facebook, YouTube, Instagram, Snapchat, Pinterest en de blogs wordt ingespeeld op de experience van reizigers. Zodat ze geïnspireerd zullen raken door een bepaald merk en daar ook bij boeken. Tenslotte de sales, die worden voornamelijk ingezet op Facebook, maar ook uit de andere kanalen kunnen boekingen volgen.

Blog Sundio - trends en ontwikkelingen

Mix and match: inspiratieplatform Facebook & verkoopplatform Instagram

De manier van Sundio is duidelijk: het werkt. Maar wat gebeurt er als de social world langzaam verschuift? Vorige week verscheen de blog al: Wie gaat de eerste reisretailer zijn op Pinterest? Door de buy-button op Pinterest wordt het mogelijk om niet alleen geïnspireerd te raken, maar nu zijn de producten ook te koop. Een ander platform is Google+, wat startte als een netwerkomgeving, maar ineens omhoog steeg als inspiratieplatform bij reizigers.

Zouden meerdere social media kanalen over de kop gaan, wordt Instagram straks ook een verkoopkanaal? En zou Facebook het inspiratieplatform kunnen worden in plaats van Instagram of Pinterest? Het ligt er maar net aan hoe je social media inzet, en nog belangrijker: met welk doel. Zo heeft Sundio met XTravel wel bewezen dat zelfs Whatsapp ook een campagnekanaal kan zijn, terwijl het voornamelijk nog ingezet werd als servicekanaal. Want om een vakantie te winnen, moest je met vier vrienden een groepsapp starten, waar een reisleider van X-Travel aan toegevoegd moest worden. Vervolgens werden er per app opdrachten gestuurd die uitgevoerd moesten worden om kans te maken op de prijs.

Door kleine veranderingen in je social media strategie, maar ook te proberen wat de sterktes en zwaktes zijn van elk kanaal en de match met jouw doelgroep kan er heel wat veranderen. Sundio Groep probeert veel en analyseert vervolgens de resultaten. Ook de kanalen zelf zijn telkens aan veranderingen onderhevig, kijk maar naar Pinterest, hadden we verwacht dat het een verkoopkanaal zou worden? En kunnen we bedenken dat Facebook straks wellicht enkel een inspiratieplatform gaat zijn?

Credits headerafbeelding: Sean MacEntee