In dit panel op de tweede vakdag van de ITB is videojournalist Matthias Morr ingegaan op het belang van YouTube voor de reisbranche en hoe dit ook de laatste tijd groeit. Matthias heeft via zijn eigen website schiffstester.de en ook zijn eigen YouTube kanaal over cruises veel kennis hieromtrent vergaard.  Normaliter zal men denken dat cruises eerder populair zijn onder een oudere doelgroep. Dat klopt niet helemaal, de jonge generatie reist ook wel graag met een schip zoals Matthias aangeeft. Heeft YouTube uberhaupt een potentieel voor de reisbranche? Kijken we naar de meest bekeken YouTube video’s op Socialblade.com dan blijkt dat travel niet bovenaan staat, wel andere sectoren zoals bijvoorbeeld de muziekindustrie.

YouTube en Google

Wel is het zo dat 90% van de reizigers de zoektocht voor hun reis via het internet begint en dat ook dan via Google. We nemen een case van Matthias: als we via google.de naar ‘Mein Schiff 3’ zoeken, komt bovenaan de officiële bedrijfspagina te staan. Dit is echter ‘gekleurde’ informatie. We zoeken objectieve informatie over Mein Schiff 3. Kijken we verder naar beneden dan zien we Holidaycheck en Wikipedia. Dit is wel objectiever. Ergens onderaan op pagina 1 van de zoekresultaten verschijnt dan voor het eerst de YouTube video over Mein Schiff 3. De op een na grootste zoekmachine is YouTube. Een klein kritiekpunt is hierbij wel dat er geen controle is: iedere vakantieganger kan in principe zijn (amateur) filmpjes uploaden.

Users en goede YouTube gebruikers in travel

Wie maakt anders nog gebruik van dit platform binnen de reisindustrie? Dit zijn voornamelijk destinaties, reisorganisaties, reisbureaus, bloggers/vloggers, YouTubers en de klassieke media. Zo rankt TUI binnen het segment reisorganisaties op YouTube op 1 en AIDA Cruises is als cruisevaartmaatschappij het meest actief op YouTube. Het is zeer belangrijk om snel een community op te bouwen, dit vergroot het bereik.

Tips voor goede YouTube content

Wat zijn andere factoren om goed te ranken op YouTube? Dit zijn uiteraard de titel met ook de sterkste keyword-combinaties hierin verwerkt, de omschrijving, interactiefrequentie en zeer belangrijk: de gemiddelde kijkduur! Reisbedrijven zijn vaak niet succesvol op YouTube omdat ze niet authentiek overkomen. Zo heeft TUI Cruises ook een eigen MeinSchiff.TV kanaal, maar de inhoud hierop lijkt te gelikt en te ingestudeerd. Het is van belang authentiek over te komen. Bloggers kunnen hier goed op inspelen. Daarnaast wordt YouTube vaak alleen maar als push platform ingezet en wordt er geen interactie aangegaan met de doelgroep. Vaak wordt er wel content geproduceerd maar is er helemaal geen aandacht voor het opbouwen van een community of de inhoud sluit niet goed aan bij de doelgroep. Drie tips om wel op YouTube succesvol te zijn:

  1. Produceer zelf content voor YouTube
  2. Werk samen met YouTuber’s om het YouTube kanaal van de organisatie te verrijken
  3. Support YouTubers bij de productie van hun video’s

Nu ben ik benieuwd onder de Nederlandse cruise-maatschappijen: wie gebruikt YouTube als kanaal, welke ervaringen hebben jullie en sluit dit hierbij aan?