De ultieme droom van ieder (reis)bedrijf: Zoveel vaste klanten dat je geen nieuwe nodig hebt. Omdat dat lang niet altijd lukt, heb je altijd weer nieuwe klanten nodig om je (online) doelen te halen. In het online landschap komen die potentiële nieuwe klanten via allerlei kanalen in op je website of ander online verkooplocatie terecht, bijvoorbeeld een aparte shop die je binnen Facebook beschikbaar stelt. Een van die middelen die (nieuwe) klanten aanlevert is affiliate marketing.

Het mooi van Affiliate Marketing is dat je iemand beloont voor het aanleveren van kwalitatieve traffic / bezoekers. Maar zou waarom zou je dat concept niet direct voor bestaande klanten kunnen gebruiken. 

Bestaande klanten die voor nieuwe klanten zorgen

In de eerste alinea refereerde ik naar de ultieme situatie. Het hebben van louter bestaande klanten om je doelen te halen. En omdat dat dat niet altijd zo is, heb je andere activiteiten nodig. Maar, wie mijn vorige artikel over de BITS marketing strategie gelezen heeft, weet inmiddels dat ook weer nieuwe klanten uit bestaande klanten kunt halen.

De letters BITS stonden voor Bekendheid, Imago, Traffic en Sales. De S van Sales gaat over de verkopen aan nieuwe klanten. Achter BITS stonden nog twee letters: C en R van Crosssale en Referrer. Dit artikel gaat over Referrers. En daarmee bedoel ik het aan laten brengen van nieuwe klanten, door bestaande klanten.

Wanneer bestaande klanten enthousiast vertellen over jouw producten, diensten en services zijn dat eigenlijk ambassadeurs van jouw merk. En waarom zou je ambassadeurs die daardoor nieuwe klanten aanbrengen niet belonen zoals je dat met affiliates doet?

Binnen de travelbranche zou dit met name een mooie mogelijkheid zijn voor zakelijke reizigers, want die reizen frequenter dan reizigers in het leisure segment. Zakelijke reizigers boeken hun reis nu via reisagenten zoals BCD, ATP of Uniglobe. Maar via bovenstaande constructie zou je voor zakelijke reizigers, zeker die uit de MKB markt, kunnen overhalen om rechtstreeks bij jou te boeken. En voor iedere keer dat die zakelijke klant die ik aangebracht heb bij bijvoorbeeld KLM of NS Hispeed, krijg ik als bestaande klant dan een beloning. De vorm van die beloning kan uiteraard van alles zijn, iets financieels, punten of wat dan ook…

Lees het hele artikel op Louisjansen.nl