Zoek 3.0 volgens Bill Hunt

De eerste spreker op de Congresdag van de SES Amsterdam is Bill Hunt, mede-oprichter van Search Engine Strategies Inc. in ruste. Hunt reist tegenwoordig de hele wereld af om zijn ideeën over Search Marketing en nieuwe ontwikkelingen te delen. Vandaag geeft hij zijn visie op ‘Getting Ready For Search 3.0.’

Search is van steeds groter belang

Bill Hunt begint zijn verhaal met de verschuivingen van search als functie, naar tactiek, naar strategie en waar we nu staan: integratie. Search zou veel meer geïntegreerd moeten worden en wordt door bedrijven nog te vaak niet serieus genomen en blijft een ondergeschoven kindje. Terwijl search juist een belangrijk onderdeel van (online) marketing zou moeten zijn. “You’re expected to be there, search and social channels are part of the marketing mix these days”.

Idee 1: Leverage the value of search across the marketing mix

Te vaak wordt een gebrek aan conversie of lage positie gewijd aan een ‘zoekprobleem’: niet SEO geoptimaliseerde website, terwijl het probleem in de content zit. Content moet geschreven zijn op de doelgroep, wil het conversie halen. Waar zit de doelgroep, waar zoekt die op en wat wil die weten? Daaromheen moet de zoekmachine strategie worden gebouwd, in plaats van alleen op de hoogste positie in Google. Als de consument niet op de website vindt wat hij zoekt, is een eerste positie bij Google geen garantie voor conversie.

Idee 2: Leverage keyword data to its fullest potential

Ontwikkel content die bezoekers bevredigt, door gebruik te maken van gegevens als waar ze online komen, waarop ze zoeken en wat ze willen weten. Vinden ze niet wat ze zoeken, haken ze af. Gebruik keywords als unique selling point en stem content daar op af.

Idee 3: Leverage social channel marketing

Social channels worden ondergeschat, zeker nu Google real time search biedt en blogs, tweets en andere social channels onmiddels geïndexeerd worden. Social channels moeten worden geintegreerd in de zoekmachine strategie, snellere verspreiding van berichten is er bijna niet. Social channels zijn voor bedrijven een goede aanvulling op offline pr en een makkelijke manier om een bedrijf te branden, engagement en trust bij klanten op te wekken en de positie in zoekmachines te verbeteren. Betere vindbaarheid vergroot de kans op conversie, weten we allemaal anders hielden we ons niet met search bezig.

Idee 4: Create the voice of the consumer

Speel in op de ‘sentiment and needs’ van de klant. Die zoekt naar wat er op dat moment gewenst is. Beïnvloed normen en waarden en stuur veranderingen daarmee, spring in op veranderende behoeften. Hier speelt content weer een grote invloed, de kans om te beïnvloeden krijg je niet als de bezoeker niet vindt wat hij zoekt.

Wie praat er?

Volgens het schema van Hunt om search 3.0 toe te passen (planning/recruit/engage/evaluate/bond en revise) is vooral het recruiten een onderdeel dat steeds belangrijker wordt. Wie praat er? Van wie is dat blog, die tweet of een review afkomstig?

Search 3.0 in de reisbranche

Search 3.0 biedt genoeg nieuwe mogelijkheden voor de reisbranche om posities te verbeteren. Het belang van nieuws, real time content, blijkt maar weer eens. Tijd om reviews toe te passen en social media in te zetten. Maar blijf in de gaten houden wie wat zegt, bouw een relatie op met online potentiële en al bestaande klanten op door online conversatie aan te gaan. Blogs zijn interessant, maak daar gebruik van door zelf content te schrijven of te reageren op bestaande relevante blogs en zo in real time search zichtbaar te blijven. Neem search en vooral social serieus, want dit is al een grote aanvulling op en concurrent van offline marketing.