Dat het voornamelijk vrouwen zijn die de vakanties uitzoeken, dat wisten we al. Maar nu wordt het ook nog onderbouwd door een onderzoek van Skyscanner. Bijna driekwart van de vrouwen zegt dat zij al het zoekwerk voor de vakantie uitvoeren terwijl maar 9% aangeeft dat de man het doet. Dit blijkt uit een poll gehouden door vliegticketzoekmachine Skyscanner onder 1000 internationale reizigers.

‘De vrouw pikt de betere deals eruit’

Van de mannen uit het onderzoek die toegaven dat hun partner op onderzoek gaat zegt een derde dat dit komt omdat hun partner er beter in is en betere deals eruit pikt. Een op de tien geeft toe gewoon te lui te zijn om het uit te zoeken.

Een vijfde van deze mannen gelooft dat hun partners er meer plezier in hebben om op zoek te gaan naar de perfecte vakantie en 19% denkt dat hun partners het doen omdat zij pietluttiger zijn – en ze hebben waarschijnlijk nog gelijk ook want slechts 24% van de vrouwen geeft aan dat ze het geen probleem vinden om de mannelijke wederhelft alle beslissingen rondom de vakantie te laten maken.

Tevreden

Toch blijkt dat er veel harmonie is tussen man en vrouw als het aankomt op vakantiebeslissingen. 95% van de vrouwen en 97% van de mannen zegt tevreden te zijn met de huidige manier van beslissen. Dit wordt nog meer versterkt door het feit dat maar 5% aangaf het vaak oneens te zijn met de beslissing van de partner. Over de keus voor vluchten wordt het minst gediscussieerd met maar 2% die aangeeft hier vaak ruzie over te maken. Een vliegticketzoekmachine als Skyscanner zal zeker helpen de lieve vrede te bewaren, aangezien alle luchtvaartmaatschappijen en ticketwebsites in een oogwenk worden vergeleken waardoor er geen discussie kan ontstaan over het beste vliegticket. Het uitgavenpatroon daarentegen is het grootste discussiepunt tussen partners, zegt een op de tien respondenten.

Als reisorganisatie hierop inspelen

Als reisorganisatie is het daarom van belang om deze vrouwelijke gebruiker serieus mee te nemen in het designproces van je website. Het is de vrouw die zich goed moet kunnen bewegen op je website en kunnen boeken.