Worldticketshop verandert van koers en is een online marktplaats begonnen waar consumenten hun kaartjes voor evenement kunnen verkopen. “De prijzen zijn lager, maar er wordt wel meer verkocht”, aldus Sebastian Monteban, CEO van Worldticketshop. Monteban: “De prijzen zijn in de maand dat we live zijn met 30 procent gedaald, maar het aantal verkopen is wel gestegen met 50 procent. Dat is denk ik een causaal verband. De prijzen zullen bij een groter aanbod lager worden, wat weer gunstig is voor de conversie.”
.
Voorheen kocht Worldticketshop zelf tickets in om verder te verkopen. “Nu we een marktplaats zijn, hebben we zelf geen tickets meer in handen. We willen niet meer actief zijn als verkoper, maar alleen faciliteren”, vertelt Monteban.

Borg voor de transactie
Het idee van een marktplaats is veel schaalbaarder, meent Monteban die eBay en het Nederlandse Marktplaats als voorbeeld heeft. “Wat het risico is bij die andere twee, is dat je een kat in de zak kunt kopen. In ons geval bijvoorbeeld een vals e-ticket. Wij daarentegen, staan borg voor de transactie.” De verkopende partij moet zijn creditcard-gegevens invoeren. Als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt, dan belast Worldticketshop zijn creditcard. De koper krijgt in zo’n geval 120 procent van het aankoopbedrag terug.

Het idee is niet nieuw. Europese ticketplatformen Seatwave, Viagogo en GetMeIn behoren tot de concurrentie. Toch denkt Monteban dat de markt groot genoeg is. “Op de markt voor tickets is ruimte voor meerdere partijen. Onze insteek is dat we iedere consument de mogelijkheid willen geven een ticket te verkopen in hun eigen taal, door heel Europa heen.” De site moet op termijn in 20 talen worden aangeboden.

Nieuw verdienmodel
Er wordt gewerkt met een commissiemodel. Worldticketshop strijkt 21,72 procent netto commissie op. Een ticket waar de koper 100 euro voor wil hebben, zal op de site 134,86 euro kosten, inclusief commissie en BTW. Monteban wil geen absolute aantallen geven over het aantal tickets dat de eerste maand is verkocht. “Daar zijn we voorzichtig mee omdat de concurrentie ook graag wil weten wat wij doen.” Wel wil hij nog kwijt dat de site rond de 100.000 unieke bezoekers per dag trekt, binnen heel Europa.

Het nieuwe model moet de omzet gaan verhogen. Monteban: “We denken de omzet te kunnen verdrievoudigen. De prijzen zijn nu met 30 procent gedaald en dat zal nog verder dalen. De marges zijn misschien lager, maar het gaat uiteindelijk om volume en schaalbaarheid.”

Dit artikel is gespot op Emerce.nl