‘Prikkel de koopnop’. Pinterest doet het gewoon en heeft het bestellen van ‘pinbare’ producten eenvoudig gemaakt. De ‘buyable pins’ waren eerst alleen beschikbaar voor iPhone en iPads, nu ook voor Android systemen. Kan de reiswereld zich verheugen op een nieuw verkoopkanaal?

Sinds de lancering zijn er 60 miljoen artikelen op Pinterest te koop. Daarnaast heeft Pinterest aansluiting gezocht bij e-commerce platforms IBM Commerce, Magento, en Bigcommerce zegt Emerce. Het idee is dat als klanten iets leuks ontdekken zij dat meteen kunnen bestellen.

En dat zou weleens heel interessant kunnen worden voor de travel industrie.

De toegevoegde waarde van Pins en Boards

In een eerdere Pinterest serie die wij op TravelNext gepubliceerd hebben, is al gekeken naar hoe je als reisretailer Pinterest kunt inzetten. Daarin werden de vragen beantwoord hoe je nu gemakkelijk een effectief pinboard creëert met groot bereik. Vervolgens werd er gekeken naar het opbouwen van volgers en verkeer op je Pinterest pagina. Want, wil je als reisretailer nu eenmaal succes hebben, dan moet je inzicht hebben in wat wel en niet werkt, voor Pinterest specifiek, net als dat je dat voor elk ander social medium zou willen weten. Selectief, persoonlijk, consistent en deelbaar zijn, waren een aantal genoemde speerpunten die de basis vormen van een vliegende start op dit visuele contentkanaal. Tenslotte werd er aandacht geschonken aan het bepalen van een strategie op Pinterest. Hoe bedenk je bijvoorbeeld een strategie van een bord, van een pin, maar ook wie gaat het beheren?

Case: reizen en mode = retail?

Als je deze eerste stappen als reisretailer hebt doorlopen, kun je nadenken over wat de volgende stappen zouden moeten zijn. Met dergelijke ontwikkelingen (koppeling van pins aan webshops) zou het snel kunnen zijn dat ook reisproducten direct te bestellen worden. Wel, wellicht niet reisproducten (als in reizen), maar waarom geen online reisgadgets via Pinterest gaan aanbieden? De eerste vereisten zijn een koppeling aan e-commerce websites, waarbij ik me al eens heb afgevraagd of de traditionele reisretail niet een mooie etalage zou kunnen zijn voor alles wat online te vinden is, inclusief producten. Pinterest als verkoopkanaal moet dus niet te letterlijk worden genomen, maar kan gezien worden als de ultieme Cross Over Innovation.

Er is al eerder gekeken naar de mogelijke cross-over tussen mode en reizen. En wat de slimmigheden uit de modewereld voor de reiswereld zouden kunnen betekenen.

Voorbeeld Meshu

Bij Meshu wordt mode met reizen met elkaar verbonden in 1 concreet product. Meshu maakt van alle fysieke plaatsen die jij als consument ter wereld bezocht hebt, een grafisch kunststuk die je kunt laten ‘3dprinten’ in de vorm van een ketting.

retail travel

Dit soort producten zou simpel via Pinterest aangeboden kunnen en vormt een eerste kanaal richting de reiswereld. Waarom zouden reisretailers niet kunnen gaan samen werken met andere experts in retail, om ook fysiek optimale inspiratie te kunnen bieden. Retailers moeten jagen!

Case Four Seasons

Four Seasons hotels heeft al eerder laten zien met Pin.Pack.Go dat Pinterest een toegevoegde waarde voor hen heeft opgeleverd. Door de conciërge te laten pinnen en borden te laten maken, in samenwerking met reizigers is het hotel al met de consument in de planningsfase in contact gekomen.

Het aanbieden van kekke (reis)retail producten zou dat soort vroege contactmomenten alleen maar meer kunnen versterken.

Toekomst gegarandeerd: winkelconcept 3.0

Jezelf in de kijker spelen mag. Correctie: moet. In de discussie hoe de ideale reiswinkel er nu uit moet zien (denk aan implementatie van technologie, specialisatie in een bepaalde bestemming), komt eigenlijk nooit terug hoe, op basis van aanbod in de fysieke winkel, een reisretailer zich zou kunnen onderscheiden. Ja, de Oculus, en ja de tablets. Maar wat is nu echt voor de reiziger leuk? Is er werkelijk nooit gedacht aan travelgadgets en echte retail producten? Een gemiste kans, als je bedenkt dat mensen die reeds in je winkel komen, al in de ‘reissfeer’ komen. Denk aan een ANWB winkel 3.0. Een reiswinkel klaar voor de toekomst, met producten van nu. Leuke producten, die je ook nog eens op Pinterest ook zou kunnen aanbieden.

En dan nog iets: met Pinterest Places kun je vervolgens ook nog eens de locatie toevoegen aan je Pins. Van al je inspiratieboards kun je een hele travelmap maken, zodat je je als marketeer ook nog in de kijker kunt spelen van je potentiële klant. Zijn er weer voldoende redenen om je weer eens even op Pinterest te begeven? En vanuit dit kanaal de mogelijkheden opnieuw te herzien?

Morgen beginnen? Check hier de Pinterest voor Travel mini cursus die we samen met TravelNext blogger Nienke Krook ontwikkelden:

  1. Pinterest voor travel – de introductie
  2. Pinterest voor travel – volgens en verkeer opbouwen
  3. Pinterest voor travel – een strategie bepalen

Credits header afbeelding: MKHMarketing (CC)