• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Worldticketshop kiest voor marktplaatsmodel

7 oktober 2010 door Martin van Kranenburg

Worldticketshop verandert van koers en is een online marktplaats begonnen waar consumenten hun kaartjes voor evenement kunnen verkopen. “De prijzen zijn lager, maar er wordt wel meer verkocht”, aldus Sebastian Monteban, CEO van Worldticketshop. Monteban: “De prijzen zijn in de maand dat we live zijn met 30 procent gedaald, maar het aantal verkopen is wel gestegen met 50 procent. Dat is denk ik een causaal verband. De prijzen zullen bij een groter aanbod lager worden, wat weer gunstig is voor de conversie.”
.
Voorheen kocht Worldticketshop zelf tickets in om verder te verkopen. “Nu we een marktplaats zijn, hebben we zelf geen tickets meer in handen. We willen niet meer actief zijn als verkoper, maar alleen faciliteren”, vertelt Monteban.

Borg voor de transactie
Het idee van een marktplaats is veel schaalbaarder, meent Monteban die eBay en het Nederlandse Marktplaats als voorbeeld heeft. “Wat het risico is bij die andere twee, is dat je een kat in de zak kunt kopen. In ons geval bijvoorbeeld een vals e-ticket. Wij daarentegen, staan borg voor de transactie.” De verkopende partij moet zijn creditcard-gegevens invoeren. Als de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt, dan belast Worldticketshop zijn creditcard. De koper krijgt in zo’n geval 120 procent van het aankoopbedrag terug.

Het idee is niet nieuw. Europese ticketplatformen Seatwave, Viagogo en GetMeIn behoren tot de concurrentie. Toch denkt Monteban dat de markt groot genoeg is. “Op de markt voor tickets is ruimte voor meerdere partijen. Onze insteek is dat we iedere consument de mogelijkheid willen geven een ticket te verkopen in hun eigen taal, door heel Europa heen.” De site moet op termijn in 20 talen worden aangeboden.

Nieuw verdienmodel
Er wordt gewerkt met een commissiemodel. Worldticketshop strijkt 21,72 procent netto commissie op. Een ticket waar de koper 100 euro voor wil hebben, zal op de site 134,86 euro kosten, inclusief commissie en BTW. Monteban wil geen absolute aantallen geven over het aantal tickets dat de eerste maand is verkocht. “Daar zijn we voorzichtig mee omdat de concurrentie ook graag wil weten wat wij doen.” Wel wil hij nog kwijt dat de site rond de 100.000 unieke bezoekers per dag trekt, binnen heel Europa.

Het nieuwe model moet de omzet gaan verhogen. Monteban: “We denken de omzet te kunnen verdrievoudigen. De prijzen zijn nu met 30 procent gedaald en dat zal nog verder dalen. De marges zijn misschien lager, maar het gaat uiteindelijk om volume en schaalbaarheid.”

Dit artikel is gespot op Emerce.nl

Gerelateerde Berichten

  • Zij kiest en hij gaat mee

    Dat het voornamelijk vrouwen zijn die de vakanties uitzoeken, dat wisten we al. Maar nu…

  • Reisbranche kiest vaker voor klantcontact via chat.

    Bij steeds meer reisorganisaties is een chatapplicatie op de website geïnstalleerd om het contact met…

  • Een derde van de boekers bij Treinreiswinkel kiest voor CO₂-compensatie

    GreenSeat is een organisatie die reizigers in staat stelt om de CO₂-uitstoot van hun reis…

Categorie: E-commerce Tags: Worldticketshop

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen Vakantiebeurs Google TUI TripAdvisor Facebook reviews mobiel KLM travel hotels Airbnb Booking.com technologie NHTV onderzoek Social Media Expedia instagram destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring