Nu alles ‘online’ gebeurt; het discours vooral online plaatsvindt en we daar vervolgens offline over verder praten, komt internet/digital steeds verder tot leven in het dagelijks leven. Je ziet het op televisie, in het nieuws, in praatprogramma’s, maar nu ook in echte ‘reis gerelateerde’ producten. Want, terwijl we in de reisindustrie vooral nog bezig zijn met offline naar online te vertalen, is een nieuwe tendens zichtbaar; een snelle vertaling van online naar offline. Oftewel, de vertaling van digitaal naar real.

De vertaling van URL naar IRL

Als er iets hot is dan is het wel via Netflix series en films kijken. Via je televisie, smartphone of tablet maakt even niet uit, het is een online dienst. De Netflixen, Videolanden, Vimeo’s, HBO’s en YouTubes van deze wereld zijn niet meer weg te denken. De “jongere” generatie kijkt minder traditionele televisie, maar meer online video en TV.

Airbnb: ‘Netflix and Chill’ appartement

Spelen met die internetcultuur is doorgedrongen in reisindustrie: en wel bij Airbnb. Vorige week maakten zij bekend dat er een ‘Netflix and Chill’ appartement te huur is, exclusief voor 2 personen en alleen in het weekend te boeken. Midden in Manhattan staat het appartement te huur en heeft door Netflix als hoofdthema te gebruiken, een moderne twist gegeven aan overnachten als koppeltje.

Netflix and Chill afbeelding TravelNext

Op een enorme HD projector kun je vanuit je bed (met Netflix dekbed) de hele avond Netflixen. Thematisering in een simpele vorm, maar wel met effect. Iedereen kent het! Sinds deze thematisering is het Airbnb appartement in prijs verhoogd en wordt er voor 1 overnachting ruim 2 x zoveel gevraagd.

Zo doen simpele huisverhuurders dat dus. Snelheid, vertalen van URL naar IRL, met minimale thematiseringskosten, maximaal rendement en conversie. Waarom, omdat ze er door offline de internetcultuur toepassen en dit online weer enorme PR en publiciteit oplevert.

Terminologie brengt internet tot leven

NU.nl bracht de Netflix and chill kamer ook onder de aandacht en onderstreepte dat Netflix and Chill een eufemisme is dat jongeren vooral online veel gebruiken voor het hebben van seks. Daarmee is een bestaande internetgrap verder tot leven gebracht.

Wat komt en gaat: het belang van vluchtigheid?

Hoewel we in de reiswereld zeer snel zijn met het vertalen van offline naar online: zoals bijvoorbeeld Snapchat uitproberen en inzetten als marketingkanaal om experiences te delen of live te gaan periscopen en de app ‘gewoon maar’ uit te gaan proberen, blijven we als industrie soms in snelheid een beetje achter. Alhoewel er wel een aantal bedrijven vluchtig en onder het mom ’trial and error’ mee aan de slag zijn gegaan.

Wat mij betreft zijn er een aantal organisaties/projecten die eruit springen:

Die snelheid in schakelen is nodig, maar moet ook omgekeerd worden! Internetgoeroe’s die de trends van het web kennen & de tijd en ruimte krijgen om binnen hun bedrijf de online trends vanuit marketing oogpunt telkens te vertalen naar een concreet product. Van online naar offline, van URL naar IRL.

De vertaling van digitaal naar real

Maar simpele URL trends zijn niet de enige manier. Ook digitale trends hebben hun weg gevonden naar pioniers in de reis- en gastvrijheidsbranche. Daar kunnen we als branche ook verder naar kijken!

Zo is er een gethematiseerd Instagram hotel dat al enige tijd bekend staat. Hoe het werkt zie je in de video:

https://www.youtube.com/watch?v=BD4RF7aY05U

Robotica als experience

Maar ook het eerste robot hotel is afgelopen juli in Japan gelanceerd. De plannen van het Henn na hotel waren er al langer, nu is de gehele experience met allerlei robots doorgevoerd in het hotel. Dus robotica en technologie tot in de kern doorgevoerd van een bedrijf wat vooral offline haar beloften moet waarmaken; als hotel ben je gastvrij en service gericht.

https://www.youtube.com/watch?v=HruQPuGAQuU

Beam me up

Ook video conferencing in echte winkels wordt steeds verder en vaker uitgerold. Op een statief staat een scherm waar real-time mensen achter zitten, en waar winkelbezoekers contact mee kunnen maken. Ongeacht de locatie, als er maar Wifi is. In feite kom je de winkel binnen en zit je realtime te streamen met een echt persoon. Het is de eerste winkel die volledig automatisch (digitaal) bestuurd wordt. De lichten kunnen op afstand worden aan/uitgedaan, en ook de deuren kunnen zelfs op afstand worden geopend en gesloten. Food Inspiration Magazine testte het uit en je ziet in de video dat je er al snel wel aan went. Een (reis)winkel zonder personeel dus.