Disruptieve organisaties zijn de laatste jaren in volle gang en groeien hard. Google is er ook zo één, welke ontwikkelingen en geruchten zijn er gaande rond Google in de travel branche? En moet de travel branche zich zorgen maken of is er geen bedreiging?

Google is everywhere

Google is een grote macht op het internet, al dan niet de grootste. En dat laten zij op vele manieren zien. Een aantal jaar geleden zijn ze begonnen met Google Flights. Een zoekmachine om de beste tickets en prijzen te vinden voor je vlucht. In het begin, nu al zo’n vijf jaar geleden, toen Google Flights alleen in de VS werd geïntroduceerd, was er geen bedreiging, dat werd zo’n beetje overal verkondigd. Vooralsnog wordt Google altijd goed in de gaten gehouden, want met Google Travel, Hotel Finder & Flights weet je het maar nooit. Maar nu Google deze dienst internationaal laat groeien, kunnen we er dan nog steeds zo tegen aan kijken?

Nieuwe feature

In februari heeft Google haar vluchtenzoekmachine bijgewerkt met een aantal tools. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld nu ook zoeken op bepaalde plaatsen of interesse, na Booking.com gaat ook Google mee in trend van de ‘passion search‘.

Google in de travel branche

Bij de resultaten geeft Google dan de beste prijzen voor de tickets van luchtvaartmaatschappijen die op de wat kleinere airports aanwezig zijn. Laten we dat eens ontdekken. Zoals hierboven kies ik ervoor om 1 week in juni weg te gaan. Voor de plaats kiezen we Europa en voor Duurzaam Toerisme. En dit krijg ik te zien:

Google in de travel branche

Een overzicht met prachtige foto’s om de reiziger te verleiden, perfect om de reiziger in de inspiratiefase te pakken te krijgen. Ik kies voor Oslo.

Google in de travel branche

Direct staan de vluchten en hotels voor me klaar. De hotelprijzen zijn trouwens niet direct zichtbaar, maar als je op ‘hotels weergeven’ klikt, zie je direct een lijst van hotels, prijzen en een kaart waar ze zich bevinden.

Bedreiging of …?

Om dit te kunnen beslissen moeten we naar de twee verschillende sub branches kijken: de airlines en hotellerie.

Airlines

Even terug naar het voorbeeld van Oslo, daar zien we dat de grote en kleine airlines worden meegenomen. Voor de boeking wordt er doorverwezen naar de airline. Is het voor hen dus concurrentie? We kunnen veronderstellen dat een reiziger -waarschijnlijk niet voor een aantal specifieke airlines- naar die specifieke website gaat om een bestemming te zoeken. Waar willen we heen? Laten we gaan kijken of de site van airline X.

Concurrentie in prijzen is er wel. De eerste drie worden dan wel direct weergegeven, maar voor de rest moet je doorklikken. De boekingen hangen af van de trip, net als het raadplegen van de beschikbare vluchten. Er zijn meerdere micro momenten verspreid over langere perioden.

Door de toename in mobiele boekingen, is het open hebben staan van zo’n 10 tabs in een mobiele omgeving geen optie. Het aanbod moet snel, effectief en in smallere tijdsperioden beschikbaar zijn. Daarmee kwam de introductie van Book on Google voor vluchten en hotels op gang, waarbij de airline, het hotel of de OTA, nog steeds de customer relationship ‘kan beheren’. Zij verzamelen het e-mail adres, sturen de mail, creditcard info, etc. Het aantal boekingen via Flight search verdubbeld ieder jaar. In 2015 steeg het aantal verwijzingen naar airline partners met 250%.

Hotels

Hoe zit het dan met de hotels? Deze worden toch al van elkaar gescheiden op het moment dat een reiziger kiest voor de interesses. Ik heb dan Duurzaam Toerisme gekozen, waar de hotels dan ook naar gesorteerd staan, per stad/regio uiteraard. De ‘grote’ concurrentie ben je als hotel dan al kwijt, je staat niet meer tussen de duizenden hotels als er voor een categorie is gekozen. Maar dan gaat het om locatie en prijs. Zoals ik al eerder aangaf, worden de hotels op een kaart weergegeven. Deze ‘openlijke’ concurrentie kun je dus vergelijken met de airlines.

Fees en commissies

Moeten we ons nou echt zorgen maken om Google in de travel branche? In mijn ogen niet, het is een volgende prijsvergelijkingssite voor vluchten en hotels. Al zegt Google zelf die ambitie niet te hebben. Maar erg bedreigend vind ik het niet. Daarbij lees je tegenwoordig over de ontzettend hoge commissies en fees die organisaties moeten betalen aan OTA’s om überhaupt opgenomen te worden. Wellicht dat Google Flights hier juist een oplossing kan bieden, zij werken namelijk niet met fees en commissies, maar met CPC’s. Aan de aanbieder kant wordt Google serieus genomen. Met name aan de Flights kant, is Google in een steeds betere positie.

Ik ben benieuwd hoe jullie er vanuit je expertise over denken, deel het met ons!