Alweer enige tijd geleden mocht ik voor Lectric Internet opleidingen een korte presentatie houden over de stand van zaken rondom internet en uitgeven. De uitgeversbranche is een enorme uitdagende branche waar nu veel op het spel staat. Wordt het offline, online of gaan we cross-mediaal? Lees hieronder het verslag van Mariet de Haas redacteur van Mediafacts.nl

Uitgever, ken internet en online marketing!

Martin van Kranenburg verkondigt dat uitgevers vaak te weinig kennis hebben van internet en online marketing. De zelfstandig uitgever en trainer voor Lectric komt uit de reiswereld. Nu gebruikt hij die kennis om onder meer redacties te leren naar Google te luisteren. “Op welk woorden zoekt je doelgroep het meest? Zit je niet in de top 3 op Google (marktaandeel 90%!), dan besta je niet.” 

De uitgevers, en ook de zaal deze dag, maant hij een dashboard in te richten. ‘Meten is weten’. Van Kranenburg merkt dat zijn klanten vaak niet meer dan een paar keer per jaar kijken naar bezoekersstatistieken. Dat moet minimaal wekelijks. “Stel harde doelstellingen op en monitor continu de resultaten.”

De online kennis moet je verder zelf in huis hebben. Want laat je een externe partij het opzetten en pak je het daarna zelf weer op zonder het spel echt te begrijpen, dan worden dezelfde fouten opnieuw gemaakt. Van Kranenburg noemt er een paar. Geen 404-site, te lange formulieren, het ontbreken van een call to action, geen verhuisplan: “verhuist  je bedrijf, dan stuur je kaartjes. Verhuist je site, dan moet met name bij Google bekend zijn waar de artikelen voortaan te vinden zijn. Anders raak je heel veel verkeer kwijt.”

Veel draait om usability. “Weet hoe je publiek denkt en zoekt en richt daar je site op in. Bezoekers zijn onrustig, ongeduldig en onzeker. Zorg dat de site zo helder is, dat mensen vinden wat ze zoeken en terugkomen.”

Van Kranenburg geeft vele regels en tips. Het gaat er voor uitgevers slechts om om die – consequent – op te volgen. Want het gouden ei, dat hebben ze al: dat is de unieke content. Met kennis van internet en online marketing moet dat zijn uit te broeden tot een succes. 
Tip van Van Kranenburg: Steve Krug – ‘Don’t make me think.’ “De bijbel op het gebied van usability.”“

Verslag workshop ‘Van klassieke publisher naar online uitgeverij’, Nationale Uitgeefdag 13 november 2008, door Mariet de Haas. Bron: www.nationaleuitgeefdag.nl