• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Worden uitgevers de nieuwe retailers?

1 december 2008 door Martin van Kranenburg

Alweer enige tijd geleden mocht ik voor Lectric Internet opleidingen een korte presentatie houden over de stand van zaken rondom internet en uitgeven. De uitgeversbranche is een enorme uitdagende branche waar nu veel op het spel staat. Wordt het offline, online of gaan we cross-mediaal? Lees hieronder het verslag van Mariet de Haas redacteur van Mediafacts.nl

Uitgever, ken internet en online marketing!

Martin van Kranenburg verkondigt dat uitgevers vaak te weinig kennis hebben van internet en online marketing. De zelfstandig uitgever en trainer voor Lectric komt uit de reiswereld. Nu gebruikt hij die kennis om onder meer redacties te leren naar Google te luisteren. “Op welk woorden zoekt je doelgroep het meest? Zit je niet in de top 3 op Google (marktaandeel 90%!), dan besta je niet.” 

De uitgevers, en ook de zaal deze dag, maant hij een dashboard in te richten. ‘Meten is weten’. Van Kranenburg merkt dat zijn klanten vaak niet meer dan een paar keer per jaar kijken naar bezoekersstatistieken. Dat moet minimaal wekelijks. “Stel harde doelstellingen op en monitor continu de resultaten.”

De online kennis moet je verder zelf in huis hebben. Want laat je een externe partij het opzetten en pak je het daarna zelf weer op zonder het spel echt te begrijpen, dan worden dezelfde fouten opnieuw gemaakt. Van Kranenburg noemt er een paar. Geen 404-site, te lange formulieren, het ontbreken van een call to action, geen verhuisplan: “verhuist  je bedrijf, dan stuur je kaartjes. Verhuist je site, dan moet met name bij Google bekend zijn waar de artikelen voortaan te vinden zijn. Anders raak je heel veel verkeer kwijt.”

Veel draait om usability. “Weet hoe je publiek denkt en zoekt en richt daar je site op in. Bezoekers zijn onrustig, ongeduldig en onzeker. Zorg dat de site zo helder is, dat mensen vinden wat ze zoeken en terugkomen.”

Van Kranenburg geeft vele regels en tips. Het gaat er voor uitgevers slechts om om die – consequent – op te volgen. Want het gouden ei, dat hebben ze al: dat is de unieke content. Met kennis van internet en online marketing moet dat zijn uit te broeden tot een succes. 
Tip van Van Kranenburg: Steve Krug – ‘Don’t make me think.’ “De bijbel op het gebied van usability.”“

Verslag workshop ‘Van klassieke publisher naar online uitgeverij’, Nationale Uitgeefdag 13 november 2008, door Mariet de Haas. Bron: www.nationaleuitgeefdag.nl

Gerelateerde Berichten

  • Uitgevers worden de nieuwe retailers

    Uitgevers hebben het moeilijk. Inkomsten uit print advertenties dalen. De verwachting is zelfs dat tussen…

  • Google resultaten worden persoonlijk

    Alles wordt onderworpen aan een review. Alles wordt op basis van je persoonlijke voorkeur. Dus…

  • TravelNieuws: vandaag gelanceerd nieuwe e-commerce site voor Transavia

    Transavia lanceert vandaag zijn volledig nieuwe site in Nederland en Frankrijk. De focus ligt op…

Categorie: E-commerce Tags: Mediafacts, Uitgevers worden retailers

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

KLM reizen Social Media Booking.com travel Airbnb instagram Vakantiebeurs technologie Facebook Expedia TUI hotels onderzoek NHTV reviews destinatiemarketing mobiel TripAdvisor Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring