• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

YouTube voor de reisbranche? Grote kansen! #itb2015

6 maart 2015 door Alexander Lamprecht

In dit panel op de tweede vakdag van de ITB is videojournalist Matthias Morr ingegaan op het belang van YouTube voor de reisbranche en hoe dit ook de laatste tijd groeit. Matthias heeft via zijn eigen website schiffstester.de en ook zijn eigen YouTube kanaal over cruises veel kennis hieromtrent vergaard.  Normaliter zal men denken dat cruises eerder populair zijn onder een oudere doelgroep. Dat klopt niet helemaal, de jonge generatie reist ook wel graag met een schip zoals Matthias aangeeft. Heeft YouTube uberhaupt een potentieel voor de reisbranche? Kijken we naar de meest bekeken YouTube video’s op Socialblade.com dan blijkt dat travel niet bovenaan staat, wel andere sectoren zoals bijvoorbeeld de muziekindustrie.

YouTube en Google

Wel is het zo dat 90% van de reizigers de zoektocht voor hun reis via het internet begint en dat ook dan via Google. We nemen een case van Matthias: als we via google.de naar ‘Mein Schiff 3’ zoeken, komt bovenaan de officiële bedrijfspagina te staan. Dit is echter ‘gekleurde’ informatie. We zoeken objectieve informatie over Mein Schiff 3. Kijken we verder naar beneden dan zien we Holidaycheck en Wikipedia. Dit is wel objectiever. Ergens onderaan op pagina 1 van de zoekresultaten verschijnt dan voor het eerst de YouTube video over Mein Schiff 3. De op een na grootste zoekmachine is YouTube. Een klein kritiekpunt is hierbij wel dat er geen controle is: iedere vakantieganger kan in principe zijn (amateur) filmpjes uploaden.

Users en goede YouTube gebruikers in travel

Wie maakt anders nog gebruik van dit platform binnen de reisindustrie? Dit zijn voornamelijk destinaties, reisorganisaties, reisbureaus, bloggers/vloggers, YouTubers en de klassieke media. Zo rankt TUI binnen het segment reisorganisaties op YouTube op 1 en AIDA Cruises is als cruisevaartmaatschappij het meest actief op YouTube. Het is zeer belangrijk om snel een community op te bouwen, dit vergroot het bereik.

Tips voor goede YouTube content

Wat zijn andere factoren om goed te ranken op YouTube? Dit zijn uiteraard de titel met ook de sterkste keyword-combinaties hierin verwerkt, de omschrijving, interactiefrequentie en zeer belangrijk: de gemiddelde kijkduur! Reisbedrijven zijn vaak niet succesvol op YouTube omdat ze niet authentiek overkomen. Zo heeft TUI Cruises ook een eigen MeinSchiff.TV kanaal, maar de inhoud hierop lijkt te gelikt en te ingestudeerd. Het is van belang authentiek over te komen. Bloggers kunnen hier goed op inspelen. Daarnaast wordt YouTube vaak alleen maar als push platform ingezet en wordt er geen interactie aangegaan met de doelgroep. Vaak wordt er wel content geproduceerd maar is er helemaal geen aandacht voor het opbouwen van een community of de inhoud sluit niet goed aan bij de doelgroep. Drie tips om wel op YouTube succesvol te zijn:

  1. Produceer zelf content voor YouTube
  2. Werk samen met YouTuber’s om het YouTube kanaal van de organisatie te verrijken
  3. Support YouTubers bij de productie van hun video’s

Nu ben ik benieuwd onder de Nederlandse cruise-maatschappijen: wie gebruikt YouTube als kanaal, welke ervaringen hebben jullie en sluit dit hierbij aan?

Gerelateerde Berichten

  • Je eigen YouTube kanaal inzetten in de reis- en gastvrijheidsbranche

    Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of…

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

  • Je eigen YouTube kanaal inzetten in de reis- en gastvrijheidsbranche

    Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of…

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

  • Je eigen YouTube kanaal inzetten in de reis- en gastvrijheidsbranche

    Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of…

  • Je eigen YouTube kanaal inzetten in de reis- en gastvrijheidsbranche

    Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of…

Categorie: E-commerce Tags: itb2015, scheepvaart, Youtube

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Panel review: de belangrijkste topics op ITB15 - TravelNext schreef:
    23 maart 2015 om 09:01

    […] nu had ik vanuit #itb15 geblogd over de topics YouTube voor de reisindustrie, de creatie van de wow-factor en de kracht van de moving picture. Hieronder nog een wrap-up met […]

  2. Oktober cruisemaand: ‘Love to cruise’ - TravelNext schreef:
    23 september 2015 om 09:01

    […] deze tijd, in een blog dat reeds eerder verscheen op TravelNext over YouTube, wordt verteld dat er grote kansen voor reisbranche zijn om YouTube als kanaal in te zetten. YouTube is, na Google, de grootste zoekmachine. In de reisbranche gebruiken meerdere […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel mobiel Social Media Vakantiebeurs hotels reizen Facebook destinatiemarketing Booking.com reviews instagram Expedia TUI Airbnb onderzoek NHTV TripAdvisor technologie Google KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring