Afgelopen vrijdag 21 september was de 2de Young Skål bijeenkomst in het Postillion Hotel te Bunnik. DE gelegenheid voor ambitieus en toeristisch georiënteerde ‘Young Professionals’ om hun kennis, ambities en ervaringen te delen met zowel elkaar als met deskundigen uit het toeristische werkveld. Dit keer stonden de thema’s ‘online’ en ‘sociale media’ centraal. 

Online is groot, en wordt groter

Tijdens het Young Skål heeft allereerst Lars Boom (eigenaar van Boombuzzic) ons meegenomen in een reis door de tijd, waarbij specifiek is ingegaan op de veranderingen die de opkomst van het internet binnen de toeristische sector teweeg heeft gebracht. Lars vertelde onder andere dat dankzij het internet zowel kleine nichetouroperators, als grote nieuwe online toetreders zoals Expedia en Kayak een kans hebben gekregen om zich binnen de traditionele reisindustrie te manifesteren.

De manier waarop men een vakantie zoekt is in de loop der jarden duidelijk veranderd. De papieren brochures gaan voor een groot deel aan de kant en maken plaats voor online bronnen van informatie. Tevens vindt de inspiratie en uiteindelijke boeking in toenemende mate online plaats, waardoor de reisbranche in een korte tijd het hele businessmodel heeft moeten omgooien.

Als voorbeeld gaf Lars het stopzetten van de fysieke verkoop van reizen in de ANWB-winkels. Een pure noodzaak om de kosten te drukken, maar het gevolg was wel een duidelijke daling van de verkoopcijfers onder de ANWB reismerken. Kortom, alles online is niet altijd de juiste oplossing, maar het vinden van de juiste balans tussen de verschillende verkoopkanalen is ook niet eenvoudig omdat dit o.a. afhangt van de doelgroep en het type reis dat wordt verkocht. Eenmaal online is het van essentieel belang dat er niet uitsluitend wordt verkocht, maar ook toegevoegde waarde wordt geboden op het gebied van inspiratie en persoonlijk advies.

Voldoende kansen binnen de markt

Vervolgens heeft Roos Spier (CEO LieverAnders) de aanwezigen toegesproken over de verschillende facetten van het fenomeen ‘sociale media’, door Roos simpelweg verwoord als ‘interactie’. Zij ging in op de kansen die sociale media voor toeristische bedrijven kunnen bieden, met als toonaangevend voorbeeld de sociale marketing van KLM.

De stelling of toeristische bedrijven al voldoende gebruik maken van de kansen van sociale media leidde tot de conclusie dat ondanks er al veel gebeurd, er nog voldoende kansen binnen de markt liggen als het gaat om het integreren en benutten van sociale media. Het bijhouden van een Facebook-pagina en Twitter-account is nuttig, maar er zijn meer opties. Hierbij valt te denken aan campagnes die meer merkbekendheid en traffic naar de website genereren, maar ook aan het integreren van nieuwe applicaties zoals Pinterest. Deze applicatie kan helpen bij het inspireren van consumenten en het geven van de juiste prikkels om tot een goede vakantiekeuze te komen. De vraag is dus niet langer of sociale media een toegevoegde waarde biedt, maar hoe de sociale marketing het beste kan worden ingericht.

Netwerken bij Young Skål

Young Skal staat niet alleen in het teken van de presentaties, maar ook netwerken maakt een belangrijk deel uit van het event. Naast leuk is dit natuurlijk ook erg handig, omdat er nu alvast korte lijntjes kunnen worden gelegd met een tal van ambitieuze jongeren die binnenkort over de volledige toeristische linie zullen uitwaaieren.

Het hebben van een gedegen netwerk vormt een belangrijke basis voor een rooskleurige toekomst binnen de reiswereld. Of zoals beide gastsprekers dit verwoordden: “omdat de ‘gunfactor’ binnen de reissector groot is, adviseren wij jullie om zoveel mogelijk symposia bij te wonen en te netwerken”.

Op 7 december organiseert Young Skål de 3de bijeenkomst waarbij het nieuwe werken centraal zal staan. Meer informatie over de nieuwe bijeenkomst zal worden gepubliceerd op de website van Young Skål.Ik hoop jullie daar te zien!