Bol.com is de beste website volgens de Nederlandse consument. Het grootste online warenhuis van het land staat op nummer 1 in de jaarlijkse WUA! Top 100 websites. Booking.com, winnaar van de voorgaande twee edities, is met minimaal verschil naar de tweede plaats verwezen. BCC.nl is de derde website die een score van 8 of hoger haalt. De Top 100 is gebaseerd op 13.381 websitebeoordelingen van 2.090 respondenten.

Booking.com op nummer 2

Na twee overwinningen moet Booking.com de eerste plaats aan Bol.com laten, maar toont het in de eigen branche dezelfde dominantie. Consumenten die op zoek zijn naar hotelkamers, kunnen niet om Booking.com heen. Door het centraal stellen van de klant, biedt Booking.com de beste informatie van alle websites en is het een vaste waarde bovenin de ranglijst van de WUA! Top 100.

De top-travel websites

In de top 25 van de Top 100 staan aardig wat travel websites. KLM.com staat op een goede 5e plaats na vorig jaar op de 23e plek te eindigen. Arke.nl gaat van de 29e naar de 8e plaats. Nog een flinke stijger is Sunweb.nl, die van de 55e plaats in 2011 naar de 12e plaats klimt.

Een verlies gaat uit naar Transavia, die van een fameuze 2e plaats zakt naar de 15e in de ranglijst. Hotels.nl staat voor het eerst in de Top 100 en betrekt de 18e plaats. De website van D-reizen zakt 3 plaatsen naar nummer 20. En CheapTickets.nl stijgt van de 44e naar de 24e plaats.

Over het onderzoek

De Top 100 websites is een resultaat van de WUA! Web Performance scan. Op basis van de thema’s doorgaan, voorkeur, eerste indruk, web imago, kwaliteit, vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid, informatiewaarde en vormgeving wordt een gemiddelde score berekend: de Web Performance Score. Deze score, over alle onderzoeken die WUA! uitvoerde in zes verschillende branches in een jaar tijd, vormt de basis voor de WUA! Top 100 Websites 2012. De onderzoeksmethode in het kort:

  • Respondenten oriënteren zich achter een computer online op een product of dienst.
  • De zoekstrategie en beslissingsfactoren zijn vrij om zelf te bepalen
  • Na 2 uur kiezen de respondenten een favoriete aanbieder.
  • In een groepsdiscussie worden vervolgens alle bevindingen besproken.

Het onderzoek is uitgevoerd van augustus 2011 tot en met juli 2012. Er zijn totaal 1.750 websites beoordeeld door 2.090 respondenten (opleidingsniveau MBO of hoger).