• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Zo haal je grote digitale trends offline en vertaal je ze naar reizen & hospitality

3 februari 2016 door Lobke Elbers

Nu alles ‘online’ gebeurt; het discours vooral online plaatsvindt en we daar vervolgens offline over verder praten, komt internet/digital steeds verder tot leven in het dagelijks leven. Je ziet het op televisie, in het nieuws, in praatprogramma’s, maar nu ook in echte ‘reis gerelateerde’ producten. Want, terwijl we in de reisindustrie vooral nog bezig zijn met offline naar online te vertalen, is een nieuwe tendens zichtbaar; een snelle vertaling van online naar offline. Oftewel, de vertaling van digitaal naar real.

De vertaling van URL naar IRL

Als er iets hot is dan is het wel via Netflix series en films kijken. Via je televisie, smartphone of tablet maakt even niet uit, het is een online dienst. De Netflixen, Videolanden, Vimeo’s, HBO’s en YouTubes van deze wereld zijn niet meer weg te denken. De “jongere” generatie kijkt minder traditionele televisie, maar meer online video en TV.

Airbnb: ‘Netflix and Chill’ appartement

Spelen met die internetcultuur is doorgedrongen in reisindustrie: en wel bij Airbnb. Vorige week maakten zij bekend dat er een ‘Netflix and Chill’ appartement te huur is, exclusief voor 2 personen en alleen in het weekend te boeken. Midden in Manhattan staat het appartement te huur en heeft door Netflix als hoofdthema te gebruiken, een moderne twist gegeven aan overnachten als koppeltje.

Netflix and Chill afbeelding TravelNext

Op een enorme HD projector kun je vanuit je bed (met Netflix dekbed) de hele avond Netflixen. Thematisering in een simpele vorm, maar wel met effect. Iedereen kent het! Sinds deze thematisering is het Airbnb appartement in prijs verhoogd en wordt er voor 1 overnachting ruim 2 x zoveel gevraagd.

Zo doen simpele huisverhuurders dat dus. Snelheid, vertalen van URL naar IRL, met minimale thematiseringskosten, maximaal rendement en conversie. Waarom, omdat ze er door offline de internetcultuur toepassen en dit online weer enorme PR en publiciteit oplevert.

Terminologie brengt internet tot leven

NU.nl bracht de Netflix and chill kamer ook onder de aandacht en onderstreepte dat Netflix and Chill een eufemisme is dat jongeren vooral online veel gebruiken voor het hebben van seks. Daarmee is een bestaande internetgrap verder tot leven gebracht.

Wat komt en gaat: het belang van vluchtigheid?

Hoewel we in de reiswereld zeer snel zijn met het vertalen van offline naar online: zoals bijvoorbeeld Snapchat uitproberen en inzetten als marketingkanaal om experiences te delen of live te gaan periscopen en de app ‘gewoon maar’ uit te gaan proberen, blijven we als industrie soms in snelheid een beetje achter. Alhoewel er wel een aantal bedrijven vluchtig en onder het mom ’trial and error’ mee aan de slag zijn gegaan.

Wat mij betreft zijn er een aantal organisaties/projecten die eruit springen:

  • TUI: Periscope uitzending tijdens de eerste landing van de Dreamliner op Sint Maarten
  • GOGO Tours: Snapchat Stories om te laten zien wat reisleiding ter plekke meemaakte
  • HUSK: was het eerste wintersportmerk dat op Spotify startte

Die snelheid in schakelen is nodig, maar moet ook omgekeerd worden! Internetgoeroe’s die de trends van het web kennen & de tijd en ruimte krijgen om binnen hun bedrijf de online trends vanuit marketing oogpunt telkens te vertalen naar een concreet product. Van online naar offline, van URL naar IRL.

De vertaling van digitaal naar real

Maar simpele URL trends zijn niet de enige manier. Ook digitale trends hebben hun weg gevonden naar pioniers in de reis- en gastvrijheidsbranche. Daar kunnen we als branche ook verder naar kijken!

Zo is er een gethematiseerd Instagram hotel dat al enige tijd bekend staat. Hoe het werkt zie je in de video:

Robotica als experience

Maar ook het eerste robot hotel is afgelopen juli in Japan gelanceerd. De plannen van het Henn na hotel waren er al langer, nu is de gehele experience met allerlei robots doorgevoerd in het hotel. Dus robotica en technologie tot in de kern doorgevoerd van een bedrijf wat vooral offline haar beloften moet waarmaken; als hotel ben je gastvrij en service gericht.

https://www.youtube.com/watch?v=HruQPuGAQuU

Beam me up

Ook video conferencing in echte winkels wordt steeds verder en vaker uitgerold. Op een statief staat een scherm waar real-time mensen achter zitten, en waar winkelbezoekers contact mee kunnen maken. Ongeacht de locatie, als er maar Wifi is. In feite kom je de winkel binnen en zit je realtime te streamen met een echt persoon. Het is de eerste winkel die volledig automatisch (digitaal) bestuurd wordt. De lichten kunnen op afstand worden aan/uitgedaan, en ook de deuren kunnen zelfs op afstand worden geopend en gesloten. Food Inspiration Magazine testte het uit en je ziet in de video dat je er al snel wel aan went. Een (reis)winkel zonder personeel dus.

Gerelateerde Berichten

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Online oriënteren en dan offline boeken, waarom?

    Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken…

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

  • TripBarometer: Trends van reizigers en motieven om op reis te gaan [infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor is weer gepubliceerd. En wat blijkt? Mannen besteden minder tijd aan…

  • Online oriënteren en dan offline boeken, waarom?

    Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken…

Categorie: Online PR en branding Tags: Airbnb, digitalisering, internet, url naar irl

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. GESPOT: eerste museum werkt samen met Airbnb | TravelNext schreef:
    11 februari 2016 om 09:59

    […] in een vliegtuig, slapen in een schilderij of slapen in een Netflix appartement zijn allemaal spin-offs van wat ons de komende tijd te wachten staat in het Airbnb landschap. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV onderzoek technologie Facebook Google Airbnb TUI travel instagram mobiel reviews TripAdvisor reizen KLM Vakantiebeurs Booking.com Social Media destinatiemarketing Expedia hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring