De kick-off is van start gegaan: het eerste (Very Social Person) event tijdens Social Media Week Rotterdam. Morgen begint het reguliere programma en zijn er 4 dagen vol met presentaties van allerlei social media sessies. Best lastig kiezen vinden wij. Daarom helpen we je een handje mee door een lijstje van onze favorieten met jou te delen.  Waarom, dat vertellen we er natuurlijk ook even bij.

Juist vanuit de travel branche is het ontzettend interessant om vanuit andere branches te leren. Welke concepten en tips kunnen we direct overnemen/kopiëren? Welke waardevolle manieren kennen we nog niet en waar zijn anderen wellicht veel beter in, maar kunnen wij ook beter in worden?

Top 10

1. Dinsdag 23 september: Ronald Schouten ‘like je wijk’.

Als social media chiefs of communicatiespecialisten van reis/travel organisaties  zoeken we steeds vaker naar de juiste formules om locals en lokale netwerken te betrekken bij onze marketing (zowel online als offline). ‘Like je wijk’ is een nieuwe formule waar online & offline met elkaar combineren om locals en professionals te stimuleren om onderdeel te worden van de content die gepubliceerd wordt. Een perfecte case vanuit een andere optiek. Want like je wijk, kan ook like je vakantiebestemming of like je destinatie worden.

2. Dinsdag 23 september: Jordi van de Bovenkamp ‘how to create bad-ass content’?

Hoe maak je nu de perfecte inhaker? Ja we willen allemaal leuk zijn op social en KLM lijkt tot nu toe de autoriteit te hebben op dat vlak. Time to stand up om ons te verdiepen in de key-factoren voor een perfecte ‘newsjack’. Wat zijn de gouden regels voor dergelijke content? De presentatie van Jordi bestaat uit 140 sheets, maar dat betekent: veel visuals. Leer hoe de man van Boomerang Create, zijn kennis toepast bij o.a. Heineken en hoe wij die zelf, in tijden van crisis, WK’s, troonrede’s, of gewoon in vakantietijd kunnen inzetten.

3. Dinsdag 24 september: David Kok ‘let’s create social cities’.

Een sterk staaltje city/destinatie marketing. Nu de meeste steden of VVV’s een twitteraccount hebben is het van belang om ook de communities daaromheen te laten groeien. In zijn onderzoek laat David praktijkvoorbeelden zien van Nederlandse steden en hun social media gebruik. Welke kanalen gebruiken ze en hoe? Hoe weet je nu hoe ‘volwassen’ je op social eigenlijk bent, of misschien sta je nog wel in kinderschoenen. David zoomt in op content, customer experience, innovatie en social business. Dat we daarbij kijken naar Nederlandse steden (citymarketing) is voor onze branche extra interessant.

4. Woensdag 24 september: Jochem Koole ‘empowering employees to create real value for their organizations’.

We worden steeds digitaler en dat heeft invloed op onze business modellen. Maar: de grootste kans voor social business ligt uiteindelijk nog steeds in de medewerkers. Hoe krijgen we ze aan de gang en blijvend? Hoe kunnen we ze leren om naar de klanten te luisteren, zichzelf te laten zien, hun kennis te delen en waarde toe te voegen aan relaties tussen jouw bedrijf/merk en de klant. Jochem gaat in tegen social media mythes en komt tot 4 concrete scenario’s om social als business tool optimaal te integreren in je organisatie, waarbij tijd (meestal) een schaars goed is. En wat kun je dus vooral doen, als je niet de middelen hebt om een hele social afdeling op te zetten?

5. Woensdag 24 september: Rob Speekenbrink ‘webcare in de hand of students’.

Samenwerken met studenten is relevant in onze sector. We willen uiteindelijk dat de net-afgestudeerden zo aan de slag kunnen als social experts binnen onze organisaties en er komen dan ook steeds meer events om de opleidingen binnen de reissector met het werkveld in de reissector helemaal klaar te maken voor de toekomst. Dat betekent ook dat je bepaalde dingen uit handen moet geven als organisatie. TU Delft deed dat en heeft webcare/social customer care in handen van studenten gegeven. Ja dat is soms trainen, falen en trail & error. Maar de visie van TU Delft geeft juist aan waarom juist dat, nu net zo interessant is.

6. Woensdag 24 september: Edwin Veekens ‘Gers magazine: Rotterdam’s social movement’.

Een eigen magazine in tijden dat magazines vervangen worden door e-magazines. Een magazine dat de stad vangt in woorden en beelden en voor een groeiende community binnen en buiten Rotterdam heeft gezorgd. Wij vinden het interessant om vanuit de reisbranche te kijken naar de inzet van ‘nieuwe’ media en welke aanpak daarvoor het beste is. We willen immers allemaal inspireren en weten wat het belang daarvan is, juist in onze branche. Hoe vertel je je verhaal en hoe start je een beweging? Edwin leert je dat wat de Rotterdamse grootmeesters hebben gedaan om dit voor elkaar te krijgen; een social movement verbonden aan een stad.

7. Donderdag 25 september, Sabine de Witte ‘how to make social media work for you and present yourself as a startup’?

Een bekende uit de online travelwereld. Interessant is de focus van haar sessie op startups, die als paddestoelen uit de grond rijzen. Wat is er zo interessant aan jou? Hoe presenteer je je als startup? Volgens Sabine moet je continu blijven communiceren over alle fases waarin jouw startup zich bevindt. Wat zijn je kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes. Hoe laat je social media in je start-up fase voor je werken? Een fijn lesje social media voor startups die wij vooral in travel & technology goed kennen.

8. Donderdag 25 september: Christine Fürst ‘Healthy trough Instagram’.

Deze dame is community manager van Instawalk 010 en we hebben haar voor TravelNext al eens eerder ondervraagd. Hoe instawalks een succes zijn, en een aanvulling op alle social media kanalen die je als travel organisatie inzet. We gaan er verder zelf geen redenen meer voor verzinnen, dat kan ze beter zelf; lees dit blog maar eens!

9. Vrijdag 26 september: rob Noordhoek ‘Twitter bombardement’.

Museum Rotterdam vertelt het verhaal van de stad, waarbij het zoekt naar de geschiedenis ervan. Iets wat we met destinatie marketing ook steeds meer zien. Mensen willen weten wat er zo bijzonder is en laten we eerlijk zijn, geschiedenis is altijd een van de belangrijkste features van toerisme. In deze case leer je hoe twitter en twitter schedules zijn ingezet om followers alles te laten (her)beleven op een totaal andere manier. In dit geval, is het iets dramatisch, maar het kan ook met andere verhalen. Een voorbeeld uit onze branche is bijvoorbeeld het verhaal van Marvin Gaye in Oostende. Authenticiteit en geschiedenis kunnen dus heel eigentijds worden gemaakt, je moet alleen de kansen zien en deze goed benutten. Rob neemt je mee in het verhaal. Wat maakte het succesvol? Wat waren de kinderziektes? En hoe kan dat gebruikt worden voor andere verhalen binnen andere branches, zoals de onze?

10. Vrijdag 26 september: ‘an interactive iBeacon tour’

Deze herfst presenteert museum Boijmans van Beuningen een nieuwe collectie fashion of the future. In eerste instantie niets met travel te maken, maar de wijze waarop social media is ingezet is wel vooruitstrevend. Een interactieve app, waar 19 internationale designers hun mening geven over de toekomst van mode, via een opgenomen Skype gesprek. Het publiek kan meningen favoriten, opslaan, delen via Facebook, Twitter en Instagram. Een voorbeeld uit de andere branche waarbij gebruik gemaakt is van de iBeacon technologie. Iets wat zomaar eens 1 op 1 gekopieerd zou kunnen worden; the future of travel?

Let’s connect?

Ben jij een van die late-birds, die altijd op het laatste moment beslist? Er zijn nog kaarten. Voor de hele week (gebruik code smwrdamtravelnext), of voor een losse dag.

We hopen je hiermee een eindje op weg te hebben geholpen bij je eerste selectie. Ga je al naar #SMWRDAM? Laat het ons dan vooral even weten via Twitter. Iedere dag zijn er diverse TravelNext auteurs aanwezig die je kunt aanspreken om meer te leren vanuit social media in onze branche. Wij brengen je graag in contact.

En natuurlijk zouden wij het leuk vinden als je er tijdens ‘onze dag’ op 25 september bij bent. Deze dames pakken voor ons het podium en delen hun kennis en kunde over toerisme, reizen en leisure:

puur smw - hosted by travelnext

 

tessadirks smw

 

isabel smw